Nik0 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Skjønner ikke så mye av dette tekniske.. Tenkt å kjøpe et nytt anlegg til Honda Civicen min, 92 mod. Ikke eldgammelt det som står i nå, men ønsker enda litt mer trøkk. Ser da først nå på forsterkere, og her er det fra en-kanalsforsterkere til 6-kanals?? Hva er forskjellen, hva trenger jeg, og hvor mange watt bør jeg ha på forsterkeren? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Det kommer helt ann på hva du skal bruke forsterkeren til... Normal stereo er 2 kanaler, og det mest opptimale i en bil er fronthøyttalere, og sub baki. Da trenger du altså 3 kanaler (2kanals + monoforsterker) Hva har du fra før? hvilken spiller? hva har du plass til av høyttalere foran? og hvor mye kroner skal du bruke på dette? Lenke til kommentar
Rockna Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Kort sagt så kan du ha 6 høytallere tilkoblet forsterkeren når du har 6 kanaler. Jeg kjører bare en Monoblock på subben, også har jeg bak og fram høytallerne tilkoblet direkte til spilleren Lenke til kommentar
Rujahu Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Litt off-topic, men det er delvis relevant hvis man er medgjørlig. Personlig kjører jeg subben på en firekanals-forsterker, hvor elementene er brokoblet. Hva er ulempen/fordelen med en slik løsning kontra å kjøre på for eksempel en monoblokk? EDIT: Det er snakk om en sub med to elementer. Endret 17. februar 2010 av Snikende-Sofa Lenke til kommentar
Rockna Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Litt off-topic, men det er delvis relevant hvis man er medgjørlig. Personlig kjører jeg subben på en firekanals-forsterker, hvor elementene er brokoblet. Hva er ulempen/fordelen med en slik løsning kontra å kjøre på for eksempel en monoblokk? EDIT: Det er snakk om en sub med to elementer. Kjører du sub1 på kanal 1-2 og sub2 på kanal 3-4? Lenke til kommentar
Rujahu Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Helt riktig. Det ene elementet er på Rear, mens det andre er på Front. Og da er det koblet kanal 1-2 og kanal 3-4. Lenke til kommentar
Rockna Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Skal ikke være noe problem i det egentlig, bare at du har " front -0- rear" på spilleren din. Og at du har samme innstillinger på kanal 1-2 som 3-4 Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 Det kommer helt ann på hva du skal bruke forsterkeren til... Normal stereo er 2 kanaler, og det mest opptimale i en bil er fronthøyttalere, og sub baki. Da trenger du altså 3 kanaler (2kanals + monoforsterker) Hva har du fra før? hvilken spiller? hva har du plass til av høyttalere foran? og hvor mye kroner skal du bruke på dette? Anlegget som står i nå er gammelt, to dårlige originale subhøytalere foran med Pioneer Mosfet 50w x4 som spiller. Tenkte ikke bruke så mye penger på det, bare noe som kan spille av musikk med dyp bass rent. De jeg har nå klarer ikke de sangene med dypest bass (USDA-White Girl, Bass Mekanik-10hz-200hz etc.) og er dessuten sprengt. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Forsterkeren i spilleren duger ikke til ditt bruk, så du bør ha nye høyttalere (foran), og en forsterker til dem. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Og da tror du den skal klare spille av dyp bass? Om det er en sterk forsterker vel og merke. Hvor plasserer folk vanligvis forsterkeren? Endret 17. februar 2010 av bluechamp Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Forsterkere plasseres vanligvis bak i bilen. Det er begrenset hvor mye bass du får fra et par 5,25" høyttalere, og monteringen har mye å si. Har du råd, så kjøper du en kraftig 4 kanals forsterker, et sett med 5,25" eller 6,5" høyttalere, og en lettdreven 12" sub. Lenke til kommentar
Panny60 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Noen forslag til en lettdreven sub? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=16007 Også er vel Infinity Reference 1260W lettdreven... Alt over 93-94db er å regne som lettdrevent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå