Gå til innhold

thoroughbread, Låst eller ikke

Anbefalte innlegg

Etter å ha søkt på forumet her blir jeg aldri helt sikker på hva som egentlig er fakta hva angår ulåst/låst mp på disse prosessorene. Noen hevder du må nforce 2 hovedkjort, andre sier du må gjøre fysiske inngrep etc. Er det noen som vet sikkert hva som er fakta? Hadde vært fint om en med peiling kunne skjært igjennom og konstantert det rette svaret!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle AMD XP er fra fabrikken låst. Alle som en. MEN nFORCE2-baserte hovedkort kan overstyre denne låsingen/låse opp en Tbred-B basert CPU. Palomino og Tbred-A kan ikke låses opp på denne måten. Barton er jeg ikke sikker på, men tror den fungerer på samme måte som Tbred-B.

På alle andre chipse/hovedkort må man gjøre fysiske inngrep på CPUen for å låse den opp. Dette gjøres ved å kortslutte 5 små kontaktpunkter på selve CPUen .. og da kan man fritt justere multiplieren slik man kan gjøre med Tbred-B på nFORCE2.

Noen som husker om Via KT400/KT400A også kan låse opp Tbred-B?

Lenke til kommentar

Tbred A, B og Barton er IKKE låst fra fabrikk. Men du kan bare velge innenfor den del av skalaen som prosessoren orginalt hører til. Dvs <12.5x eller >13x. Du må ha f.eks det hovedkortet jeg har for å få tilgang til hele skalaen (mange andre hovedkort har også den muligheten).

Har prosessoren hele L1 broer så har du tilgang til alle multipliers innenfor den skalaen du orginalt hører til (igjen <12.5x eller >13x).

Jeg brukte min XP2500+ på et Asus A7N266-C hovedkort før jeg kjøpte det jeg har nå. Der hadde jeg full tilgang til <12.5x skalaen. Jeg kjørte den uten problemer på 12.5x167 siden hovedkortet ikke er stabilt over 167Mhz fsb. Jeg har også prøvd en Tbred A 1700+ og den har også full tilgang til <12.5x skalaen rett ut av esken.

Lenke til kommentar
Alle AMD XP er fra fabrikken låst. Alle som en. MEN nFORCE2-baserte hovedkort kan overstyre denne låsingen/låse opp en Tbred-B basert CPU. Palomino og Tbred-A kan ikke låses opp på denne måten. Barton er jeg ikke sikker på, men tror den fungerer på samme måte som Tbred-B.

På alle andre chipse/hovedkort må man gjøre fysiske inngrep på CPUen for å låse den opp. Dette gjøres ved å kortslutte 5 små kontaktpunkter på selve CPUen .. og da kan man fritt justere multiplieren slik man kan gjøre med Tbred-B på nFORCE2.

Noen som husker om Via KT400/KT400A også kan låse opp Tbred-B?

Her må jeg si meg uenig. Om man kikker på L1 broene så ser man at alle disse er intakt. Alså er CPU ulåst. Så godt som alle hovedkort som er laget etter krigen tillater endring av MP.

Det at nForce2 chipsettet låser opp en cpu er bare en særdeles siglivet myte. Måten denne myten oppstod på tror jeg var at en av de første som testet et slikt kort (fra THG tror jeg) ordla seg litt feil slik at det kunne virke som om det var chipsetsettet som låste opp. Dette har i ettertid blitt rettet på, og vedkomne forklarte at dette ikke var tilfellet, og beklaget den dårlige ordleggningen.

Lenke til kommentar

Her må jeg si meg uenig. Om man kikker på L1 broene så ser man at alle disse er intakt. Alså er CPU ulåst. Så godt som alle hovedkort som er laget etter krigen tillater endring av MP.

Det at nForce2 chipsettet låser opp en cpu er bare en særdeles siglivet myte. Måten denne myten oppstod på tror jeg var at en av de første som testet et slikt kort (fra THG tror jeg) ordla seg litt feil slik at det kunne virke som om det var chipsetsettet som låste opp. Dette har i ettertid blitt rettet på, og vedkomne forklarte at dette ikke var tilfellet, og beklaget den dårlige ordleggningen.

Er enig i det du sier om L1 broene. Sånn jeg forstår saken er at Multiplier ikke endres/låses opp av chiopsettet. multiplieren har med CPUen å gjøre. Fsb derimot er en annen sak... nforce2 kan vel låse AGP og PCI mens en overklokker busen.

AMDturbo

Lenke til kommentar
.. nforce2 kan vel låse AGP og PCI mens en overklokker busen.

Helt riktig.. PCI er låst på 33Mhz uansett hva man gjør, og AGP hastighet kan man stille selg i bios. Som default så er denne 66Mhz.

Ganske behaglig å kunne glemme de to faktorene helt når man klokker. Det er nok av andre ting som kan gå galt ;)

Lenke til kommentar

Du har nok helt sikkert rett i det du sier. Men det som er særegent med mange nForce2 hovedkort (og som såvidt meg bekjent også nyere Via baserte hovedkort kan) er muligheten for å bruke ALLE multiplierne uten noen form for modding.
Lenke til kommentar

Du har nok helt sikkert rett i det du sier. Men det som er særegent med mange nForce2 hovedkort (og som såvidt meg bekjent også nyere Via baserte hovedkort kan) er muligheten for å bruke ALLE multiplierne uten noen form for modding.

Nja.. så vidt jeg vet så er det kun Abit NF7 serien som har 5bits FID, så jeg må nesten si at når de gjelder akkurat det så er det ikke noe som er særegent for nForce2. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...