Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sjekk av olje


Ingeniør

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig, lyser den i blant selv om det er nok olje må du få sjekket oljetrykket snarest. Ikke kjør for lenge med slike symptomer! Hadde et oljetrykksproblem med en Seat tidligere, oljelampa lyste i svinger selv om det var nok olje. Da trykket ble testet viste det seg at olja så vidt seig rundt i systemet. Motoren (2002-mod) var bare å gi opp, lønnte seg ikke å overhale den.

Lenke til kommentar

Dersom oljetrykksensoren fungerer som det skal, så vil den lampa i panelet lyse når motoren har _absolutt for lite oljetrykk_, ikke bare "lite". Den betyr at du skal stoppe motoren umiddelbart og fikse problemet.

 

At den blinker i kraftige svinger kan være relatert til lite olje, da olja slenges over på ene siden av motoren. Det er ikke noe krise om det skjer en gang i blandt, men det betyr at det er lite olje i utgangspunktet. Lite olje selv om trykket er korrekt er i seg selv et problem, da det som er igjen vil "slites" fortere enn om det var mye igjen.

Lenke til kommentar

Dette er en 89mod MB 300 w124.

Forøvrig er det også en måler på dashbordet som som viser antall bar, den går fra 0-3.

Har ikke sett noe til trykkfall på den, med motoren i gang viser denne fra 2-3 bar, avhengig av om man står på tomgang i kryss eller gir gass.

Av det jeg forstod av tysken i instruksjonsboka var det kritisk om det kom under 0,3 bar.

Lenke til kommentar

På denne motoren så er det ikke noe å bry seg om om oljetrykksmåleren ligger mellom 1-3 bar ved tomgang.

Såvidt jeg husker, (har samme instrument i min egen bil, men kjørte ikke den idag morges) så er det en lampe for oljeNIVÅ og ingen lampe for oljetrykk bortsett fra manometeret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...