Gå til innhold

Vet ikke om jeg orker mere


Anbefalte innlegg

Jeg finner ingen svar. Mange er så overbeviste om at det finnes en gud der ute.

Men hvorfor hjelper han meg ikke da? Og hva skal jeg gjøre, skal jeg virkelig gå resten av livet med dette spørsmålet uten å finne noen svar? Jeg sliter med vonde tanker om gud, det er feks denne tanken: Hvis jeg gjør noe galt en gang i framtida, vil gud straffe meg da? Hvis jeg ber han om noe, hjelper han meg? Hvis jeg ber han om noe jeg egentlig ikke vil, gjør han det mot meg da?

Jeg håper virkelig noen vil hjelpe, for livet er vanskelig om dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvitt deg med alt!! som har noe med "tro" og gjøre. Å leve livet etter hva en "Gud" vil er det samme som og sløse bort livet imo!. Det finnes ingen gud, ingen bevis for det, bare en masse sprøyt som står i bibelen, koranen osv.

 

Mitt råd er og finne ut hva som er riktig/galt på egenhånd, og ikke tenke på om Gud vil like det eller ikke. Religion er noe jeg håper vi blir kvitt en dag! :)

Lenke til kommentar

jeg sliter også med litt angst, sikkert derfor det kommer, kanskje dette er en måte å få vekk angsten på, for når jeg sitter i mine tanker med dette om gud, så får jeg ikke så mye angst i forskjellige situasjoner.

Men hvis jeg en dag har bestemt meg for å ikke tenke på det, så sliter jeg litt mere med angsten.

Og da kommer tanken.......... Kanskje det er gud som gjør dette, siden jeg ikke tror på han......

Lenke til kommentar

Jeg ler ikke av dem i det hele tatt, men støtter behovet for mening. Med eller uten gud.

 

Gerrardo: Noen vil si at angst er noe man opplever når man forstår hvor fri man er og hvor stort ansvar man har. I så måte er det ikke rart at du prøver å si til deg selv at du egentlig ikke er fri likevel, og at det er en gud, og ikke du selv, som er ansvarlig for deg.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ikke en som i Bibelen, i hvert fall. Han er allestedsnærverende, allmektig og fullkomment god. Dette er en selvmotsigelse, fordi om han er fullkomment god, dvs. ute av stand til å gjøre ondt, kan han ikke være allmektig, siden dette må medføre at han er i stand til å gjøre alt. Og vice versa. Vi kan ikke være skapt i hans bilde, for da kunne han ikke vært allmektig. De forskjellige kroppsdelene våre er jo gode for forskjellige ting, og hvis Gud har kroppsdeler, må de være akkurat like gode til alt, alle sammen. Og så videre ..

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Finnes det faktisk noen motsetning mellom det at Gud er allmektig og god, og det at det finnes ondskap? :hmm: Jeg tror ikke det altså. Skjønner godt at det kan være følelsemessig vanskelig å takle, men rent logisk tror jeg ikke at det nødvendigvis er noen motsetning. Så lenge man kan finne en eneste mulig forklaring for at Gud og ondskap kan eksistere samtidig, er det ikke noe problem lengre....

 

Gerrardo (og Isbilen for den saks skyld) du burde prøve å søke etter Gud, for dersom du gjør det vil du definitivt finne han. Dessuten er det mange gode filosofiske grunner til å tro på Gud! Anbefaler deg å sjekke ut reasonablefaith.com, som er en side som baserer seg på den amerikanske filosofen/teologen William Lane Craig. Kjempeflott side! Bare registrer deg der, og du får tilgang til masse interessante artikler og podcaster :yes:

Endret av kristian04
Lenke til kommentar
Ikke at det finnes ondskap, men Gud kan ikke være både allmektig og fullstendig god uten unntak, fordi det sistnevnte gjør ham ikke-allmektig. En allmektig gud vil kunne utføre gode og onde handlinger ettersom det måtte passe ham.

 

Gud er både allmektig og fullstendig god ja, men ser ikke det som ulogisk. Det stemmer at en allmektig Gud vil kunne utføre gode og onde handlinger. Et godt eksempel på det er Islam, hvor guds allmektighet overstiger alle av de andre egenskapene hans. Men det er ikke noen motsetning mellom å være allmektig og god. Det betyr bare det at han kan gjøre alt han ønsker, men velger å ikke gjøre visse ting fordi det strider mot hans gode natur...

Endret av kristian04
Lenke til kommentar
Gerrardo (og Isbilen for den saks skyld) du burde prøve å søke etter Gud, for dersom du gjør det vil du definitivt finne han.

Ja som om de eller andre aldri har prøvd! Syntes du er fryktelig frekk jeg som kan kommer her å slenge ut deg ting som ikke bare er fjas, men som også er fornærmende. Hvem tror du at du er som kan komme her å beskylde folk for ikke å ha lett etter gud egentlig? Da kan jeg fortelle deg noe annet, for jeg lette og lette og lette da jeg begynte å tvile, jeg rådførte meg med presten til og med, men mine egne tanker tok overhånd til jeg tvilte så sterkt at jeg ble truet med utkastelse fra konfirmasjons undervisningen hvis jeg ikke stoppet spørsmålene ingen kunne svare på. Jeg leste til og med bibelen fra perm til perm etter råd fra presten, men den virket bare mot sin hensikt... Så å komme her å påstå slike ting blir fryktelig arrogant, jeg håper du ser det? Jeg var riktig nok bare tretten når jeg begynte å tvile, men da begynte jeg også å tenke selv. Etter konfirmasjonen (som jeg gjennomførte pga pengene hvis du lurte!) så har jeg aldri sett meg tilbake, aldri engang tenkt på religiøs tro som noe alternativ etter det. Så jo, jeg har "søkt", men jeg søkte meg forbi guden din, søkt meg til ting som gir ordentlige svar og vet du hva? Det har gitt meg personlig en frihet jeg bare kunne drømme om den gangen jeg satt i tankefengslet kristendom og ikke turte ditt og datt i frykt for straff av "storebror" som så alt og hørte alt... I dag vet jeg at det kommer an på meg og ingen annen, det er jeg som må gjøre det jeg vil ha gjort og det er jeg som står ansvarlig for de dumme tingene jeg har gjort oppover i livet. Men jeg har funnet en god måte å la være å angre på noe og det er så enkelt som å la være å gjøre det jeg vil angre på! Genialt helt enkelt! Så du kan ta den søkingen din og utvide den, for først da finner du odentlige svar!! Først da står du på egne ben! Det er tøfft å legge vekk suttekluten, men klarte jeg å gjøre det kan alle gjøre det, jeg er ingen supermann. Jeg syntes du er temmelig arrogant som kan foreslå noe slikt til folk som faktisk har tenkt litt selv, men det er vel fordi du er opplært til å tro du er mer verdt og et bedre menneske enn andre ikke kristne. Tror jeg!

 

:)

 

 

En ting blir jeg bare mer og mer sikker på og det er at de gudene vi har her på jorden er bullshit fra ende til annen! Om det finnes en skaper så er det ingen av de som vi har beskrevet i bibeler, for det er det ikke noenting som tyder på. Tvert i mot tyder alt vi til nå har funnet ut at det ikke trengs noen gud, da det klarer seg fint uten.

 

 

gerrardo:

Du må tro på deg selv! Bit tennene sammen og gå på, det er det eneste som nytter! Gi ihvertfall ikke opp bare fordi du ikke finner noen gud, for det blir bare klarere og klarere etterhvert som du bytter ut gud med faktisk viten om vår fantastiske verden at gud er en menneskeskapt greie som sikkert passet for folk på den tiden dette ble skrevet, men du trenger noe ordentlig å støtte deg på i dag. Bruk viten og kunnskap for det dette er verdt og SE verdien i de små tingene i livet! Vet om alt for mange som er ulykkelig fordi de ikke klarer å glede seg før norge vinner VM i fotball og ikke skjønner at det er de små, dagligdagse tingene du skal se etter. Prøv å gi en fremmed du måter et smil en morgen og se vedkommende smile tilbake, helt av seg selv! Se på blomster når du ser dem og tenk på at du og den blomsten har samme stamfar for lenge lenge siden. slike små ting gjør ihvertfall min hverdag til en fest og jeg skulle ønske flere kunne gjøre akkurat det isteden for å fokusere på matrielle ting hele tiden. Du er liksom ikke lykkelig hvis du ikke eier en 52" tommers TV, du er ikke lykkelig hvis du ikke eier en flott bil, et flott hus i et flott nabolag, men hvem eier egentlig hvem når du har alt dette og fremdeles trakter etter mer? Det er mange år siden jeg sluttet å tenke på slike ting og heller bestemte meg for å nyte livet jeg har fått. Jeg har nok penger til at jeg klarer meg (Nå har jeg litt mer enn jeg klarer meg da jeg har vært svineheldig ved å få jobb der jeg både trives mega bra OG har en høy lønn, men det var ikke pga pengene jeg søkte på den jobben...)

 

Prøv alltid å se det positive i alt! Alt for mange husker fisketuren de var på fordi de var "uheldige" og falt uti og husker ikke all den fine fisken de spiste etterpå... Alt for mange husker campingturen som regnet bort, men glemmer hvor gode bånd de fikk med de som var med på turen osv osv osv... Og dette er feil! Jeg prøver å oppdra mine barn i den ånden, at de alltid skal se det positive og ikke henge seg opp i negative ting. Ikke alltid lett, men de hanger seg aldri opp i regnvær eller lignende, men husker heller de fine kveldene vi satt og spilte brettspill sammen foreksempel...

 

 

Tenk heller hva DU vil gjøre med livet ditt, ikke hva andre kan gjøre med livet ditt! Alt for mange unge som ender sine liv tror de har sett alt det er å se og at alt vil være trist og grått for alltid, men jeg sier de tar feil!!! De har nemlig ikke sett skikkelig etter!! Så gå nå ut og se etter selv! Se etter de positive tingene, de små smilene og de vakre blomstene og du vil se at livet er verdt å leve!! Solen skinner ALLTID over skyene vet du, du må bare komme deg vekk fra skyene!! :D Smil og verden smiler tilbake er mitt råd til deg! Kom deg ut og nyt det!! :D

Lenke til kommentar
Riktig, en gud som velger å bare gjøre godt vil ikke være selvmotsigende. Men er Bibelens Gud slik? Og finnes det ikke nok ondt i verden i dag til at vi kan slå fast at han ikke bare gjør godt?

 

Vel, Gud har også flere egenskaper også, og en ganske viktig egenskap er nemlig det at han er rettferdig. Mye av handlingene du ser i det gamle testamentet f.eks har en del å gjøre med Guds rettferdighet. Og til det spørsmålet med det onde i verden, da må du tenke på nettopp det at Gud ikke bare har som mål at vi mennesker skal være hans "kjæledyr" i denne lille verden som han har skapt. Målet hans er å lede oss til han, slik at vi kan kjenne han, og leve et evig liv med han. Så dersom meningen med livet er å bli kjent med Gud, og ikke det at livet vårt her på jorden skal være godt, endrer det litt på saken, kanskje? Det å kjenne Gud er uendelig godt, og kan ikke sammenlignes med alle lidelsen i verden. Skikkelig ille ting kan skje, som kanskje kan sees på som helt meningsløse, hvis meningen med livet er å leve et komfortabelt liv, mens hvis meningen med livet er å kjenne Gud blir det annerledes. Dessuten må du også ta i betraktning syndefallet, og menneskets opprør mot Gud, som er kilden til mye ondskap i verden. Håper det gjorde det litt klarere.

Endret av kristian04
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...