Gå til innhold

Vet ikke om jeg orker mere


Anbefalte innlegg

Det gamle testamente gir et galt bilde av Gud. Det er det bildet av Gud som Jesus Kristus gir, som er det riktige bildet av Gud.

 

Det er jo fint at du ikke tror på det gamle testamentet, men du kan ikke velge og vrake hva som er sant eller ikke basert på din egen overbevisning.

 

Når det er sagt så finnes det tonnevis med eksempler på at Jesus i det nye testamentet refererte til, og bekreftet det gamle testamentet.

Det er ikke snakk om å "velge og vrake" det er snakk om å tro på Jesus Kristus, fremfor GT.

 

Jesus Kristus oppfylte hele GT for å avslutte GT og innføre NT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For ikke å snakke om at han løy til Adam og Eva.

Han sa at de kom til å dø hvis de spiste av visdommens tre, noe de ikke gjorde.

De døde i samme øyeblikk, SweetMaryJane

 

De døde åndelig (innvendig) psykisk. Det er denne døden Jesus Kristus vekker verden opp i fra.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å "velge og vrake" det er snakk om å tro på Jesus Kristus, fremfor GT.

 

Jesus Kristus oppfylte hele GT for å avslutte GT og innføre NT

 

Det er jo akkurat det det er snakk om. Du tolker Bibelen slik du mener er best, og så velger du ut det som passer med virkelighetsoppfatningen din.

 

Hvor står det at Jesus skulle "avslutte" GT, og hvordan vet du at dette er fakta?

 

Jesus sa jo blant annet (iflg bibelen) at "Skriften kan ikke settes ut av kraft".

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om at han løy til Adam og Eva.

Han sa at de kom til å dø hvis de spiste av visdommens tre, noe de ikke gjorde.

De døde i samme øyeblikk, SweetMaryJane

 

De døde åndelig (innvendig) psykisk. Det er denne døden Jesus Kristus vekker verden opp i fra.

Det er klart de gjorde, gud bare glemte å presisere det...

Lenke til kommentar

De døde i samme øyeblikk, SweetMaryJane

 

De døde åndelig (innvendig) psykisk. Det er denne døden Jesus Kristus vekker verden opp i fra.

 

"fordi at den dag han spiser av det, skal han dø"

 

De døde jo ikke, de ble kastet ut av Edens Hage og fikk tildelt straffer.

 

Slangen var jo faktisk helt ærlig "Gud vet at den dag dere spiser av den, blir deres øyne åpnet, så dere blir som Gud og kan kjenne godt og ondt".

 

Gud bekrefter jo til og med etter dette at slangen hadde rett.

Lenke til kommentar

Ellers så har Ricky Gervais en helt genial framføring om bibelen i showet Animals, hvor han snakker om dette.

 

Må si meg enig i at å gi slangen (som startet hele spetakkelet) som straff å krype, blir omtrent som om du skulle gitt meg som straff at jeg måtte bruke beina. "I wish I could fly like normal".

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å "velge og vrake" det er snakk om å tro på Jesus Kristus, fremfor GT.

 

Jesus Kristus oppfylte hele GT for å avslutte GT og innføre NT

 

Det er jo akkurat det det er snakk om. Du tolker Bibelen slik du mener er best, og så velger du ut det som passer med virkelighetsoppfatningen din.

 

Hvor står det at Jesus skulle "avslutte" GT, og hvordan vet du at dette er fakta?

 

Jesus sa jo blant annet (iflg bibelen) at "Skriften kan ikke settes ut av kraft".

For de kristne er moseloven i GT et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra,

 

NT > Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden. Hva så? Skal vi synde, fordi vi ikke er under loven, men under nåden? Slett ikke!

 

NT > nå er vi løst fra loven, vi er døde fra det som bandt oss. Derfor tjener vi Gud i et nytt liv i Ånden, og ikke i det gamle, etter bokstaven.

 

NT > Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld.

 

NT > Si meg, dere som vil være under loven, hører dere ikke på loven?

 

NT > Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast og la dere ikke tvinge inn under slaveåket igjen. Hør hva jeg, Paulus, sier dere:....Dere som vil bli rettferdige ved loven, er skilt fra Kristus; dere er falt ut av nåden.

 

NT > blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven

 

NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

For de kristne er moseloven i GT et slaveåk Jesus Kristus har løst dem fra,

 

I beste fall beviser jo dette bare selvmotsigelser i Bibelen.

 

Gjelder de 10 bud enda? Gjelder de bare for jødene?

Det er ikke selvmotsigelser. Hele moseloven med dens bud og forskrifter er som NT sier,

opphevet for de kristne, ikke for jødene.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Så det er ikke synd for andre enn jøder å lyve og drepe?

 

At moseloven med dens bud og forskrifter er som NT sier, opphevet for de kristne, betyr ikke at de kristne ikke synder, og gjør seg fortjent til straff, SweetMaryJane

 

Forskjellen er at Jesus Kristus tar den straffen som moseloven krever på veiene av de kristne. Slik settes GT med dens bud og forskrifter ut av spill, for de kristne. Ikke for noen andre.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

At moseloven med dens bud og forskrifter er som NT sier, opphevet for de kristne, betyr ikke at de kristne ikke synder, og gjør seg fortjent til straff, SweetMaryJane

 

Forskjellen er at Jesus Kristus tar den straffen som moseloven krever på veiene av de kristne. Slik settes GT med dens bud og forskrifter ut av spill, for de kristne. Ikke for noen andre.

 

Hvor sier Jesus at han har opphevet GT's bud og forskrifter spesifikt for de kristne?

 

Alle de referansene du kom med tidligere er såvidt jeg kan se fra alle andre forfattere enn Jesus.. Jeg har sitert Jesus flere ganger, og det eneste du har gjort er å argumentere mot sitatene.

 

Hvor sier Jesus at dette kun gjelder for kristne, og ikke for andre?

Lenke til kommentar

Hvor sier Jesus at han har opphevet GT's bud og forskrifter spesifikt for de kristne?

 

Alle de referansene du kom med tidligere er såvidt jeg kan se fra alle andre forfattere enn Jesus.. Jeg har sitert Jesus flere ganger, og det eneste du har gjort er å argumentere mot sitatene.

 

Hvor sier Jesus at dette kun gjelder for kristne, og ikke for andre?

For det første: Apostelen Paulus som skrev dette, tok ikke feil, SweetMaryJane

 

NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter.

 

For det andre, Jesus Kristus kunne ikke si at Han opphevet loven med dens bud og forskrifter,

før Han gjorde det på korset, med ordene «Det er fullbrakt!»

 

At de kristne står i særklasse kan du lese her: "Om verden hater dere, skal dere vite at den har hatet meg først. Hadde dere vært av verden, hadde verden elsket sitt eget. Men dere er ikke av verden. Jeg har jo utvalgt dere fra verden, og derfor hater verden dere. "

Lenke til kommentar

For det første: Apostelen Paulus som skrev dette, tok ikke feil, SweetMaryJane

Hvorfor tok ikke Paulus feil?

 

Jeg gjentar et tidligere spørsmål du valgte å unngå:

Det gamle testamente gir et galt bilde av Gud. Det er det bildet av Gud som Jesus Kristus gir, som er det riktige bildet av Gud.

Hvorfor det?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

For det første: Apostelen Paulus som skrev dette, tok ikke feil, SweetMaryJane

Har du noen bevis for det?

La oss ta ett steg tilbake, har du noen bevis som indikerer identiteten til personen som skrev dette?

 

 

Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter

Jeg kan også komme med tilfeldige visdomsord, uten at det forandrer fakta.

 

 

Han gjorde det på korset, med ordene «Det er fullbrakt!»

Dette kan da bety tusen forskjellige ting. Du presenterer din egen tolkning som fakta, uten å støtte opp med bevis.

 

 

At de kristne står i særklasse kan du lese her:

Jeg spurte etter ett sitat hvor Jesus sier at kristne er untatt GT, men ingen andre. Kan ikke finne dette noe sted i teksten du henviste til. At noen kristne setter seg selv i en særklasse tviler jeg ikke på.

Endret av SweetMaryJane
Lenke til kommentar

er det noen av dere som er helt overbevist om at det ikke finnes noen gud?

99% sikker.

 

Religion er noe folk i gamle dager fant opp for å ha noe å tro på. Det har gått utrolig mange hundre år, og vi vet bedre nå. Naturen er hard, og alt kommer fra naturen. Kjemi, fysikk og biologi.

Lenke til kommentar

 

For det første: Apostelen Paulus som skrev dette, tok ikke feil, SweetMaryJane

 

NT > Kristus Jesus,... Ved sin kropp har han opphevet loven med dens bud og forskrifter.

 

For det andre, Jesus Kristus kunne ikke si at Han opphevet loven med dens bud og forskrifter,

før Han gjorde det på korset, med ordene «Det er fullbrakt!»

 

At de kristne står i særklasse kan du lese her: "Om verden hater dere, skal dere vite at den har hatet meg først. Hadde dere vært av verden, hadde verden elsket sitt eget. Men dere er ikke av verden. Jeg har jo utvalgt dere fra verden, og derfor hater verden dere. "

Har du noen bevis for det? La oss ta ett steg tilbake, har du noen bevis som indikerer identiteten til personen som skrev dette? Jeg kan også komme med tilfeldige visdomsord, uten at det forandrer fakta.

 

Jeg spurte etter ett sitat hvor Jesus sier at kristne er untatt GT, men ingen andre. Kan ikke finne dette noe sted i teksten du henviste til. At noen kristne setter seg selv i en særklasse tviler jeg ikke på.

NT sitatet er hentet fra Paulus’ brev til efeserne, åpnigsordene i brevet bekrefter dette.

 

Det er Jesus Kristus selv som skiller de kristne ut av verdenssamfunnet, i det han skaper et nytt verdenssamfunn.

 

At da det jødiske trossamfunns bud og forskrifter ikke gjelder for de kristne sier seg selv.

 

Jødene til Jesus Kristus > "Da kom noen fariseere og skriftlærde fra Jerusalem til Jesus og sa:«Hvorfor bryter disiplene dine overleveringen fra de gamle? De skyller ikke hendene før de spiser.»"

 

Jesus Kristus til de kristne > "Bry dere ikke om dem! De er blinde veiledere for blinde. Og når en blind leder en blind, faller begge i grøfta.»"

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...