Gå til innhold

BK: Fin solnedgang i Bergen!


RuneON

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny på foto, og dette er mitt bilde nummer 294 (helt nøyaktig ;) ) og min andre dag med kamera (Nikon D100 med tilsvarende gammel optikk, som burde hatt en rens)

Jeg vil ha kritikk på ALT fordi jeg vil lære av det.

Regner med jeg har gjort mye feil og mange ville gjort mye anderledes, men hva?

Tok MANGE bilder på flere steder under denne solnedgangen, men synes dette, og muligens 1 til, var best. Det er ikke gjort noe etterbehandlig (Har ikke photoshop enda), så dette er nøyaktig slik bildet er tatt. Dersom det er forslag til etterbehandlig, så vil jeg gjerne høre de også.

post-209882-1266353167_thumb.jpg

 

 

Jeg er som sagt helt ny på dette, så hvis det finnes noe positivt å komme med, så vil jeg gjerne høre det også ;)

EXIF:

1/60(håndholdt)

f9,0

ISO: 1000

48mm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Bra første forsøk. Jeg synes du har truffet bra på eksponering av himmel, og dermed har bare siluetter i front. Komposisjon er ok, med tredeling hvor himmel utgjør hovedmotiv.

 

Her er det jeg kunne tenke meg anneledes: Forgrunn er litt rotete, kunne noen deler vært fjernet vha annet standpunkt? ISO 1000 gir noe fargestøy. Jeg ville ha brukt stativ og gått ned på laveste ISO. Kanskje mangler også det lille ekstra, solnedganger er jo et motiv som fort blir brukt opp.

 

Her er slik jeg tenker på komposisjon:

 

1. Form og kompoosisjon

 

a) Er det en sterk komposisjon som drar tilskuer til bildet? Eksempelvis deler av bildet med sterk farge eller kontrast til andre deler som danner mønstre vi gjenkjenner og ubevisst liker.

 

Kunne det ha vært valgt annet perspektiv, avstand eller utsnitt for å bedre komposisjon?

 

b) Holdes blikket inne i bildet?

 

c) Er det naturlige linjer som øyet kan følge, og eventuellt lede inn i horisont?

 

d) Innholder det detaljer som holder på interessen?

 

e) Ødelegger noen av detaljene for komposisjon?

 

f) Er det skapt dybde i bildet?

 

 

2. Innhold

 

a) Forteller bildet noe? Historie, følelse etc,,,?

 

b) Er det noen punchline?

 

3. Teknikk

 

Kan billedbehandling forbedre noe dersom det grunnleggende er på plass?

Lenke til kommentar
Hei,

 

Bra første forsøk. Jeg synes du har truffet bra på eksponering av himmel, og dermed har bare siluetter i front. Komposisjon er ok, med tredeling hvor himmel utgjør hovedmotiv.

 

Her er det jeg kunne tenke meg anneledes: Forgrunn er litt rotete, kunne noen deler vært fjernet vha annet standpunkt? ISO 1000 gir noe fargestøy. Jeg ville ha brukt stativ og gått ned på laveste ISO. Kanskje mangler også det lille ekstra, solnedganger er jo et motiv som fort blir brukt opp.

 

Takk for tilbakemelding!

Har som sagt flere versjoner, tatt fra helt andre steder, med andre forgrunner og faktisk noen med annet motiv der himmel blir bakgrunn. Jeg valgte dette fordi jeg liker lyset best her. Enig i at forgrunn er litt rotete.

Kompsisjonen er kanskje ikke den mest spennende, men øvelse gjør mester ;) . Har desverre ikke stativ enda (kamera er også lånt ;) ) så jeg fikk ikke Iso vesentlig ned, men jeg ser også støyet du nevner.

 

Her er slik jeg tenker på komposisjon:

 

1. Form og kompoosisjon

 

a) Er det en sterk komposisjon som drar tilskuer til bildet? Eksempelvis deler av bildet med sterk farge eller kontrast til andre deler som danner mønstre vi gjenkjenner og ubevisst liker.

 

Kunne det ha vært valgt annet perspektiv, avstand eller utsnitt for å bedre komposisjon?

 

b) Holdes blikket inne i bildet?

 

c) Er det naturlige linjer som øyet kan følge, og eventuellt lede inn i horisont?

 

d) Innholder det detaljer som holder på interessen?

 

e) Ødelegger noen av detaljene for komposisjon?

 

f) Er det skapt dybde i bildet?

 

 

2. Innhold

 

a) Forteller bildet noe? Historie, følelse etc,,,?

 

b) Er det noen punchline?

 

3. Teknikk

 

Kan billedbehandling forbedre noe dersom det grunnleggende er på plass?

Takker. Prøver å stille meg disse spørsmålene før jeg trykker på utløseren.

Var greit å få de formulert her. De er printet ul, og blir med i miniguiden min :)

Lenke til kommentar

Tusen takk! "Reglene" over er jo veldig generelle, det å omsette de i praksis er selv Kunsten :D

 

Når det gjelder 1f) over så tenker man ofte; for, mellom og bakgrunn nettopp for å skape dybde. Et eksempel: her i Nord-Norge er det masse fine fjell. Men det å bare ha fjellene i bildet blir fort for lite. Ufordringen her blir ofte å finne en interessant forgrunn og noe i mellom, og la fjellene være bakteppet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...