Gå til innhold

Hvor mange netter klarer jeg uten søvn?

MagnusW

Anbefalte innlegg

Har de siste ukene slitt med å sove. Det er veldig ulikt meg da jeg kanskje har verdens beste sovehjerte og trenger MYE søvn til vanlig. Jeg kan til vanlig sovne nesten over alt; på bussen, i klasserommet, på konsert, på fotballkamp osv. Sover i gjennomsnitt 11 timer hver natt også.

Som sagt. Har ikke fått sove i det siste. Sist jeg sov var natt til søndag. Natt til mandag var jeg våken og natt til i dag (tirsdag). Merker også at jeg ikke vil klare å sovne nå i natt heller. Har derfor tenkt til å se hvor mange flere netter jeg klarer uten søvn, og hvordan kroppen reagerer. Jeg har til nå altså gått to netter uten søvn og dette blir den tredje. Vil i denne tråden oppdatere hvordan jeg føler meg.

Første oppdatering

Tirsdag kl 23:55

Er ikke trøtt, men merker at kroppen er sliten. Har mistet matlysten (?) og har bare spist 3 brødskiver i hele dag. Er trøtt på formiddagen, men kvikner til i løpet av ettermiddagen og kvelden. Det eneste som holder meg våken på dagen er koffeintabletter.

Merker at jeg blir lett irritert, og har humørsvingninger. Følte på sjalusifølelsen i dag (WTF?!) da dama jeg har holdt litt på med de siste helgene snakket (!) litt for mye med en kompis av meg. Ble rett og slett trist. :p

Kan altså si at mine følelser er helt ute og kjører. Aldri kjent på disse følelsene før. Er spennende, men samtidig skummelt. Får se hvordan det utvikler seg i løpet av natten og morgendagen.

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gå å legg deg...

ikke noe poeng å være oppe flere dager i strekk, du går glipp av skole, store mengder koffein er absolutt ikke bra, det sammen med lite søvn er ihbertfall ikke bra.

samtidig begynner følelsene dine å svinge, noe som tyder på at du ikke er i helt balanse, jeg tipper det er koffeinen som gjør det.

Lenke til kommentar

Ikke rart du ikke får sove, pga koffeinen. Selv om du ikke får sove, hjelper det om du ligger og slapper av.

Fra wikipedia.no:

"Uteblir søvn over flere døgn, svekkes individet ytterligere og kan få store konsentrasjonsproblemer, hallusinasjoner og paranoia."

Lenke til kommentar

Jeg holder meg ikke våken med vilje, men får jo ikke sove. Kan ligge flere timer i sengen uten og sovne.

Koffeintablettene tar jeg bare tidlig på dagen, og de har ingen effekt nå på kvelden. blir vel til at jeg legger meg på sofaen og ser hockeykampen etterpå.

Lenke til kommentar

Når du nærmer deg tre døgn (dvs 72 timer) er du så ute av sync med virkeligheten at du bør filme deg selv for å se hvor amøbe du faktisk i ettertid.

Du vil oppleve hallusinasjoner og veldig kraftige konsentrasjonsproblemer.

Selv så jeg min avdøde bestefar og trodde jeg satt i en skog. Annet enn for å få en opplevelse er det ingen hensikt over hodet med dette. Omtrent ingen du forteller det vil vil forstå at du i det hele tatt forsøker og vil se på deg som en merkelig taper.

Du vil også få en ganske kraftig reaksjon på koffeinen siden du må ha mer og mer av dette for å bekjempe lysten til å sove. Nivået vil stige kontinuerlig og ikke brytes ned fordi du ikke tar pauser fra å drikke (pause som søvn mener jeg).

Sånn, det var de negative sidene. Den positive siden er at du kan skrive poster som dette, og at du vet noe om hvordan kroppen din fungerer i ekstreme situasjoner.

EDIT: oh, så du drikker ikke kaffe i tillegg? da kan du muligens droppe det koffein sjokket fra den negative siden :)

Endret av noob11
Lenke til kommentar
Hehe, var våken en gang i 78 timer. Merket ikke noe halliser as, bare masse skygger som gikk rundt meg. Hørt rykter om at det kan være farlig å være våken så lenge, men jeg tviler.

Det er ekstremt farlig å ikke sove. Hjernen din vil etter hvert dø pga. søvnmangel

While no human being is known to have died from staying awake, animal research strongly suggests it could happen. In the 1980s, a University of Chicago researcher named Allan Rechtschaffen conducted a series of groundbreaking experiments on rats. After 32 days of total sleep deprivation, all the rats were dead. Curiously, researchers still do not agree on the cause of death. It's possible that the rats' body temperature dropped so much that they succumbed to hypothermia. Another theory posits that the rats' immune systems became so depressed that bacteria normally sequestered in their intestines spread throughout their bodies—though Rechtschaffen counters that his rats perished even when they were administered antibiotics. A third explanation points to some evidence of brain damage among the sleep-deprived rats. It's also possible that extreme levels of stress contributed to the rats' demise.

En side på Norsk: http://www.dinside.no/490289/sovnmangel-kan-vaere-livsfarlig

Endret av iNeo
Lenke til kommentar
Hehe, var våken en gang i 78 timer. Merket ikke noe halliser as, bare masse skygger som gikk rundt meg. Hørt rykter om at det kan være farlig å være våken så lenge, men jeg tviler.

Å se skygger som går rundt deg er en hallusinasjon :)

Men det spørs jo hvordan man holdt seg våken. Var det viljestyrke eller ved å endre den kjemiske balansen i hjernen? Det gir forskjellige utslag.

Lenke til kommentar

Holdt meg oppe 48 timer i helgen uten kaffe! Drakk store mengder brus og sukkerrushet gjorde humøret mitt om til en karusell og kunne i det ene øyeblikket føle meg klar for et maraton løp for så å ikke orke gå opp trappen. Syk opplevelse, men det var rimelig stilig å få vite hvordan kroppen fungerer etter så lang tid. Bør vel også legge til at jeg spilte poker sammenhengende i 15 timer noe som kanskje ikke heller gjorde at konsentrasjonen min ble noe bedre, hele hodet var et rot.

Lenke til kommentar
Les denne artikkelen her: http://www.stumbleupon.com/su/3o4a2k/rip74...story-ive-read/

Den er helt amazing

det er bare tull da, garantert.

det er ting der som er fysisk umulig.

forresten, dere som har vært oppe i 2-3 dager og opplevd heller merkelige effekter av så kort tid burde komme dere i en grønn avdeling i forsvaret, er gjerne oppe 2-3 dager der, med konstant fysisk aktivitet og minimalt med mat, da begynner det å bli festlig.

kan nevne ting som at f.eks hvis troppen skal ha en pause og du skal finne noe i sekken, så er plutselig troppen ferdig med pausen og du har ikke kommet lengre med det du skulle i sekken :p

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke akkurat anbefale eksperimentering med søvnmangel - eksperimenter heller med å sove godt.

Ja, jeg har litt erfaring. Et eksempel var på TG i 2009 der jeg sov i underkant av 10 timer. 75% av dette var de to første dagene, og de resterende prosentene var i løpet av de neste dagene. Jeg begynte etterhvert å få en ganske merkelig tankegang og følte at jeg var i en alternativ verden. Det var ganske ubehaglig etterhvert - men gud hvor deilig det var å sove ut etterpå.

Når det gjelder å sove godt gjelder det å være pasjonistisk med søvnen. Da gjør du søvn til en nytelse i stedet for en irritasjon. :D

Endret av Crash
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...