Gå til innhold

Vet ikke om jeg orker mere

Anbefalte innlegg

Jeg finner ingen svar. Mange er så overbeviste om at det finnes en gud der ute.

Men hvorfor hjelper han meg ikke da? Og hva skal jeg gjøre, skal jeg virkelig gå resten av livet med dette spørsmålet uten å finne noen svar? Jeg sliter med vonde tanker om gud, det er feks denne tanken: Hvis jeg gjør noe galt en gang i framtida, vil gud straffe meg da? Hvis jeg ber han om noe, hjelper han meg? Hvis jeg ber han om noe jeg egentlig ikke vil, gjør han det mot meg da?

Jeg håper virkelig noen vil hjelpe, for livet er vanskelig om dagen.

Fortsett å søke Gud av hele ditt hjerte og hele din sjel og ikke gi opp så har Han lovet(I Bibelen) at Han vil åpenbare seg for deg! Og Gud leter etter deg, og bare venter på at du skal søke ham for han vil være din Far! Når vi har gjort noe galt trenger vi ikke være redd for at Gud skal straffe oss hvis vi ber Ham om tilgivelse og angrer. Nettopp fordi Gud allerede har straffet sin egen sønn for våre synder! "For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv." - Joh 3,16

"Og dersom du søker Herren din Gud der, skal du finne ham når du søker ham av hele ditt hjerte og hele din sjel." 5. Mosebok 4,29

"Når dere kaller på meg og kommer til meg med deres bønner, vil jeg høre på dere. Når dere søker meg, skal dere finne meg. Ja, søker dere meg av et helt hjerte, 14 lar jeg dere finne meg, sier Herren." Jeremia 29,12-14

Sjekk ut

om hva Gud sier til nettopp deg!

Jesus vil hjelpe deg når du ber han om noe! "Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile. Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er mild og ydmyk av hjertet, og dere skal finne hvile for sjelen. For mitt åk er godt og min byrde lett.»" Matt. 11,28

Sjekk også ut bibelundervisning.com hvor du sikkert finner mere svar på disse tingene du lurer på!

Gjerne send meg melding også hvis du har spørsmål.

Endret av jkrist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påstander påstander og atter flere påstander...

Si meg, klarer dere religiøse i det hele tatt å gi noe av dereselv uten å innbefatte gud? Ser jammen dårlig ut så langt må jeg si, for alt dere til nå har klart i denne tråden er å be vedkommende som har problemer om å be og det hjelper ikke fyren i det hele tatt, det sier han jo selv! Så hva med å prøve å by litt på dere selv, komme med noen egne meninger og dele litt ekte varme og ikke bare latterlige bibel sitater og hoiing på bønn? Klarer dere det? Klarer dere å formidle deres egne tanker til fyren til en forandring?

Ser dårlig ut.... :no:

Endret av RWS
Lenke til kommentar

RWS

Inndoktrinerte mennesker har ikke egne meninger. Det slår meg som en stor svakhet når man må lene seg på et magisk vesen og bibelvers til trøst for å takle livet. Blir som en sutteklut for voksne mennesker.

Jeg finner forresten 7 feil på bildet i bloggen din jkrist.

Du har også et blogginlegg om "Ida" som vitner om en ignoranse på nivå med de verste kreasjonistene på youtube. Kikk innom AronRa sin youtube kanal for å sette deg litt inn det du forsøker å argumentere mot.

Denne nettsiden:

http://www.talkorigins.org/faqs/faq-transitional.html

er også et fint sted å begynne for de som ikke kan så mye om evolusjon.

Lenke til kommentar
Si meg, klarer dere religiøse i det hele tatt å gi noe av dereselv uten å innbefatte gud? ...Så hva med å prøve å by litt på dere selv, komme med noen egne meninger og dele litt ekte varme og ikke bare latterlige bibel sitater og hoiing på bønn? Klarer dere det? Klarer dere å formidle deres egne tanker til fyren til en forandring?

Mine tanker og min erfaring er: Stol på Gud og alle løftene hans i Bibelen så vil du finne det du søker og lengter etter! Er ikke Gud og Bibelen det eneste trygge å bygge livet på?

Lenke til kommentar
Si meg, klarer dere religiøse i det hele tatt å gi noe av dereselv uten å innbefatte gud? ...Så hva med å prøve å by litt på dere selv, komme med noen egne meninger og dele litt ekte varme og ikke bare latterlige bibel sitater og hoiing på bønn? Klarer dere det? Klarer dere å formidle deres egne tanker til fyren til en forandring?

Mine tanker og min erfaring er: Stol på Gud og alle løftene hans i Bibelen så vil du finne det du søker og lengter etter! Er ikke Gud og Bibelen det eneste trygge å bygge livet på?

Nei!

Er ikke fornuft og empiriske beviser en god ting å bygge livet sitt på?

Lenke til kommentar

Jo, det er nettopp derfor jeg er kristen! Hvis man er fornuftig skjønner man hvor umulig det er at ingenting eksploderte og ble til alt. Hvor umulig det er at det første livet oppstod i ursuppa av død materie. Hvor umulig det er at verden kan ha utviklet seg til et så komplektst og utrolig univers av bare tilfeldigheter. Hvor umulig det er at verden kan opprettholdes uten noen opprettholder når ikke vitenskapen kan forklare hva som forårsaker de grunnleggende naturkreftene(fx gravitasjonskraften, elektromagnetiske kraft, kjernekraft). Og som Dr. Hovind sier: "If evolution is true, you could not know that it's true because your brain is nothing but chemicals. Think about that." osv...

Endret av jkrist
Lenke til kommentar
Jo, det er nettopp derfor jeg er kristen! Hvis man er fornuftig skjønner man hvor umulig det er at ingenting eksploderte og ble til alt. Hvor umulig det er at det første livet oppstod i ursuppa av død materie. Hvor umulig det er at verden kan ha utviklet seg til et så komplektst og utrolig univers av bare tilfeldigheter. Hvor umulig det er at verden kan opprettholdes uten noen opprettholder når ikke vitenskapen kan forklare hva som forårsaker de grunnleggende naturkreftene(fx gravitasjonskraften, elektromagnetiske kraft, kjernekraft). Og som Dr. Hovind sier: "If evolution is true, you could not know that it's true because your brain is nothing but chemicals. Think about that." osv...

Det at du ikke forstår det gjør det ikke mindre sant.

post-131222-1266419194_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei. Da lurer du nok bare deg selv, fordi det finnes ingen logikk bak å bli kristen. For selv om du tilsynelatende får alle svarene servert på et sølvfat, så er det like lite bak svarene som du hevder vitenskapen gir. Hvorfor er det mer logisk at en gud oppsto fra ingenting enn at universet oppsto fra ingenting? Hvorfor er det mer logisk at en gud plutselig bestemte seg for å skape alt liv, enn at livet oppsto tilfeldig i de rette omgivelsene? Hvordan kan noe bevisst skape noe mer komplekst og mangfoldig enn "tilfeldigheter"? Logikken din er like mye logikk som intelligent design er vitenskap. "Logikken" din er et produkt av de ensidige meningene du har fått trykt over hodet gjennom livet ditt.

Og nei -- Å tro på noe fordi du har fått svarene på sidelinjen fremfor å søke etter de selv, er ikke logisk. Vitenskapen handler ikke om å ha svarene, men å finne de.

I tillegg er det morsomt at du trekker frem et slikt sitat (av Kent Hovind av alle), fordi hvis du leser et par ganger på det så ser du at det er totalt substansløst -- Det sier absolutt ingenting. Dårlig forkledd vås som skal få folk til å bite på fordi det høres litt smart ut. Hovind var tydligvis ikke bedre til å svindle mennesker enn han var til å svindle skatteetaten.

Lenke til kommentar

Hadde det du sagt stemt med Big Bang teorien, kunne dette vært interessant. Det gjør det ikke. Det var ingen eksplosjon, det var, og er fortsatt en ekspansjon. Universet ekspanderer med lysets hastighet hele tiden. Det var ikke "ingenting" heller. Det var singularitet, altså evig masse, evig massetetthet, evig energi. Det var altså ingenting aka tomroms invers.

Du nevner også saker og ting du mener vi ikke kan forklare. Som kjernekraft. Kjernekraft er spalting av atomer, da ofte tunge stoffer, som thorium 232 og uran. Disse atomene spaltes, det man kaller fisjon, som forøvrig er motsetningen til det som skjer i solens kjerne, fusjon. Atomspaltingen frigir energi, og dette brukes til å drive turbiner e.l. som igjen lager bevegelsesenergi, som kan brukes til å danne elektrisitet.

Som nevnt. Vær snill å være åpen om religionen din. Du har netopp forkynnet Guds ord, og avsluttet med løgner. Bra reklame for kristendommen.

Lenke til kommentar

Hei. Da lurer du nok bare deg selv, fordi det finnes ingen logikk bak å bli kristen. For selv om du tilsynelatende får alle svarene servert på et sølvfat, så er det like lite bak svarene som du hevder vitenskapen gir. Hvorfor er det mer logisk at en gud oppsto fra ingenting enn at universet oppsto fra ingenting? Hvorfor er det mer logisk at en gud plutselig bestemte seg for å skape alt liv, enn at livet oppsto tilfeldig i de rette omgivelsene? Hvordan kan noe bevisst skape noe mer komplekst og mangfoldig enn "tilfeldigheter"? Logikken din er like mye logikk som intelligent design er vitenskap. "Logikken" din er et produkt av de ensidige meningene du har fått trykt over hodet gjennom livet ditt.

Og nei -- Å tro på noe fordi du har fått svarene på sidelinjen fremfor å søke etter de selv, er ikke logisk. Vitenskapen handler ikke om å ha svarene, men å finne de.

I tillegg er det morsomt at du trekker frem et slikt sitat (av Kent Hovind av alle), fordi hvis du leser et par ganger på det så ser du at det er totalt substansløst -- Det sier absolutt ingenting. Dårlig forkledd vås som skal få folk til å bite på fordi det høres litt smart ut. Hovind var tydligvis ikke bedre til å svindle mennesker enn han var til å svindle skatteetaten.

Gud har aldri oppstått, Gud eksisterer utenfor tid. Han er ikke avhengig av tid. Han skapte nemlig tid, masse, rom osv under big bang. Det er mer logisk å tro at Gud stod bak alt dette enn at alt ble skapt ut av ingenting. Ut av ingenting kommer ingenting.

Endret av kristian04
Lenke til kommentar
Gud har aldri oppstått, Gud eksisterer utenfor tid. Han er ikke avhengig av tid. Han skapte nemlig tid, masse, rom osv under big bang. Det er mer logisk å tro at Gud stod bak alt dette enn at alt ble skapt ut av ingenting. Ut av ingenting kommer ingenting.

Feil, det er jo Det Flygende Spagettimonster som er den allmektige skaper av kosmos. Utenfor tid og rom er det også gitt.

Lenke til kommentar

Åssen vet du at gud aldri har oppstått? Hvor tar du disse påstandene fra? Er det meningen at noen ska tro på disse påstandene også? Og hvorfor kan ikke noe oppstå fra ingenting? Er det bare gud som kan lage noe fra ingenting? og igjen, hvor har du disse påstandene fra?

Lenke til kommentar
Jeg finner ingen svar. Mange er så overbeviste om at det finnes en gud der ute.

Men hvorfor hjelper han meg ikke da? Og hva skal jeg gjøre, skal jeg virkelig gå resten av livet med dette spørsmålet uten å finne noen svar? Jeg sliter med vonde tanker om gud, det er feks denne tanken: Hvis jeg gjør noe galt en gang i framtida, vil gud straffe meg da? Hvis jeg ber han om noe, hjelper han meg? Hvis jeg ber han om noe jeg egentlig ikke vil, gjør han det mot meg da?

Jeg håper virkelig noen vil hjelpe, for livet er vanskelig om dagen.

Ta det bare med ro. Den derre guden eksisterer ikke. Problem løst.

Lenke til kommentar
Ikke at det finnes ondskap, men Gud kan ikke være både allmektig og fullstendig god uten unntak, fordi det sistnevnte gjør ham ikke-allmektig. En allmektig gud vil kunne utføre gode og onde handlinger ettersom det måtte passe ham.

Gud er både allmektig og fullstendig god ja, men ser ikke det som ulogisk. Det stemmer at en allmektig Gud vil kunne utføre gode og onde handlinger. Et godt eksempel på det er Islam, hvor guds allmektighet overstiger alle av de andre egenskapene hans. Men det er ikke noen motsetning mellom å være allmektig og god. Det betyr bare det at han kan gjøre alt han ønsker, men velger å ikke gjøre visse ting fordi det strider mot hans gode natur...

Jasså gitt. Hvorfor eksisterer så genetiske defekter, utallige kreftsykdommer, naturkatastrofer og annet negativt som er utenfor menneskets kontroll? Om han er så allmektig har vi med en syk satan å gjøre.

Er vel også han som lagde helvete (igjen: han er allmektig) og besluttet at mennesket skal brenne i evig tid om man ikke tror på ham. For å gjøre det hele ekstra tricky gjør han sitt aller beste for å skjule sin eksistens. Hans blodoffer i form av sin sønn Jesus (som av en eller annen grunn også er ham selv) står heller ikke spesielt i stil til straffen de aller fleste av menneskene kommer til å få (brenne til evig tid i det hinsidige). Var da også nok av fanger i Romerriket som ble spikret opp på kors. Dessuten stod vel også Jesus opp fra de døde og slapp dermed ganske billig unna.

Og alt dette styret fordi de to første menneskene (laget av jord og et ribbein forøvrig) ble lurt av en snakkende slange til å ta en jafs av et eple. Slangen og epletreet må naturligvis også ha blitt plassert der av gud (må da forvente såpass av en allmektighet). Nix den holder ikke gitt.

Den religionen er så totalt usammenhengende, ulogisk og moralsk forkvaklet at jeg ikke har ord. Styr unna.

Lenke til kommentar

Åssen vet du at gud aldri har oppstått? Hvor tar du disse påstandene fra? Er det meningen at noen ska tro på disse påstandene også? Og hvorfor kan ikke noe oppstå fra ingenting? Er det bare gud som kan lage noe fra ingenting? og igjen, hvor har du disse påstandene fra?

For hvis gud bare hadde oppstått, kommer spørsmålet om hva som skapte Gud, og dersom noe skapte gud ville det vært gud osv. Det blir det bare en uendelig rekke årsaker bakover og det går ikke. Noe absolutt uendelig finnes ikke. Derfor må gud alltid ha eksistert, en Gud som er utenfor tid, rom, masse osv.

Du spør om det er meningen noen skal tro på påstandene mine? Vel, det virker ikke som om du er interessert i å komme med noen fornuftige argumenter mot Guds eksistens annet enn å bare spille den passive rollen som tviler /kritiker....

Noe kan ikke oppstå fra ingenting. Veldig merkelig at du setter spørsmålstegn ved det. Dersom noe skal komme ut av ingenting, kan likeså-godt en rød ball bare dukke opp rett foran meg uten videre, ut av ingenting. Dersom noe kunne dukke opp ut av ingenting, hadde det vært umulig å studere verden rundt oss gjennom f.eks vitenskap.

Gud kan lage ting ut ifra ingenting, fordi han er allmektig. Og det finnes bare en allmektig Gud. Men nå argumenterer jeg altså for kristendommens Gud.

Endret av kristian04
Lenke til kommentar

Nå har jeg sagt det tusen ganger og sier det for tredje og siste gang. Det er ikke snakk om at universet har oppstått fra ingenting. Det har oppstått fra en singularitet, som er kjernen i et sort hull. En singularitet har evig energi, evig masse og evig massetetthet. Verden har altså oppstått av evige mengder av alt. Jeg har til gode å se dette bli motargumetert. Gud kan ikke bevises, man kan heller ikke si at det er mer fornuftig enn noe annet. At man velger å tro er ens eget valg, men det kan ikke utgis som det eneste sanne, for det er det langt i fra. Gud er en teori, som ingen kan bevise, men den har heller ingen feil. La meg trekke et eksempel. Jeg påstår at ved et av de fjerne solsystemene, finnes det liv likt vårt. Ingen kan bevise eller motbevise dette, fordi ingen kan skjekke det. Det er usansynlig. Det samme er Gud. Det betyr likevel ikke at det er feil, men at det ikke er feil, mefører ikke at det er riktig.

Lenke til kommentar
Ikke at det finnes ondskap, men Gud kan ikke være både allmektig og fullstendig god uten unntak, fordi det sistnevnte gjør ham ikke-allmektig. En allmektig gud vil kunne utføre gode og onde handlinger ettersom det måtte passe ham.

Gud er både allmektig og fullstendig god ja, men ser ikke det som ulogisk. Det stemmer at en allmektig Gud vil kunne utføre gode og onde handlinger. Et godt eksempel på det er Islam, hvor guds allmektighet overstiger alle av de andre egenskapene hans. Men det er ikke noen motsetning mellom å være allmektig og god. Det betyr bare det at han kan gjøre alt han ønsker, men velger å ikke gjøre visse ting fordi det strider mot hans gode natur...

Jasså gitt. Hvorfor eksisterer så genetiske defekter, utallige kreftsykdommer, naturkatastrofer og annet negativt som er utenfor menneskets kontroll? Om han er så allmektig har vi med en syk satan å gjøre.

Fordi vi lever i en fortapt verden. Mennesket valgte å gjøre opprør mot Gud, og derfor lever vi i en skikkelig ille verden. Jeg skjønner at det kan vanskelig å tenke seg at dette også gjelder ting som ikke mennesker forårsaker, men saken er at vi lever i en verden skilt fra Guds umiddelbare godhet...

Lenke til kommentar
Nå har jeg sagt det tusen ganger og sier det for tredje og siste gang. Det er ikke snakk om at universet har oppstått fra ingenting. Det har oppstått fra en singularitet, som er kjernen i et sort hull. En singularitet har evig energi, evig masse og evig massetetthet. Verden har altså oppstått av evige mengder av alt. Jeg har til gode å se dette bli motargumetert. Gud kan ikke bevises, man kan heller ikke si at det er mer fornuftig enn noe annet. At man velger å tro er ens eget valg, men det kan ikke utgis som det eneste sanne, for det er det langt i fra. Gud er en teori, som ingen kan bevise, men den har heller ingen feil. La meg trekke et eksempel. Jeg påstår at ved et av de fjerne solsystemene, finnes det liv likt vårt. Ingen kan bevise eller motbevise dette, fordi ingen kan skjekke det. Det er usansynlig. Det samme er Gud. Det betyr likevel ikke at det er feil, men at det ikke er feil, mefører ikke at det er riktig.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har så stor greie på fysikk. Men jeg er nokså sikker på at majoriteten av forskere mener universet en gang begynte å eksistere (på en eller annen måte). Alt som begynner å eksistere har en eller annen årsak. Og den årsaken kan ikke ha noe å gjøre med tid, masse, rom etc (fordi disse tingene ikke fantes før universet begynte å eksistere) , og kan derfor bare være noe tidløst, ikke-fysisk og personlig (siden den velger å skape universet). Du kan kalle det hva du vil, men jeg velger bare å kalle dette Gud ;)

Endret av kristian04
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...