Chr1stian Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Har en del filmer på PCen som jeg vil vise på TVen. Har ingen høytalere på PC så vil gjerne bruke de innebygd i TVen. TVen har HDMI ingang. Det er en PHILIPS 42" helt ny. Skjermkortet med 2 DVI utganger er en ASUS RADEON HD4890 PCIE 1GB GDDR5 (EAH4890/HTDI/1GD5) - Skjermkortet på multicom med mer info Kan ikke dette skjermkortet overføre lyd via HDMI eller er det et problem i windows? Kjører Windows 7 Home Premium (Norsk), hvordan "skrur" jeg eventuelt på dette? ---- Hvis skjermkortet ikke kjører HDMI vil jeg gjerne kjøpe et slikt, men da må dette ha eyfinity (eller mulighet for 3 skjermer eller mer) og kunne kjøre crossfire med det jeg allerede har. Tilsammen (om det fungerer slik) bør jeg kunne ha 3 skjermer koblet til samtidig.. Noen forslag til dette, og hvordan fungerer det? Håper på svar, Christian Endret 16. februar 2010 av Chr1stian Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 koblet bare inn hdmi kabelen på mitt gamle hd 4870, da overførte skjermkortet lyden automatisk uten at jeg behøvde å gjøre noen slags endringer på instillinger o.l. merk: da sluttet lyden i de vanlige lydutgangene bak på hovedkortet å fungere. Lenke til kommentar
laks1 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Control Panel -> Hardware and Sound -> Sound, og så velger du hdmi som standard lydutgang. Viss den ikke er listet opp tror jeg ikke du kan overføre lyd. Lenke til kommentar
Chr1stian Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 koblet bare inn hdmi kabelen på mitt gamle hd 4870, da overførte skjermkortet lyden automatisk uten at jeg behøvde å gjøre noen slags endringer på instillinger o.l. merk: da sluttet lyden i de vanlige lydutgangene bak på hovedkortet å fungere. Hadde dette skjermkortet en direkte DHMI utgang? Må bruke en DVI til HDMI "omformer" som fulgte med. Har prøvd det du under sa, men det viser bare at det ikke er koblet til (se vedlegget for bilde). Har da skrudd på lyd og viser bildet fra PCskjermen på TVen, men det kommer ingen lyd :S Lenke til kommentar
Munty Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Prøv å sette SPDIF som standard. Det virket for meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 DVI overfører IKKE lyd, kun bilde... Lenke til kommentar
Munty Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) DVI overfører IKKE lyd, kun bilde... Alle nyere skjermkort har DVI-utgang med støtte også for lyd. EDIT: Hvis du har bygget pcen selv må du passe på at den interne SPDIF-kabelen er koblet til skjrmkortet. Slik er det i hvertfall med Nvidia. Endret 17. februar 2010 av Munty Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Skal gå ann å sende lyd gjennom DVI portene på 4x kortene, men du trenger et spesielt DVI->HDMI adapter som har alle pins. Mener å huske at ATI's eget adapter klarer dette. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Skjermkortet med 2 DVI utganger er en ASUS RADEON HD4890 PCIE 1GB GDDR5 DVI kan bare overføre bilde, ikke lyd. Bruk av en DVI->HDMI-adapter kan ikke "skape" lydinformasjon som ikke er i DVI-signalet. Enten må du overføre lyden via en separat kabel, eller du må få tak i en eller annen "boks" med DVI og lyd inn, og med HDMI ut. (Aner ikke hvor man får tak i noe sånt om det finnes.) Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Til og med mitt ASUS EAH2400 kan overføre lyd via DVI-utgangen. Har du installert lyddriveren til skjermkortet? Den heter typisk noe sånn som "ATI Function Driver for High Definition Audio - ATI AA01". Edit: se om du blir noe klokere av å lese dette, selv om det kun er til Vista eller XP. http://www1.sapphiretech.com/us/productfil...ound_output.pdf Endret 17. februar 2010 av BeFs Lenke til kommentar
Munty Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Skjermkortet med 2 DVI utganger er en ASUS RADEON HD4890 PCIE 1GB GDDR5 DVI kan bare overføre bilde, ikke lyd. Bruk av en DVI->HDMI-adapter kan ikke "skape" lydinformasjon som ikke er i DVI-signalet. Enten må du overføre lyden via en separat kabel, eller du må få tak i en eller annen "boks" med DVI og lyd inn, og med HDMI ut. (Aner ikke hvor man får tak i noe sånt om det finnes.) Jeg får både bilde og lyd ut av DVI-utgangene på mitt GTX285. Det kan hende dette bare er et mirakel da... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 DVI overfører IKKE lyd, kun bilde... Alle nyere skjermkort har DVI-utgang med støtte også for lyd. EDIT: Hvis du har bygget pcen selv må du passe på at den interne SPDIF-kabelen er koblet til skjrmkortet. Slik er det i hvertfall med Nvidia. Dette var ny info for meg , flott at noen retter på meg da Har du sett i brukermanualen, for både HK og GPU? Føler på meg at du ikke har gjort det Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Anbefaler tvilerne til å ta en titt her: DVI to HDMI DVI is mostly compatible with HDMI (see Compatibility with DVI). The main difference is that DVI typically carries no audio data in its TMDS channel, although increasingly, modern PC video hardware is providing audio (e.g. cards by NVIDIA[1] and ATI[2]), allowing the PC to send audiovisual data to a high definition television with an HDMI input. If a PC's DVI output does not provide audio, it can be patched in as part of the DVI to HDMI adapter. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Det er tydelig vis noe veldig nytt som er ute. Endret 17. februar 2010 av Munty Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Sikter du til meg? Les det jeg quotet en gang til... edit: Err, du redigerte visst innlegget. Jaja. Endret 17. februar 2010 av Habitats Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Skjermkortet med 2 DVI utganger er en ASUS RADEON HD4890 PCIE 1GB GDDR5 DVI kan bare overføre bilde, ikke lyd. Bruk av en DVI->HDMI-adapter kan ikke "skape" lydinformasjon som ikke er i DVI-signalet. Enten må du overføre lyden via en separat kabel, eller du må få tak i en eller annen "boks" med DVI og lyd inn, og med HDMI ut. (Aner ikke hvor man får tak i noe sånt om det finnes.) Jeg får både bilde og lyd ut av DVI-utgangene på mitt GTX285. Det kan hende dette bare er et mirakel da... Nei, det skyldes bare at begrepet "DVI" brukes ganske skjødesløst av produsentene ... Lenke til kommentar
Munty Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Sikter du til meg? Les det jeg quotet en gang til... edit: Err, du redigerte visst innlegget. Jaja. Jaja! Ble litt ilter og leste ikke igjennom hele teksten! Lenke til kommentar
Chr1stian Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 Har prøvd å instalere driveren for denne typen lyd. Selv om det egentlig fulgte med da jeg instalerte (catalyst) driverne for skjermkortet. Har også prøvd å sette de andre lydgreiene som standardenheter for avspilling av lyd, ingen av dem virket. Skal lese igjenom manualen for skjermkortet og se om jeg finner noe.. Har lest at man må koble lydkortet til skjermkortet for at det skal fungere. Problemet er at jeg ikke har noe eget lydkort, men et intergrert i hovedkortet mitt (Asus P6T Deluxe V2) Noe annet jeg kan prøve imens? Christian Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 koblet bare inn hdmi kabelen på mitt gamle hd 4870, da overførte skjermkortet lyden automatisk uten at jeg behøvde å gjøre noen slags endringer på instillinger o.l. merk: da sluttet lyden i de vanlige lydutgangene bak på hovedkortet å fungere. Hadde dette skjermkortet en direkte DHMI utgang? Må bruke en DVI til HDMI "omformer" som fulgte med. Har prøvd det du under sa, men det viser bare at det ikke er koblet til (se vedlegget for bilde). Har da skrudd på lyd og viser bildet fra PCskjermen på TVen, men det kommer ingen lyd :S jess. overførte via den dvi til hdmi omformeren som var med i skjermkortet når jeg kjøpte det. måtte da heller som nevnt ikke inn på noen slags instillinger o.l. plug and play Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Noe annet jeg kan prøve imens? Christian Lage en trylleformel, se på alle kablene som fulgte med skjermkortet eller se om det er en plugg på skjermortet, som det ev. står SPDIF ved siden av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå