Gå til innhold

Hvordan installere en god linux versjon uten USB eller CD.

Anbefalte innlegg

Jeg har internet og kjører UBUNTU 8.04 nå, den kan ikke oppdateres til 9.10.

Er det en plass jeg kan laste ned en Linux versjon (f.eks Ubuntu 9.10 eller easypheasy linux etc) og deretter bare installere den fra UBUNTU 8.04, slik at den nye erstatter den gamle Linux.

Jeg har ikke mulighet til å bruke cdrom eller USB.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PXE er en protokoll for å boote over lan.

Du kan enten kjøre en maskin som tynnklient ved å boote via PXE, eller installere ved å boote via PXE.

Sett opp en maskin på LAN-et som PXE-server konfigurert for å pushe en install...

Boot PC nr 2, velg bootmeny og be den boote fra LAN.

Lenke til kommentar
PXE er en protokoll for å boote over lan.

Du kan enten kjøre en maskin som tynnklient ved å boote via PXE, eller installere ved å boote via PXE.

Sett opp en maskin på LAN-et som PXE-server konfigurert for å pushe en install...

Boot PC nr 2, velg bootmeny og be den boote fra LAN.

Takk :)

Vet du om alle PC med USB kan boote inn Linux? Jeg har USB, men klarer ikke å finne den for å boote fra den når jeg starter maskinen. Jeg har laget en slik USB boot Linux.

Lenke til kommentar

Siden du allerede har Ubuntu installert så gjør det sannsynligvis ikke noe om BIOS ikke støtter boot fra USB. Du kan nemlig bruke GRUB til å boote fra USB selv om BIOS ikke støtter det. Har løst samme problemet som du har mange ganger på den måten.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Siden du allerede har Ubuntu installert så gjør det sannsynligvis ikke noe om BIOS ikke støtter boot fra USB. Du kan nemlig bruke GRUB til å boote fra USB selv om BIOS ikke støtter det. Har løst samme problemet som du har mange ganger på den måten.

Da tar jeg å googler om GRUB, og håper jeg klarer å få til booting fra USB.

Lenke til kommentar

Ja jeg ser det er full mulig å boote USB med å lage GRUB system på USB pinnen.

Men det såg litt vanskelig ut for meg, skulle nok klart det til slutt tror jeg, med noen timersarbeid med prøving og feiling.

Skulle ønske det fantest en ferdiglaget GRUB jeg bare kunne laste ned og putte rett inn på USB pinnen.

Lenke til kommentar

Neh... Du trenger ikke lage GRUB system på minnepinnen... Du har allerede GRUB siden du har Ubuntu.

Ta en titt på denne guiden: https://help.ubuntu.com/community/BootFromUSB

Den har mange ulike alternativer, men den jeg tipper vil fungere for deg er løsningen under tittelen: Booting via grub

Den har i hvertfall fungert for meg en rekke ganger.

(Og om du trenger hjelp til å lage en minnepinne som du kan installere Ubuntu fra, ta en titt på https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromUSBStick)

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...