Gå til innhold

Vet ikke om jeg orker mere


Anbefalte innlegg

Det er helt greit at folk har sin egen forståelse av hvordan Gud og hans godhet må være, men det jeg snakker om er den Bibelske Gud, og han er etter hva jeg har forstått utstyrt med egenskaper som ikke kan eksistere side om side.

 

RWS: Det går helt fint an å diskutere dette i en ordentlig tone. Det er ikke frekt av en kristen å ville frelse folk.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Åja. Fint du oppklarer. Plusspoeng for tone.

Hvordan i alle dager er det ikke frekt å komme inn i en tråd og antyde at det eneste som gjør at atheister finnes er at de ikke har leitet godt nok etter Gud? Det er kanskje noe av det mest bastante tullet jeg har hørt på lenge. Det må da være lov å reagere på det? Mener du virkelig at det er bedre å oppføre seg slik enn å reagere på det?

Lenke til kommentar

Konklusjon;

 

Det bekreftes at verden hadde en begynnelse; http://www.big-bang-theory.com/

 

Sjansene er ekstremt små for at man skulle utvikle levende organismer tilfeldig.

 

Uansett, det er et trosspørsmål. Gud kan ikke bevises eller motbevises, så man må velge selv, finnes det en "skaper" altså intelligent liv som har styrt hvordan verden har blitt bygget opp, eller har vi rett og slett, ved ren tilfeldighet, oppstått? Jeg føler ikke at noen av de store religionene passer meg. Jeg kan derimot tro på at det finnes en form for intelligent liv, eller en "naturlig" mal for hvordan dette skulle skapes. At det er en moralens vokter etc. etc. etc. har jeg liten tro på.

Lenke til kommentar
Hvordan i alle dager er det ikke frekt å komme inn i en tråd og antyde at det eneste som gjør at atheister finnes er at de ikke har leitet godt nok etter Gud? Det er kanskje noe av det mest bastante tullet jeg har hørt på lenge. Det må da være lov å reagere på det? Mener du virkelig at det er bedre å oppføre seg slik enn å reagere på det?

 

Ja, å ville omvende ikke-kristne er for en kristen en bra handling. Å reagere på det slik du gjør er unødvendig, overdrevet og barnslig. Synes du virkelig det var så ille? Var han like bastant som deg? Han har i det minste klart seg uten vendinger som "bastant tull" og "visst pokker".

Lenke til kommentar

Vi må tenke begge veier her folkens. Siden gud ikke kan bevises eller motbevises, som "Der fotograf" skrev, så blir det jo like "galt" av begge parter (RWS og kristian04) å skrive slik de skrev. RWS ser ut til å ha en veldig motvilje for at folk skal søke etter en gud, siden han ikke klarte det. Mens kristian94, som antakeligvis har klart det, oppfordrer andre til å prøve.

 

1-1

 

EDIT: Til gerrardo: Det er egentlig lite vi kan hjelpe deg her på forumet når det kommer til valg av livssyn. Du må selv gjøre litt research og ta et standpunkt for hva du vil. Men en ting er sikkert, det du søker, må du søke av hele hjertet!

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar
Hvordan i alle dager er det ikke frekt å komme inn i en tråd og antyde at det eneste som gjør at atheister finnes er at de ikke har leitet godt nok etter Gud? Det er kanskje noe av det mest bastante tullet jeg har hørt på lenge. Det må da være lov å reagere på det? Mener du virkelig at det er bedre å oppføre seg slik enn å reagere på det?

 

Ja, å ville omvende ikke-kristne er for en kristen en bra handling. Å reagere på det slik du gjør er unødvendig, overdrevet og barnslig. Synes du virkelig det var så ille? Var han like bastant som deg? Han har i det minste klart seg uten vendinger som "bastant tull" og "visst pokker".

Når man synes ordbruk er farligere enn mangel på respekt for andres livssyn er man litt ute på ville veier. Ja, jeg synes virkelig at det er ille å vise en så fraværende respekt for andres valg og syn på livet. Hvordan mener du at jeg er bastant? Når jeg sier at han er frekk?

Lenke til kommentar

Hva ved hans innlegg var respektløst? Jeg oppfattet det bare som et forslag, og forslag kan i hvert fall jeg takke nei til. Er det ikke litt respektløst mot trådstarter å tro at han ikke er i stand til å ta dette valget selv?

 

Hvordan i alle dager er det ikke frekt å komme inn i en tråd og antyde at det eneste som gjør at atheister finnes er at de ikke har leitet godt nok etter Gud? Det er kanskje noe av det mest bastante tullet jeg har hørt på lenge. Det må da være lov å reagere på det? Mener du virkelig at det er bedre å oppføre seg slik enn å reagere på det?

Jeg gidder ikke å plukke dette fra hverandre for å "bevise" at dette er både bastant og respektløst. Det burde holde å sitere det.

Lenke til kommentar
Hva ved hans innlegg var respektløst? Jeg oppfattet det bare som et forslag, og forslag kan i hvert fall jeg takke nei til. Er det ikke litt respektløst mot trådstarter å tro at han ikke er i stand til å ta dette valget selv?

 

Hvordan i alle dager er det ikke frekt å komme inn i en tråd og antyde at det eneste som gjør at atheister finnes er at de ikke har leitet godt nok etter Gud? Det er kanskje noe av det mest bastante tullet jeg har hørt på lenge. Det må da være lov å reagere på det? Mener du virkelig at det er bedre å oppføre seg slik enn å reagere på det?

Jeg gidder ikke å plukke dette fra hverandre for å "bevise" at dette er både bastant og respektløst. Det burde holde å sitere det.

Dette er den samme personen som kritiserte meg for å ikke oppklare ting sant..?

Lenke til kommentar
Konklusjon;

 

Det bekreftes at verden hadde en begynnelse; http://www.big-bang-theory.com/

 

Sjansene er ekstremt små for at man skulle utvikle levende organismer tilfeldig.

 

Uansett, det er et trosspørsmål. Gud kan ikke bevises eller motbevises, så man må velge selv, finnes det en "skaper" altså intelligent liv som har styrt hvordan verden har blitt bygget opp, eller har vi rett og slett, ved ren tilfeldighet, oppstått? Jeg føler ikke at noen av de store religionene passer meg. Jeg kan derimot tro på at det finnes en form for intelligent liv, eller en "naturlig" mal for hvordan dette skulle skapes. At det er en moralens vokter etc. etc. etc. har jeg liten tro på.

 

Det at vi er her i dag er resultatet av en rekke tilfeldigheter, men også ting som naturlig seleksjon, fysiske lover og aktive valg tatt av tidligere mennesker. Ikke bare en stor tilfeldighet med andre ord.

 

Vi vet at jorden ikke er 6000 år gammel. Vi vet at alle organismer har utviklet seg fra en eller flere forskjellige stamfedre. Vi vet at hjernen vår er et tveegget sverd i forhold til hvor mye tillit man kan tilegne den(mennesker hører stemmer hallusinerer og enkelte tror de er elvis.)

 

Jeg er selv av og til en fanatisk ateist, og jeg innser at jeg ikke er bedre enn motparten når jeg tyr til skjellsord og satire. Det er bare det at av og til så føles de så håpløst å diskutere med religiøse. Man spør konkrete spørsmål og får bibelvers tilbake. Det er da jeg av og til bestemmer meg for å peke nese tilbake og nivået på diskusjonen også synker et par hakk.

Lenke til kommentar
Dette er den samme personen som kritiserte meg for å ikke oppklare ting sant..?

Hvem?

Deg, men jeg tror ikke det er spesielt interessant for andre å høre på kranglingen vår. Hvis du vil krangle med meg får du ta det på pm. Det er nok av "atheisme vs kristendom"-krangletråder, vi trenger ikke å lage en til.

 

Edit: Slurvefeil

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar

Hvis det du sikter til er at jeg ikke synes det er verdt bryet å forklare hvorfor det utsagnet var bastant, så står jeg for det, og du skal være bra sta om du ønsker å ta den videre. Ikke få det til å se ut som om det var jeg som startet religionskranglingen, vi hadde det helt fint her før noen følte det maktpåliggende å komme med karakteristikker.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg tror det er lurt å se om det finnes noe mer mellom himmel og jord en gang innimellom. Uansett taper du jo ikke noe på det - du lærer bare mer om en hel HAUG med mennesker (2 milliarder, faktisk), noe som egentlig kan komme ganske godt med dersom man skal leve i verden.

 

Dersom du er i tvil om det finnes en Gud, kan du prøve å se tilbake på livet ditt. Se om det finnes tidspunkt der du kan se spor etter en "tilfeldighet" som kanskje kan ha vært noe mer?

 

Hvis du vil ha noe mer håndfast, finnes det jo haugevis av bøker om dette, da. "Kristen med god grunn" er en god bok. Kristen med god grunn

Bibelen er én ting, men jeg kan være enig i at det kan være vanskelig å forstå til tider. Dessuten er det kanskje "lettere" å bli overbevist, eller ikke, av og til av andre kilder, enn selve kilden.

 

Om det her med at Gud er allmektig og god og ond og alt det her, så er det noen ting som er viktig å tenke på, og det er det at finnes det en Gud, finnes det og en djevel. Finnes det godt, finnes det ondt. Finnes det lys, så finnes det mørke.

Gud ER allmektig, for hadde han ikke vært allmektig, hadde det ikke kunne finnes ondskap, men siden Gud er allmektig, har han også et valg om å ikke GJØRE onde ting! Det betyr ikke at han ikke KAN gjøre onde ting, men han LAR DET VÆRE. Djevelen, derimot, GJØR onde ting, fordi han ER ond. Han er IKKE god, og han er IKKE allmektig. Men når det er sagt, så er det en gang sånn at Gud har gitt oss valget om å følge ham eller ikke, og når han da gir oss dette valget, vil konsekvensen bli at det blir mye rart i verden. Han gir altså OSS mennesker valget om HAN skal ha hele styringen, eller om VI skal ta styringen, og desverre er det engang sånn at 2/3 av menneskene velger å ta livet i egne hender - og bare se åssen det går. Nå skal det sier at mange kristne mennesker også er grusomme mennesker (ref. en del "kristne" sekter, osv), men også de står til ansvar for egne valg. Dette har med syndefallet å gjøre (les 1. Mos. 1-3 i Bibelen). Så det å skylde på Gud for all djevelskapen i verden, blir egentlig ansvarsfraskrivelse, for det var nemlig menneskenes valg, i bunn og grunn.

 

Det som da er det fine med kristendommen, er det vi kaller nåde. Det er tilgivelse fra Gud, og det at han ofret sin egen sønn Jesus, som var syndfri, for at menneskene skulle få leve. Dette er kristendommens essens, og grunnen til at mange tror på det, er nettopp det at mange opplever virkelig å bli "lettere", at en byrde blir tatt av skuldrene, at de blir frelst, på grunn av dette - at de virkelig tror at de trenger Jesus, nåden, og Gud.

 

Men dette er i bunn og grunn hver enkelts valg, men jeg vil nå anbefale å hvertfall ta en kikk inn i det. Det er verdt å kunne noe mer om, enten man velger det ene eller det andre, men for oss som er kristne, er jo himmel mye mer attraktivt enn helvete, da.

Lenke til kommentar
Jeg finner ingen svar. Mange er så overbeviste om at det finnes en gud der ute.

Men hvorfor hjelper han meg ikke da? Og hva skal jeg gjøre, skal jeg virkelig gå resten av livet med dette spørsmålet uten å finne noen svar? Jeg sliter med vonde tanker om gud, det er feks denne tanken: Hvis jeg gjør noe galt en gang i framtida, vil gud straffe meg da? Hvis jeg ber han om noe, hjelper han meg? Hvis jeg ber han om noe jeg egentlig ikke vil, gjør han det mot meg da?

Jeg håper virkelig noen vil hjelpe, for livet er vanskelig om dagen.

Det gjør Gud, Sitt for deg selv en gang og spør Gud om veiledelse (du bør mene dette).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...