aeinstein Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Hei, Jeg prøver å finne en måte å opprette et subdomene med php. Altså et php-script som kan gi oss: under.domene.no når man allerede har domene.no. Jeg har mulighet til å gjøre dette gjennom cpanel, men jeg vil at dette skal være automatisk og ikke manuelt. Jeg har googlet et del, men finner ikke noe konkret svar på hvordan dns/zonefilen kan redigeres. Jeg tror ikke det er godt nok å kun redigere .htaccess-filen. Et script inni en php-fil som gjør denne sjekken hver gang subdomenet besøkes er også i overkant mye. Takk for svar! Lenke til kommentar
quantum Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 dette er vel egentlig et spørsmål om hvordan du konfigurerer navnetjeneren din? da må folk vite hvilken navnetjener du bruker, versjon, os og så videre. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Hva menes med at dette skal foregå automatisk? Oppsett av normale underdomener gjøres via DNS og så må adressen legges til på webhotellet. Dette har lite med PHP å gjøre(så langt). Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 På DNS-tjenesten jeg benytter meg av kan jeg i hvert fall bruke wildcards, slik at alt som ikke er definert peker til en gitt IP. På denne maskinen kan man da bruke PHP til å dynamisk legge til subdomener og f.eks. tilhørende DocumentRoots i htaccess. Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) dette er vel egentlig et spørsmål om hvordan du konfigurerer navnetjeneren din? da må folk vite hvilken navnetjener du bruker, versjon, os og så videre. Her er litt info: Operating system Linux Path to PERL /usr/bin/perl Server Name cpanel18 Kernel version 2.6.18-128.1.14.el5PAE cPanel Version 11.25.0-RELEASE Architecture i686 MySQL version 5.0.87-community cPanel Build 42404 Path to sendmail /usr/sbin/sendmail Apache version 2.0.63 PHP version 5.2.12 Hva menes med at dette skal foregå automatisk? Oppsett av normale underdomener gjøres via DNS og så må adressen legges til på webhotellet. Dette har lite med PHP å gjøre(så langt). Automatisk slik som i at wordpress.com og blogger/blogspot lager et subdomene til deg når du registrerer deg. Jeg regner ikke med at det sitter ansatte fra google og gjør dette manuelt on-the-fly mens folk registrerer seg? På DNS-tjenesten jeg benytter meg av kan jeg i hvert fall bruke wildcards, slik at alt som ikke er definert peker til en gitt IP. På denne maskinen kan man da bruke PHP til å dynamisk legge til subdomener og f.eks. tilhørende DocumentRoots i htaccess. Det gikk litt fort. Jeg skal lese meg opp litt på det du sier her, men fyll gjerne inn mer om hvordan det foregår (Takk for så raske svar alle sammen) Endret 17. februar 2010 av aeinstein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå