b-bert Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Ja, så er det valgets kval igjen da... Går og tenker på ny mobil, og har begrenset valgene til: *HTC HD2 *Iphone 3GS 32GB *Nokia N97 mini *Samsung omnia HD Jeg begynner å skjønne at "den perfekte mobil" ikke finnes. Så la meg kort fortelle hva jeg ser etter i en mobil: - En god skjerm (til bilder og film) - Mulighet til å spille de fleste(video)formater uten masse konvertering først. - Godt kamera (iallefall brukbart under de fleste lysforhold) - God musikkspiller (helst med equalizer for bedre lyd) - Gode muligheter for e-post skriving og god nettleser - Helst "notifications" på forsiden (dvs beskjed om evt nye mailer, kalendergjøremål osv). Så kommer mitt inntrykk av de ulike mobilalternativene mine. HTC HD2: Har fått utrolig mye kritikk. De fleste tester gir mobilen en 6'er, mens brukererfaringene forteller om dårlig batteritid, krasjer, sms-problemer, osv. Gjelder dette i første rekke de som velger å "roote" telefonen, eller er dette reelle problemer ut av eska? Jeg var overbevist om at HD2 var min perfekte telefon, helt til å ha lest alle de negative erfaringene. For mange barnesykdommer i forhold til den stive prisen? Iphone 3GS 32 GB: Masse intern lagringsplass, og utrolig høy "må-ha-faktor". God skjerm og brukervennlig system. Men, man er bundet til Itunes, uansett hva man skal foreta seg. Kan vel knapt nok slette en sang eller et bilde uten å koble seg til en pc? Ingen blits på kameraet må da bli et problem i dårlig belysning? Kan heller ikke bruke minnekort. Er litt redd for at denne telefonen vil begrense meg for mye, og "tvinge" meg til et for nært samarbeid med pc-en. Alle apps'ene er selvsagt et pluss da. Nokia N97 mini: har i tester blitt kåret til bedre enn storebroren, til tross for mindre lagringsplass. 8GB + minnekort skulle dog dekke alle mine behov. Slik jeg ser det, er dette er en god allround telefon, som kan det meste. Greit kamera, grei musikkspiller, notifications og "aktivt skrivebord" i massevis. Men Symbian er kanskje et utdatert system? Likevel, har stort fysisk tastatur i tillegg til touchtastatur, og muligheter for oppgraderinger så man kan redigere Office dokumenter (veldig praktisk). Samsung Omnia HD: Får mye skryt for skjermen sin - og blir kalt en god underholdningstelefon. Men hva med "kontorsiden"? Vet heller ikke hvor godt mailsystemet fungerer på denne telefonen. Kort sagt, dette er telefonen jeg vet minst om. Så, hva velger man? Er det noen her som har erfaringer med en eller flere av disse telefonene, og kan komme med nyttige innspill? Er ikke så interessert i useriøse meldinger med bare "drittkasting". Forresten, når det gjelder iPhone, så er den kjent for å ikke takle multitasking. Men hva med musikkspilleren? Kan man ha musikk i bakgrunnen mens man f.eks skriver mail eller meldinger? Takk for all hjelp!! Lenke til kommentar
b-bert Skrevet 17. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2010 Her var det ikke mye responsen å få... Ingen som har noen meninger om disse telefonene, og hvilken som evt ville passe mine behov? Lenke til kommentar
Bacchus Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Alle de nevnte er bra alternativer, men har forskjellige styrker og svakheter. Du kan finne masse info både i test seksjonen og forumet her på amobil.no En god skjerm (til bilder og film) HD2 er flott her med sin 4.3" skjerm mens Omnia HD har klarere og mere vibrant 3.7" skjerm. Iphone har en bra 3.5" mens N97 Mini har en grei 3.2". Mulighet til å spille de fleste(video)formater uten masse konvertering først. Omnia HD støtter det meste rett ut av esken. HD2 og N97 Mini kan støtte det meste med å installere 3 parts spillere. Iphone har begrenset støtte og vil kreve endel konvertering. Godt kamera (iallefall brukbart under de fleste lysforhold) Omnia HD er best her fulgt av N97 Mini. Hd2 er ok, Iphone kommer på jumbo plassen her. - God musikkspiller (helst med equalizer for bedre lyd) Alle 4 er bra her. Gode muligheter for e-post skriving og god nettleser Iphone og HD2 er best på surfing. I8910 og N97 Mini's innebyggede browsere er ok , men for å komme opp på samme nivå som Iphone og HD2 må du installere en 3 parts browser som Opera Mobile Beta 3. N97 Mini er kjempe bra på email grunnet fysisk tastatur, men de andre 3 fungere også helt greit her siden de har bra on-screen tastatur. - Helst "notifications" på forsiden (dvs beskjed om evt nye mailer, kalendergjøremål osv). Alle 4 har dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå