Gå til innhold

Trådløsen klikker med flere enn 1 pc tilkoblet

coolpix

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 5-6 år gammel trådløs router fra D-Link (514). Kjøpt ny telefon med wifi og ny bærbar. Sliter med å komme på nett, og står den stasjonære på med wifi så klikker det visst jeg kobler til den bærbare.

1. Vil dette løse seg med en nyere router? Hva er fordelen med nye kontra gammle?

2. Kan jeg løse dette på noen vis?

Takker for all hjelp!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk om du har koblet kabelen fra modemet i internettporten til routeren.

Er ikke hjemme akkurat nå, men jeg kommer på nett stort sett med den stasjonære som kun har wifi. Hadde dette vært mulig om jeg ikke har koblet kabelen fra modemet i internettporten til routeren?

Lenke til kommentar

Er ikke hjemme akkurat nå, men jeg kommer på nett stort sett med den stasjonære som kun har wifi. Hadde dette vært mulig om jeg ikke har koblet kabelen fra modemet i internettporten til routeren?

Ja, hvis du kobler modem i en av lanportene, så kan PC hente ipadresse direkte fra modemet.

Neste som kobler seg til vil få adresse fra routeren og ikke få internett.

Noen eldre D-link har problemer med flere trådløse tilkoblinger. Hvis det er det siste som er tilfelle vil det hjelpe å skaffe en ny router. Siste firmware til routeren er fra 2004... så det er litt flintstone.

Lenke til kommentar

Takker! Da skal jeg sjekke om min står på enabled. Tror du det vil funke om den ikke står der, og jeg setter den over? Må jeg fylle inn noe mer, ser det er mulig å fylle inn noe på slutten av diverse ip adresser.

Visst det ikke funker, noen andre muligheter for en slik feil?

Lenke til kommentar

Ja, hvis du kobler modem i en av lanportene, så kan PC hente ipadresse direkte fra modemet.

Neste som kobler seg til vil få adresse fra routeren og ikke få internett.

Noen eldre D-link har problemer med flere trådløse tilkoblinger. Hvis det er det siste som er tilfelle vil det hjelpe å skaffe en ny router. Siste firmware til routeren er fra 2004... så det er litt flintstone.

Takker for svar. Dette høres veldig ut som en feilkilde hos meg. Kommer meg fint på med en maskin, men neste kommer bare på nettverket, og ikke på internett.

Når det gjelder min gamnle router er det sikkert ikke dumt å skifte ut den.. Noen forslag til en grei og rimelig router som kun skal koble 1 -2 maskiner på internett samtidig?

takker alle for raske og flotte svar!!

Lenke til kommentar
Hei! Har du satt opp Dhcpserver i router'n?

Sjekket, og den står på enable, så det skulle være i box. Skal sjekke det andre tipset imorgen.

Takk for hjelpen!!

Fint! Og bare for å ha det klart, nettverkskabel fra lan-port i modem kobles i wan-port på trådløsrouter, evt. PC-er som skal kobles til med nettverkskabel skal settes i lan-porter på trådløsrouter. Ikke koble til utstyr direkte til modem om du vil at alle PC-en skal være på samme nettverk. Nå vet ikke jeg hvilket modem du har og hvilken leverandør du bruker, men bruker du Get får du kun en ip-adresse(på de billigste abonnementene), så dhcpserver må til for å få alt til å funke. Pass på når du setter opp dhcp at du bruker en gjonnomgående adresseserie, ex. fra 192.168.0.2 til 192.168.0.20 dette med subnettmasken 255.255.255.0 på alle nett. Håper dette kan være til hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...