Gå til innhold

Vet ikke om jeg orker mere


Anbefalte innlegg

Ikke at det finnes ondskap, men Gud kan ikke være både allmektig og fullstendig god uten unntak, fordi det sistnevnte gjør ham ikke-allmektig. En allmektig gud vil kunne utføre gode og onde handlinger ettersom det måtte passe ham.

 

Gud er både allmektig og fullstendig god ja, men ser ikke det som ulogisk. Det stemmer at en allmektig Gud vil kunne utføre gode og onde handlinger. Et godt eksempel på det er Islam, hvor guds allmektighet overstiger alle av de andre egenskapene hans. Men det er ikke noen motsetning mellom å være allmektig og god. Det betyr bare det at han kan gjøre alt han ønsker, men velger å ikke gjøre visse ting fordi det strider mot hans gode natur...

 

Jasså gitt. Hvorfor eksisterer så genetiske defekter, utallige kreftsykdommer, naturkatastrofer og annet negativt som er utenfor menneskets kontroll? Om han er så allmektig har vi med en syk satan å gjøre.

 

 

Fordi vi lever i en fortapt verden. Mennesket valgte å gjøre opprør mot Gud, og derfor lever vi i en skikkelig ille verden. Jeg skjønner at det kan vanskelig å tenke seg at dette også gjelder ting som ikke mennesker forårsaker, men saken er at vi lever i en verden skilt fra Guds umiddelbare godhet...

 

Åja, der var den snakkende slangen og epletreet igjen. Var da gud selv som hadde plassert disse der. Altså har gud hatt en aldri så liten finger med i spillet. Det kunne også vært mer humane straffer enn alskens forferdelige lidelser på jorda og evig pine i helvetes flammer. Fri vilje eller ei, guden din er en ondskapsfull psykopat med et moralsk forkastelig verdisyn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke slikt at det er ganske så mange mennesker som tror på Gud da? Hjelper det noe? Tydeligvis så gir Guden din faen, selv i de som tror på han mest.

 

Det du gjør når du påstår at det er Gud som har skapt verden, når du sier du ikke forstår hvordan det ble til, er å motsi deg selv. Du sier at du ikke vet hvordan det er, derfor vet du hvordan det er. Du ser et problem og hopper rett over til konklusjon. Hvorfor tar du denne konklusjonen? Fordi du har blitt hjernevasket av dine foreldre til å tro på det. De tar en mulighet (som går imot alt av sunn fornuft og realisme) og sier det er selve svaret på et spørsmål som vi ikke kan svare på enda.

 

Du må da se din egen onde sirkel? Eller er du så indoktrinert at kritisk tenking ikke inngår i verktøykassen du disponerer inne i hodet (noe som ser ut til å være en jobbdiskripsjon for religiøse)? Du er blindet av falsk virkelighet, omtrent som noen har dratt en hette over hodet ditt.

 

Dere må se at den bibelen dere følger er designet og beregnet på et ørkenfolk som holdt slaver, drepte førstefødte, var totalt uvitne om mesteparten og som trodde på alt mulig slags fiksjon.

 

Epicurius (341-270 BC)

"Is God willing to prevent evil, but not able?

Then he is not omnipotent.

Is he able, but not willing?

Then he is malevolent.

Is he both able and willing?

Then whence cometh evil?

Is he neither able nor willing?

Then why call him God?

Lenke til kommentar

Nåja, jeg tror vi skal prøve å holde det til finnes/finnes ikke først. Hvilke sanksjoner denne kællen føler for er vel opp til han. Vi kjenner vel ikke motpartenes argumenter godt nok til å kunne si "det var den der igjen ja" syntes jeg, men jeg kunne vært interessert i et svar på mitt innlegg. Jeg forkaster ikke Gud, jeg betviler det. Jeg kommer med beviste fakta. Hvordan kan dette linkes opp mot Biblelen? Jeg har forøvrig en god venn som er kristen, og har sier at han tolker Bibelen som eksempler på handling, ikke faktum. Epletreet og slangen tolkes som et symbol for fristelse. Han har ikke så mye tro på en type som satt lagde verden i pre-PS. At man kan si at Gud var innvirkende på Big Bang, altså at han dro nytte av Big Bang og lagde noe ut av det er nærmere hans tro. Dette respekter jeg, moderne kristendom.

Lenke til kommentar
Nåja, jeg tror vi skal prøve å holde det til finnes/finnes ikke først. Hvilke sanksjoner denne kællen føler for er vel opp til han. Vi kjenner vel ikke motpartenes argumenter godt nok til å kunne si "det var den der igjen ja" syntes jeg, men jeg kunne vært interessert i et svar på mitt innlegg. Jeg forkaster ikke Gud, jeg betviler det. Jeg kommer med beviste fakta. Hvordan kan dette linkes opp mot Biblelen? Jeg har forøvrig en god venn som er kristen, og har sier at han tolker Bibelen som eksempler på handling, ikke faktum. Epletreet og slangen tolkes som et symbol for fristelse. Han har ikke så mye tro på en type som satt lagde verden i pre-PS. At man kan si at Gud var innvirkende på Big Bang, altså at han dro nytte av Big Bang og lagde noe ut av det er nærmere hans tro. Dette respekter jeg, moderne kristendom.

Joda, du kan respektere moderne kristendom. Men det er da ikke en religion, men mer et livssyn. Omtrent som de som ser på horoskop og astrologi. Religionen i seg selv står og faller på sin egen riktighet. Dette er teologi om (påstått) virkelighet og ikke en Harry Potter bok. Man kan ikke bare ta å omskrive historiene og bruke det man ønsker forså å påstå at dette har noe hold i virkeligheten. Med en gang du viker fra det som står i orginalskriftene har du jo funnet på egne ting og kan ikke inkluderes i religionen. Da er ikke din "nye" religion mer valid en hvilken som helst science fiction fortelling.

 

Problemet er dog at 35.000+ har lagd sin egen version og dette har jo ført til masse sekter og frikirker. Det kan ikke medføre riktighet når det er klart menneskapt teologi som har komt i senere tid.

 

Selve definisjonen på kristne er at de tror på Gud, Bibelen og alt imellom. Hvis du luker bort ting som du ikke liker er du ikke kristen.

 

Å fritolke meningene med historiene er like uriktig da det er ditt eget sjønn som sensurerer og validerer historien i tråd med dine egne oppfatninger. Og disse egne oppfatningene er ikke hellige. Moderne avsporing er kun nok et tegn på menneskets kreativitet til å finne opp historier som passer dem. Hvorfor er det så vanskelig å tro at en gjeng analfabeter i en ørken for 2000 år siden ikke klarte å fortelle historier rundt bålet til sine likesinnede og tilsvarende uvitne samfunnsborgere? Men neida, de skal bastant annerkjenne disse fablene som reelle, med alt det medfører. Bare synd at bibelen, som er et menneskapt produkt, inneholder masse uriktiget, motsigelse osv, noe som ikke er rart med tanke på menneskets karakteristiske evne til å gjøre feil, i motsetning til en Gud.

Endret av Bloodwake
Lenke til kommentar
Nå har jeg sagt det tusen ganger og sier det for tredje og siste gang. Det er ikke snakk om at universet har oppstått fra ingenting. Det har oppstått fra en singularitet, som er kjernen i et sort hull. En singularitet har evig energi, evig masse og evig massetetthet. Verden har altså oppstått av evige mengder av alt. Jeg har til gode å se dette bli motargumetert. Gud kan ikke bevises, man kan heller ikke si at det er mer fornuftig enn noe annet. At man velger å tro er ens eget valg, men det kan ikke utgis som det eneste sanne, for det er det langt i fra. Gud er en teori, som ingen kan bevise, men den har heller ingen feil. La meg trekke et eksempel. Jeg påstår at ved et av de fjerne solsystemene, finnes det liv likt vårt. Ingen kan bevise eller motbevise dette, fordi ingen kan skjekke det. Det er usansynlig. Det samme er Gud. Det betyr likevel ikke at det er feil, men at det ikke er feil, mefører ikke at det er riktig.

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har så stor greie på fysikk. Men jeg er nokså sikker på at majoriteten av forskere mener universet en gang begynte å eksistere (på en eller annen måte). Alt som begynner å eksistere har en eller annen årsak. Og den årsaken kan ikke ha noe å gjøre med tid, masse, rom etc (fordi disse tingene ikke fantes før universet begynte å eksistere) , og kan derfor bare være noe tidløst, ikke-fysisk og personlig (siden den velger å skape universet). Du kan kalle det hva du vil, men jeg velger bare å kalle dette Gud ;)

Hvorfor skulle de mene det?

Det er stor uenighet om universets tidsprosess, men DU mener at universetet må ha en start og en slutt, fordi DU måler tiden linjært, mennesket blir født, og det dør, samme med dyr, planeter, stjerner.

Det betyr ikke at all tid er linjær, det betyr kun at du opplever tiden linjær, det er derfor du leter etter en start og en slutt.

Det er her blind tro kommer inn.

 

Men prøv å tenk på konseptene ingenting, og uendelig.

Virkelig tenk på dem.

Hva finnes i ingenting, hvor finnes ingenting?

Hva er uendelig delt på 2*uendelig?

Hvis du har et uendelig antall lokk, og dobbelt så mange bokser. Så vil det fortsatt være nok lokk.

 

Det er dette man gjemmer seg for når man er religiøs, man gjemmer seg fra å tenke, å se nye muligheter. Å tenke selv er vanskelig, å bli fortalt alt er lett. Er det virkelig tenking om alle tenker det samme?

 

Samme med ingenting, du kan ha uendelige mengder ingenting, og det vil fortsatt ikke være noenting, ta noen plass, eller finnes noe sted. Ergo, ingenting kan aldri eksistere. Og det er logisk, for det er jo nettopp ingenting.

 

Ser du hvordan konseptene snor seg? I kristendommen så sitter du, og blir fortalt at alt har en start, midten og slutt. Linjær tenking, fra linjære mennesker, som sagt, er det virkelig tenking om alle tenker det samme?

 

en samtale i The man from earth sier dette ganske bra:

"God has spoken through man, to make his word clearer"

"He couldn't get it right the first time?"

"We're imperfect, he had to work to make us understand"

"He couldn't get us right, the first time?"

 

Hadde gud vært allmektig og perfekt, hadde han skapt perfekte vesener, og mennesket hadde ikke syndet, siden de var perfekte.

 

Og for å bidra til Big bang teorien her:

Kristne nekter å akseptere at det ikke finnes en begynnelse. Derfor tror de blindt på at gud skaper seg selv, for så å skape resten. Man kan ikke argumentere med noen som tror blindt, da de aldri vil tørre å høre på argumentene, for da må de stille spørsmål til sin egen tro, og da er det ingen blind tro lenger.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg finner ingen svar. Mange er så overbeviste om at det finnes en gud der ute.

Men hvorfor hjelper han meg ikke da? Og hva skal jeg gjøre, skal jeg virkelig gå resten av livet med dette spørsmålet uten å finne noen svar? Jeg sliter med vonde tanker om gud, det er feks denne tanken: Hvis jeg gjør noe galt en gang i framtida, vil gud straffe meg da? Hvis jeg ber han om noe, hjelper han meg? Hvis jeg ber han om noe jeg egentlig ikke vil, gjør han det mot meg da?

Jeg håper virkelig noen vil hjelpe, for livet er vanskelig om dagen.

 

 

Jeg kan si deg en ting. Samme spørsmålene har jeg stilt meg selv LENGE!!! Ingen "gud" vil hjelpe deg. Ingen engler vil passe på deg. Ingen andre kan hjelpe deg med å si deres egne meninger om dere trosretninger. Den som kan hjelpe deg er deg selv! Det du syntes er ulogisk skal være ulogisk for deg! Det du syntes er logisk, skal være logisk for deg selv. Bruk det som en bra ressurs. Tenk heller på hva du gjør for andre og hva dine handlinger gjør for deg selv og andre i fremtiden! Det er meningen med livet i mine øyner!

Lenke til kommentar

Så du tror ikke gud kan gripe inn?

 

Nå griper jeg inn og jeg er langt ifra gud. Om dette er spørmål som opptar mye av tiden din og det går utover din egen helse er det en ting du bør gjøre. Søk profesjonell hjelp. En ting er sikkert, Gud straffer ikke deg. Hvorfor akkurat deg? Det finnes sinnskt mange mennesker der ute som gjør sykt mange syke ting og hadde Gud eksistert hadde det haglet lyn for lenge siden. Det burde hvertfall ha gjort det. Det gjør ikke det, så enten eksisterer gud, men han gidder ikke gjøre jobben sin, ellers så eksisterer han simpelthen ikke. Uansett så foregår din "samtale" med din gud i hodet ditt. Det kan være svært skadelig for deg og dine omgivelser om du går rundt med paranoide tanker. Ingen er ute etter deg foruten deg selv, så profesjonell hjelp kan i mange tilfeller hjelpe.

Lenke til kommentar

ikke for å være frekk, men hvor mange faglitteraturbøker har du lest? Enkelt forklart mener jeg at religiøse personer baserer sitt liv på en bok. Hvis du vil ha en innføring i filosofi- og vitenskapshistorie, anbefaler jeg deg å lese Examen Philosophicum pensum, hvis det er det retningen i livet du vil ta. Du har jo tross alt prøvd ut den religiøse.

Lenke til kommentar

Har ikke lest alt her, men ser ut som at du er et godt eksempel på virkemidlene i bibelen. De skremmer deg med frykt for å bli straffet om du ikke gjør som de vil. Har du noen gang tenkt over at det meste som er gøy er en synd ifølge bibelen: sex før ekteskap, alkohol, være rik etc etc.

 

Bibelen er en samling av gamle skrifter sammensatt av mektige folk i gamle dager for å utnytte folket sitt. Romerne var vel de siste som omfattende redigert bibelen på 1500 tallet da de fjernet mye av det som på den tiden ble ansett som "for galt til å bli akseptert av folket", samt at de brant vitenskapbøker som stridt imot religionen. Og folk på den tiden fulgte sine hellige skrifter mere bokstavelig enn vi gjør i dag. Dessuten har dagens religiøse omtolket skriftene i bibelen til å passe deres liv og ønsker.

 

Ikke bry deg om det som står i bibelen/koranen eller hva enn du leser, og følg heller dine medfødte moralske instinkter og gjør det du føler er rett.

Lenke til kommentar

Hvorfor tro på en gud, når du kan tro på guden i deg selv, den delen av deg som ønsker å gjøre det rette? Spør du meg finnes det en gud i oss alle, og den får oss til å gjøre det rette, selv om vi av og til må ofre egne interesser.

 

Hadde det ikke vært fint å sitte som en gammel person, og vite at du forlater denne verden som et godt menneske, eller hvertfall gjorde så godt man kunne. "What man is a man that does not make the world better."

Lenke til kommentar

hei

 

har ikke lest alle innleggene, men svarer likevel jeg. Ut i fra førsteinnlegget ditt virker det som om du tror Gud eksisterer. Så hva med å spørre Gud direkte av et oppriktig hjerte? ala "Kjære Gud. værsåsnill vis meg meninga med livet. amen" eller "Kjære Gud. Hvis du finnes hadde jeg satt pris på om du viste meg meninga med livet. amen". Du taper ingenting på å prøve, og da har du i det minste prøvd, noe som kanskje gir deg mer fred i hjertet?

 

du sa du har det vanskelig:-( jeg vil anbefale deg å snakke ut med en god venn om det er noe som tynger deg. Om du ikke har en god venn eller et godt nettverk, eller om du trenger noen å snakke med anbefaler jeg deg å ta en telefon til f.eks. Røde Kors eller Kirkens SOS. Der kan alle ringe inn og snakke med et medmenneske. jeg vet Røde Kors har en hjelpetelefon for barn og unge (tlf.nr 800 333 21), men veit desverre ikke om de har det for voksne også. Kirkens SOS har tlf.nr 815 33 300 og den er døgnåpen. mer om den her: http://www.kirkens-sos.no/Krisetjenester/Krisetelefonen/index.html

 

jeg ønsker deg lykke til videre!

med vennlig hilsen "rosin"

Endret av rosin
Lenke til kommentar

Eller still han et ultimatum: "Kjære Gud, du som er i himmelen! Vis din kjærlighet til meg og redd med i mitt neste liv, eller mist meg så jeg blir fortapt i helvete til evig tid. Amen!"

 

Hvis han ikke viser deg et tegn da så er han mere ond enn angivelig i bibelen, eller så finnes han ikke rett og slett. God helg :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det jeg sa tidligere er ikke henta fra biblen / kristendom . det er islam , det er henta rett fra Gud. Desutten ble ikke Jesus hengt , han døde ikke , Jesus er ikke Gud han var et vanlig menneske skapt uten far ( han var ikke sønn av Gud) men kapt av Gud. han var en profet som alle andre. fikk evnen til å gjøre miracles gjennom Gudshånd. "holly spirit" er ikke en Gud heller det er en engel som het Jebril ( han var formidler mellom Gud og de fleste profetene)

 

Jesus ble IKKe hengt, han døde ikke enda, han er i 4. himmel & kommer tilbake. ( islam ).

Javel ? hvem ble hengt da?

en annen mann ( av de troende) fikk på seg bildet til Jesus mens en engel løftet Jesus gjennom taket da jødene brøt seg inn og trodde de fikk tak i Jesus.

Jeg har Quran referanser på alt jeg sier.

Lenke til kommentar

Det jeg sa tidligere er ikke henta fra biblen / kristendom . det er islam , det er henta rett fra Gud.

Kilde på denne guden er vel koranen det da... En gjeng med upåviste påstander altså...

 

Desutten ble ikke Jesus hengt...

Hengt? Han ble da vitterligen skutt med hagle! Dette er noe alle kristne vet...

 

Jesus er ikke Gud han var et vanlig menneske skapt uten far ( han var ikke sønn av Gud) men kapt av Gud. han var en profet som alle andre. fikk evnen til å gjøre miracles gjennom Gudshånd. "holly spirit" er ikke en Gud heller det er en engel som het Jebril ( han var formidler mellom Gud og de fleste profetene)

Godt vi er enige om at jesus var en løgnhals... :)

 

Jeg har Quran referanser på alt jeg sier.

He he. Nææ, nå ble jeg imponert! Nææ, tenk quranen dere... Like troverdig som resten av religiøse påstander, bare med en mer sinna fanklubb...

Lenke til kommentar

Det jeg sa tidligere er ikke henta fra biblen / kristendom . det er islam , det er henta rett fra Gud.

Kilde på denne guden er vel koranen det da... En gjeng med upåviste påstander altså...

Gud er en for alle. Gud har skapt alle , Quran er Guds melding for å varsle oss mennesker.

 

 

Jesus er ikke Gud han var et vanlig menneske skapt uten far ( han var ikke sønn av Gud) men kapt av Gud. han var en profet som alle andre. fikk evnen til å gjøre miracles gjennom Gudshånd. "holly spirit" er ikke en Gud heller det er en engel som het Jebril ( han var formidler mellom Gud og de fleste profetene)

Godt vi er enige om at jesus var en løgnhals... :)

Vi er ikke akuratt enige nei, Jesus var en profet som kom med sannheten. alt han kom med var sant, ingenting han sa var løgn. men folk etter ham har forsøkt å skrive biblen igjen uten kilde , bibel ble derfor i forskjellige varianter & meninger i etter tid. med andre ord "endret" /"korruptert". muslimer tror på alle profeter. fordi alt profeter kom med var islam.

Jeg har Quran referanser på alt jeg sier.

Igjen :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...