Gå til innhold

HTC Desire Bravo (2010) - Hva mer kan vi ønske oss?

Evju

Anbefalte innlegg

Mobiltelefoner har en forventet levetid på mer enn to år

alle mobiler som selges i norge SKAL holde i 5 år ved normal bruk.

Sier hvem? - Norske forbrukermyndigheter. Hvor mange mobiltelefoner blir produsert i Norge? Hvor mange andre land har lignende lover og regler? Bryr mobilprodusentene seg om lilleputt nasjonen Norge?

Selvfølgelig skal man benytte seg av sine rettigheter, spesielt når vi lever i et land med så forbrukervennlige lover som andre land bare kan misunne oss. Men noen ganger kan det være greit å sette tingene litt i perspektiv. Det som blir kalt mobiltelefoner i dag, er egentlig ikke mobiltelefoner. Det er multimediadingser med telefoni. Og vi (forbrukerne) krever stadig mer av dem, og multimediadingsene får dermed stadig nye finesser. Alt dette gjør produktene mer og mer sårbare.

I tillegg har vi de med oss overalt - uansett vær, klima eller temperaturer. Vi bruker de konstant til å ringe med, sende meldinger, surfe, spille, ta bilder med osv. Med slik bruk er det IKKE realistisk at de skal holde mer enn to år. Man kan gjerne ønske det, og forbrukermyndighetene i Norge vil gjerne ha oss til å tro at det er slik. Men realistisk er det neppe.

Mobiltelefoner er ikke som f.eks. kjøleskap eller TV, som står rolig på plassen sin i behagelig og stabil temperatur hele tiden. Jeg putter i alle fall ikke kjøleskapet i bukselomma eller i ryggsekken når jeg skal på skitur. Jeg har det heller ikke med meg på fest, eller om jeg bare skal sløve på stranden (selv om det kunne vært digg). At mobiltelefonen med sitt "ville liv" har kortere levetid, er egentlig ikke så rart når alt kommer til alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har faktisk også fått en del småriper i det glasset, og mobilen har alltid ligget i en egen lomme uten noe annet skartp/av metall. En hver idiot skjønner jo at man ikke kan bruke mykplast til slikt, en mobilprodusent burde i hvert fall forstå det. Og en mangel/svakhet ved telefonen er det helt klart. Når det er sagt tror jeg man sliter om man har så mye som en ripe et annet sted på telefonen. a skylder de i hvert fall på deg.

Lenke til kommentar

Mobiltelefoner har en forventet levetid på mer enn to år

alle mobiler som selges i norge SKAL holde i 5 år ved normal bruk.

Sier hvem? - Norske forbrukermyndigheter. Hvor mange mobiltelefoner blir produsert i Norge? Hvor mange andre land har lignende lover og regler? Bryr mobilprodusentene seg om lilleputt nasjonen Norge?

Selvfølgelig skal man benytte seg av sine rettigheter, spesielt når vi lever i et land med så forbrukervennlige lover som andre land bare kan misunne oss. Men noen ganger kan det være greit å sette tingene litt i perspektiv. Det som blir kalt mobiltelefoner i dag, er egentlig ikke mobiltelefoner. Det er multimediadingser med telefoni. Og vi (forbrukerne) krever stadig mer av dem, og multimediadingsene får dermed stadig nye finesser. Alt dette gjør produktene mer og mer sårbare.

I tillegg har vi de med oss overalt - uansett vær, klima eller temperaturer. Vi bruker de konstant til å ringe med, sende meldinger, surfe, spille, ta bilder med osv. Med slik bruk er det IKKE realistisk at de skal holde mer enn to år. Man kan gjerne ønske det, og forbrukermyndighetene i Norge vil gjerne ha oss til å tro at det er slik. Men realistisk er det neppe.

Mobiltelefoner er ikke som f.eks. kjøleskap eller TV, som står rolig på plassen sin i behagelig og stabil temperatur hele tiden. Jeg putter i alle fall ikke kjøleskapet i bukselomma eller i ryggsekken når jeg skal på skitur. Jeg har det heller ikke med meg på fest, eller om jeg bare skal sløve på stranden (selv om det kunne vært digg). At mobiltelefonen med sitt "ville liv" har kortere levetid, er egentlig ikke så rart når alt kommer til alt.

1. mobiltelefoner har forventet levetid som tilsier at den har reklmasjonsrett i 5 år, ikke 2.

2. forventet levetid ifølge norsk høyestrett er 3-4 år, når den forventede levetiden er over, er ikke feil eller mangler som oppstår noe man kan reklamere på.

bare å lese mobildommen(.pdf)

Lenke til kommentar

stich-it: ja, mobiltelefoner bør holde så lenge ved rimelig bruk, men uhell ved sjonglering, oppbevaring i regn-fuktig tøy, svett treningstøy eller sammen med f.eks. nøkler, er bare noen få eksempler på behandling som det er urimelig å kreve at ihvertfall en smartphone som Desire skal tåle.

Behandle telefonen pent (du sjonglerer ikke med en bærbar PC) og ta forhåndsregler ved nedbør, så bør telefonen absolutt holde minst ut reklamasjonstiden. Vil du ha en telefon du kan behandle (nesten) som du vil, kjøp heller en Sonim-telefon i XP-serien.

Lenke til kommentar

Tror alle forstår at man skal behandle telefonen sin pent Dunsay, men når plastikkbeskyttelsen foran kameraet er såpass mykt at det blir riper i det uten spesielt dårlig behandling, så vil jeg ikke si dette er urimelig, som diskusjonen originalt gikk ut på :>

Endret av kjeksomanen
Lenke til kommentar

Tror alle forstår at man skal behandle telefonen sin pent Dunsay, men når plastikkbeskyttelsen foran kameraet er såpass mykt at det blir riper i det uten spesielt dårlig behandling, så vil jeg ikke si dette er urimelig, som diskusjonen originalt gikk ut på :>

Jeg er ikke uenig, men har ikke det problemet selv og vet ikke hvor lett det oppstår. Min oppbevares vanligvis i en dongeribukse-framlomme.

Lenke til kommentar

1. mobiltelefoner har forventet levetid som tilsier at den har reklmasjonsrett i 5 år, ikke 2.

2. forventet levetid ifølge norsk høyestrett er 3-4 år, når den forventede levetiden er over, er ikke feil eller mangler som oppstår noe man kan reklamere på.

bare å lese mobildommen(.pdf)

Jeg nevnte også hva norske forbrukermyndigheter mener, og jeg er fullstendig klar over mobildommen. Men selv om vi har fått til en slik dom i Norge, betyr ikke det at mobilprodusentene kommer til å produsere telefoner som holder i 5 fem år, med noen få unntak. Jeg stilte noen spørsmål innledningsvis i mitt forrige innlegg som jeg lot stå ubesvart, fordi jeg regnet med at svarene var innlysende. Men det var tydeligvis ikke så innlysende allikevel, så for å gjøre det klinkende klart: Det finnes ingen mobilprodusenter i Norge. Det finnes ingen andre land i Europa med lignende dommer, og mobilprodusentene bryr seg nada om miniputtnasjonen Norge. Så mobiltelefoner som holder i 5 år kan vi dessverre se langt etter, med unntak av noen robuste telefoner som Nokia, Samsung og Sonim lager. Men dette er jo ikke mobiler forbrukerne generelt ønsker seg, og da er man fortsatt like langt. Og blir EU's reglement trumfet igjen i Norge også, blir det "bare" 2 års reklamasjonsrett her også.

Lenke til kommentar

Superparanoid, det er ingen som sier de skal lage telefoner som varer i 5 år heller, det er bransjens egne mobilvettregler som sier 3-4 års levetid.

det som er sikkert ang mobilprodusenter er at vis de vil selge mobiler i norge så må de akseptere at produktet har så lang reklamasjonstid, apple har prøvd/prvøer vel å stoppe dette men foreløpig så skjer det vel lite der.

motorola trakk seg jo ut av markedet i norge på grunn av den lange reklamasjonstiden vis jeg husker riktig.

jeg syntes selv at man ikke kan forvente at de skal ha 5 års levetid samtidig som 2 år er for meg alt for lite.

leste du gjennom linken min lengre oppe?

Lenke til kommentar

Hvis du får tikklyder skyldes det nok proppene/pluggene du har i øret, så vidt jeg vet er det ingen problemer med manglende skjerming mellom mobilsenderen og lydkretsen i Desire. Derimot ER det en lav bakgrunnssumming som er der konstant, Desire passer dessverre ikke så bra med lettdrevne (lavmotstands)propper. Med HD555-ene mine er det ingen problemer, mens med diverse in-ears så er dt det. Det skal visstnok hjelpe å bruke enten propper med egen volumkontroll (legger til motstand) eller kjøpe en dings som har en motstand på ~100hm og plugge mellom.

Desire har fått svært god score hos de som har testet frekvensresponsen/gjengivelsen, og det er jo en 100% objektiv måleform. Synd de ikke lot noen med fungerende ører teste dem med et par plugger. :p

Lenke til kommentar

Et godt poeng NgZ, tenkte ikke på det. Har forøvrig selv Denon AH-C551 som er rimelig bedre enn your avarge øreplugg. Aner ikke om disse har noen fancy motstander, men bassen og slikt er ikke direkte dårlig på mobilen selv ved Spotify-stream, men er litt støy, men bassen er tilstede :)

Lenke til kommentar

Hvorfor vil ikke mobilen laste ned mms når jeg er på wifi?

Har du satt opp APN riktig ?

Nå vet ikke jeg hvilken operatør du her men Telenors oppsett må lages manuellt for HTC Desire

http://www.telenor.no/privat/kundeservice/mobilhjelp/internettpamobilen/oppsetthtcdesire.jsp

Funker hos meg både med og uten WIFI , men merket meg at man må legge inn tekst i tillegg til bilde.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg har byttet til fra Telenor til NetCom og tilbake igjen i et ganske kort tidsrom og det jeg har gjort da er bare å slette alle APN og gå inn på innstillingene på nytt. Da får jeg opp spørsmål om hvilken operatør jeg har og riktige innstillinger har blitt lagt inn uten at jeg har behøvd å gjøre noe mer. Telefonen er kjøpt helt uten operatørlås. Jeg var litt overrasket selv, ettersom alle sa at det måtte legges inn manuelt.

Lenke til kommentar

Jeg har også brukt auto.

Men aldri sendt eller mottatt MMS føre nå under test.

Før jeg testet merket jeg at Telenor MMS APN ikke var satt til noe på autifiseringstype . Denne satt jeg til PAP.

Deretter testet på WIFI.

Uten tekst gikk ikke meldingen ut , ble liggende i kladd.

Med tekst + bilde ble den sendt korrekt.

Med unntak av autifiseringstype lå alle andre innstillinger som i linken hos telenor.

Lenke til kommentar

Hvis du får tikklyder skyldes det nok proppene/pluggene du har i øret, så vidt jeg vet er det ingen problemer med manglende skjerming mellom mobilsenderen og lydkretsen i Desire. Derimot ER det en lav bakgrunnssumming som er der konstant, Desire passer dessverre ikke så bra med lettdrevne (lavmotstands)propper. Med HD555-ene mine er det ingen problemer, mens med diverse in-ears så er dt det. Det skal visstnok hjelpe å bruke enten propper med egen volumkontroll (legger til motstand) eller kjøpe en dings som har en motstand på ~100hm og plugge mellom.

Desire har fått svært god score hos de som har testet frekvensresponsen/gjengivelsen, og det er jo en 100% objektiv måleform. Synd de ikke lot noen med fungerende ører teste dem med et par plugger. :p

Ja, problemet er nok at jeg har lettdrevne ørepropper. Dermed har jeg stort sett volumet på Desire på laveste nivå (som forøvrig er litt for høyt i stille miljøer). Har ikke testet andre ørepropper, men jeg får tikkelyder på øret med proppene, og det var tikkelyder da jeg koblet Desire rett til Line-In på PCen for å ta opp lyden.

Å legge inn en motstand virker som en fornuftig løsning, så jeg får prøve det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...