Gå til innhold

[Løst]Installasjon av windows 7- hvilke drivers trenger jeg!?


Anbefalte innlegg

Heisann, skal i natt installere windows 7, igang med sikkerhetskopiering nå.

 

Det er er mest urolig for er driverinstallasjon.

 

Komponentliste først:

 

 

Hovedkort:

Asus Rampage II Extreme, X58 Socket-1366, DDR3, ATX, SLI&CrossFireX, 3xPCI-Ex(2.0)x16

 

DDR3 minne:

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24

 

Prosessor:

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

 

Skjermkort:

XFX GeForce GTX 295 576M 1792MB PhysX PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDCP, HDMI, Core 240x2, 55nm, Single PCB version

 

Harddisk:

Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB 7200Rpm, 16MB Cache, SATA

 

Er også satt inn en multikortleser (ukjent produsent osv) trenger denne driver?

 

Skal forøvrig bruke kablet nett, drivers til dette? (har ikke trådløst).

 

_____________________________________

 

Har sålangt funnet driver til grafikkort.

______________________________________

 

Har videre funnet flere til hovedkortet, men hvilke trenger jeg egentlig her?

 

Se side: http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

 

Som dere ser er det her en lang liste med ulike alternativ..

 

har sålangt lastet ned en av filene under "chipset" og "audio".

 

Trengs noen flere?

 

______________________________________

 

Generelt sett: hvilke flere drivers bør jeg finne umiddelbart?

 

______________________________________

 

Tar også mot alle råd ellers også. Har bare installert windows en gang før, og tok en halv evighet grunnet driverproblem mv.

 

Har en harddisk og skal på denne skape en partisjon for windows, og en for "data". Har aldri gjort dette før, men håper det er rett-frem-etter-nesen i windowsinstallasjonen?

 

 

 

På forhånd takk.

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Nettverksdriver er alltid viktigst å laste ned først. Når du først kommer deg på nett med Win7 vil Windows Update finne de resterende driverene du trenger.

Nå ser ikke jeg hvilken pc du har, men finn fra drivere til både wlan og kablet/ethernet, så har du i alle fall en buffer i tilfelle den ene ikke funker eller er feil.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Tja, generelt har jeg opplevd at W7 støtter nettverk for det meste "out of the Box" når det gjelder Marvel - Yukon Lan, ikke alltid at det støttes feks eksterne enheter og disse må lastes ned som regel.

 

Mye Wifi som også støttes dog.

 

Personlig snappet jeg inn W7 disken og behøvde ikke å legge inn selv en eneste driver for å få systemet oppe , men jeg sørget selvfølgelig selv for å oppdatere en del av driverne som er viktige (logitech mus og cam , Creative lydkort ). Du kan fort bli overrasket over hvor bra jobb W7 gjør selv med å legge inn enhetene du har.

Lenke til kommentar

Svært beroligende, om 12 minutter er jeg ferdig å sikkerhetskopiere. Følger likevel tråden med laptop. Det neste viktige tema er derfor partisjoner. Som nevnt ønsker jeg windows på en egen partisjon som (forhåpentligvis) holder pcn noe raskere..

 

Altså noe sånn som

 

C: (ALT)

D: (WINDOWS)

 

skal dette være lett å få til?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Jeg opplevde også at Windows fant nettverksdriveren til systemet mitt, men alltids kjekt å ha den liggende likevel.

 

For å finne driveren valgte jeg fra nettsiden du linket til;

- Motherboard

- LGA 1366

- Rampage II Extreme

 

Velge operativsysten (Windows 7 i ditt tilfelle).

Utheve "LAN" også laste ned fra global.

 

edit: Forøvrig vil jeg anbefale deg motsatt rekkefølge på partisjonsbokstavene.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
edit: Forøvrig vil jeg anbefale deg motsatt rekkefølge på partisjonsbokstavene.

 

Hvordan det? Har på alle mine pcr hatt C: og D: (som windows).. er det en spesiell grunn til at jeg ikke bør gjøre dette?

 

Så lenge jeg får c:/programfiler og min bruker (med "my pictures" osv) på C: er jeg fornøyd :)

Lenke til kommentar

Altså alt annet enn windows på C:, mens windows kjører på D:, ja.

 

Men målet er kun å unngå treg pc etter at harddisken begynner å fylles opp! Så om andre råd er bedre tar jeg imot disse :)

 

Påbegynner straks windows installasjon, så håper noen har tid til å hjelpe litt nå :)

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar

Hadde anbefalt at du lager D partisjonen først i så fall. Første partisjonen legges ytterst på platene (de fysiske, der det er høyest lese og skrivehastighet) og de neste legges så lengre og lengre innover på platene. Så for høyest ytelse i Windows generelt, legger du operativsystemet på den første partisjonene du lager.

 

Mulig jeg tar feil her dog, men mener noen forklarte at det var sånn.

Har selv lignende system som deg, bare jeg bruker C til OS, og D-G til lagring og programmer. Så når/hvis jeg trenger reinstall, mister jeg ikke noe, da ingenting ligger samme sted som Windows. Har riktignok SSD som C (disk0), mens D+E er disk1, F+G er disk2

Lenke til kommentar

Tusen takk for info!

 

Trenger hjelp raskt nå (helst)

 

Er i installasjonmenyen og har formattert disken. Men "ny" knappen for å skape ny partisjon er grå, kan ikke skape ny partisjon? :/

 

Har nå:

 

Disk 0 Partisjon 1 (932 GB) Type: system.

 

Alternativer jeg kan trykke på:

 

Slett

formater (allerede gjort)

last in drivere.

 

EDIT:

 

Har slettet og kan nå lage partisjoner. Den første blir da "windows". Hvor stor bør denne være, hvordan er jeg sikker på at windows blir installert på denne?

 

Tror det løste seg.

 

Skapte en partisjon på 150 gb

 

resterende lot jeg være. Trykket på 150 gb partisjon (slik at den var markert) og trykket "neste". Nå installeres windows. La oss håoe jeg ikke gjorde en stor feil nå :p

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar

I teorien skal det ikke føre til problemer nei, men det gjør det i praksis, det er min egen erfaring.

Jeg har nemlig en pc med C og D partisjoner, og Windows ligger på D:

Programmer vil av og til legge seg på C, og da må en manuelt endre innstallasjonen.

 

Windows kaller nemlig sin egen disk C:, og da bør du ha tungen beint i munnen.

Kan nevne at jeg kjører "dual-boot" på pc-en jeg sitter på nå.

Bruker SSD-disk til Vista 64-bit, en mindre harddisk til XP, og en helt uten OS.

I Vista er Windows på SSD-disken C, og XP på D.

Men i XP er Windows på C og Vista på G.(jeg har partisjonert med tanke på formatering, som trådstarter)

Lenke til kommentar

Ok, installasjonen er ferdig (Alle drivers ser ut til å være på plass av seg selv!)

 

Problem:

 

Windows ligger på c: (greit nok)

 

Men, D: er helt tom.

 

programfilermappen ligger fortsatt i C: sammen med brukere.

Jeg har til vane å lagre alt i brukere (mine bilder, mine filmer osv). Program vil jo som regel også installeres på c:

 

Er det slik at jeg bare bør lage med egne mapper på D: og la C: være i fred? (den er jo reservert for windows, det var jo tanken)?

 

EDIT: Installerte nå antiviruset, som selvsagt la seg automatisk i c: programfiler... :/ hva må jeg gjøre for å løse dette?

 

Da er alle problem løste :)

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...