Gå til innhold

Et skrekkelig biosproblem!

Anbefalte innlegg

Var max uheldig. Skulle flashe bios, men noe gikk galt. Bios ble slettet, men ingen ny ble lagt inn. Alt bare stoppet. Maskinen lot seg selvfølgelig ikke starte etter dette. Ha nå fått oppdatert biosbrikken hos MultiCom.

Det virker som om alt er ok med biosbrikken, men maskinen klarer likevel ikke å boote opp.

Like før skrivebordet vanligvis dukker opp, får jeg en blåskjerm. Dette skjer på nytt og på nytt.

Nederst i blåskjermen står det følgende:

*** STOP:

0x0000007E (0xC0000005,0x80510493,0xf7c856DC,0xF7C853DC)

Er vel for mye å håpe på at noen vet hva dette betyr, men under har jo skjedd før.

Snakket med MultiCom om problemet (Det skulle jeg sikkert ikke ha gjort)

De anbefalte nemlig at jeg skulle "reparere" windows ved å boote fra windows cd'n. Jeg fulgte rådet, med det resultat at installasjonen ble avbrutt. Nå kommer jeg ikke inn i sikkerhetsmodus engang, noe jeg gjorde før MultiCom forslaget.

Dumt av meg å følge det rådet, for det var jo helt sikkert ikke skjedd noe galt med windows.

Så nå sitter jeg her å føler meg dum, og vet hverken ut eller inn. :shrug:

Hovedort: ASUS P4G8X DELUXE/GD

Prosessor: P4 2533Mhz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann...

Dette var synd, men det skjer av og til rare ting når Win2k/XP oppdager biosen eller annen viktig hw er byttet...

Iallefall, tror jeg ny instalasjon av windows er den eneste løsningen,

jeg vil anbefale deg å instalere på blank harddisk, men det kan hende du er heldig og kan bare oppgradere, og beholde dataene dine.,..

Edit: Går ut fra at du ikke er så tankeløs at du flasher bios uten backup?

Lenke til kommentar

Takk for rask respons!

Jeg tok sikkerhetskopi av bios før jeg forsøkte å flashe den. Den har jeg på diskett.

Problemene startet når jeg skulle flashe bios med en nyere versjon. Da blir jo først informasjonen i brikken fjernet før det blir lagt inn ny.

Det som skjedde var at ingen ny informasjon ble lagt inn. Det virket som om diskettstasjonen streiket, eller ikke klarte å lese, eller finne den nye versjonen. Jeg har sett på disketten i en annen maskin, og fila ligger der den.

Etter at dette hadde skjedd, hjalp det lite å resette bios på hovedkortet. Det fantes jo ingenting å resette fra. Selvfølgelig prøvde jeg det.

Jeg har ikke prøvd, men jeg tror faktisk ikke at det lar seg gjøre installere alt på nytt. Da burde det vel også ha gått å "reparere" windows ved hjelp av windows cd'n. Hvis ingenting annet går, så må jeg selvfølgelig forsøke det, men det får bli siste utvei.

I følge MultiCom er biosbrikken og informasjonen i den helt i orden.

Det ser da også slik ut når jeg går inn i bios. Kan jo være innstillinger der som skaper trøbbel, men akkurat det har jeg lite peiling på. Har forsøkt å endre på enkelte ting, men til ingen nytte.

Jeg vet ialfall at maskinen virket før hvis jeg satt bios til "default"

Nei, jeg skjønner ikkeno jeg. Bare jeg ikke har klart å ødelegge noe da jeg tok ut, eller satte inn biosbrikken da. Jeg var så forsiktig jeg kunne. Brukte antistatisk armbånd, og puttet brikken direkte i en eske med sånn antistatisk skumgummi inni.

Lenke til kommentar
Jeg tok sikkerhetskopi av bios før jeg forsøkte å flashe den. Den har jeg på diskett.
Når en flasher vil biosen beholde tilgang til floppy uendret ( boot block ) - dette skal gi muligheter.

Bare jeg ikke har klart å ødelegge noe da jeg tok ut, eller satte inn biosbrikken da. Jeg var så forsiktig jeg kunne. Brukte antistatisk armbånd, og puttet brikken direkte i en eske med sånn antistatisk skumgummi inni.
Jeg har et pinlig spørsmål: hva skjer hvis...evt. er det mulig å sette i rom-brikka feil vei ? :oops: ...satt brikka godt nedi, evt. er den vanskelig å ta opp for ny sjekk, evt. pensle/ blåse rent for mikroskopiske metallspon/ støv ?

Andre ting, hvis du har usb-mus/-tastatur, prøv ps/2 og evt. koble fra alt absolutt ikke nødvendig pci-kort/ ide-enheter ( behold bare 1 rambrikke evt. koble fra hdd, prøv med annen hdd, ide istedet for s-ata ).

Lenke til kommentar

Som tidligere nevt her er det mulig XP ikke liker at bytter ut hardware og ser sikkert på den nye biosen som en ny hardware eller noe slikt.

Jeg fikk blåskjerm med en gang jeg putta i nytt MB. Formaterte og så funnka det at... Skrev desverre ikke opp feilmeldinga :(

Lenke til kommentar

Når du bytter selve chip'en, antar jeg at XP vil oppfatte maskinen som teknisk unik. Med det nye "aktiveringstyrraniet" skal vel det innebære at du må aktivere på nytt. Siden du kom så langt som til login/desktop, har det gått ok gjennom hardware-init osv, så jeg har en følelse av at problemet ligger litt "høyere". Muligens har aktiveringsfunksjonen crasha - har du modda på noen måte?

Gjorde et google-søk på feilkoden ( http://www.google.com/search?as_q=stop&num...&as_sitesearch= )

Det kan see ut som om det er USB-relatert. Keyboard? Mus?

Men det er jo et fett nå, som alt er messed up.

Lenke til kommentar

Ja nå er det faktisk oppe å går igjen. Tusen takk til dere alle sammen. :smile:

Jeg plukket ut lydkortet, et videokort for overføring av analog video og den ene av to minnebrikker. Da ville endelig f..n skapet starte. Deretter satte jeg på plass en og en av enhetene mens jeg startet maskinen mellom hver enhet. Jeg måtte legge inn windows cd’n for å fullføre den avbrutte ”Reparasjonen”.

Nå er all innmaten på plass, og maskinen starter fortsatt. Er temmelig lettet nå, men noe særlig klokere er jeg ikke, heller motsatt.

Noen programmer virker ikke lenger, og noen drivere er blitt borte underveis, men det lar seg sikkert reparere. Skal forsøke å reinstallere litt, og se hvordan det går. Likevel tror jeg at formatering og nyinstall er det riktigste. Det er bare det at sist jeg gjorde dette, så hadde jeg en god del problemer. Måtte starte forfra igjen 3 ganger før alt var på plass. Jeg gruer meg til den prosedyren der.

Jeg ser at SP1 er blitt borte, men trenger jeg den? Jeg mener og huske at maskinen ble mer trøblete etter at jeg sist installerte SP1. Denne maskinen er bygget med video og lyd som formål. Den vil ikke bli brukt til surfing på nettet, annet enn å se etter oppdateringer og slikt.

En annen ting, jeg får ikke spilt av video på skikkelig vis lenger. Det går bare i rykk og napp. Har noen ganske tunge avi filer liggende på harddisken som skal redigeres.

Jeg ser i enhetsbehandlingen på primær/sekundær IDE –kanal at gjeldende overføringsmodus er PIO-modus. Det skulle vel helst vert DMA? Ellers er innstillingen ”DMA hvis tilgjengelig”.

Men det går altså likevel i PIO –modus. I bios er harddiskene satt til auto. Da blir det slik: PIO mode 4, Ultra DMA mode 2. Men i enhetsbehandling, lar dette seg ikke justere. Har også satt dette til manuell i bios, og forsøkt andre innstillinger, men det hjelper ikke. Vet ikke om det er dette som gjør at video går i rykk og napp, men dette har vel noe med hvor hurtig harddiskene klarer å lese å levere fra seg data?

Som dere skjønner håper jeg fortsatt på tips og råd.

Jeg kaller meg ikke for ”Kanikke (Kan ikke)” uten grunn. :-?

Svar på spørsmål noen av dere stillet underveis:

Jeg hadde ingen USB enheter tilkoblet mens jeg trøblet med dette. Maskinen er heller ikke modda på noen måte.

Jeg tror deg går å sette i biosbrikka feil vei, siden den er helt rektangulær og har like mange terminaler på alle sider. Det er et lite ”hakk” i et av hjørnene på den. Dette vises også på sokkelen, så jeg fikk den nok riktig på plass.

Nei, ingen spørsmål er pinelige. Det pinelige er at jeg i det hele tatt klarte å ødelegge bios. :evil:

Lenke til kommentar

1. Går ikke ann å bli klok på mircrosoft produkter. De har laget applikasjonene så "SMARTE" at det blir umulig å samarbeide med de.

2. IKKE flash bios fra diskettstasjon, det er RULE nr1. Burde ha stått i Readme fila ?

3. I steden for å kødde med den føkka winxp installasjonen din som er reparert og all verden. Så tar du å legger inn på nytt av igjen. Tar ikke lange tida egentlig da. Men tenk så godt du sover om natta når du er ferdig da ?

En liten historie om meg selv her ....

Jeg installerte windows XP på nytt av igjen her for litt siden på grunn av at jeg fikk en ny raskere disk jeg ville ha windowsen på. Prøvde å flytte den over fra den gamle uten hell. Da jeg var ferdig med dette, alt av drivere samt programvare var lagt inn .... og det føles like herlig som en nypolert bil liksom. Så fant jeg ut at jeg ville boote opp den gamle windowsen på den andre disken for å overføre noen register nøkler til de spilla jeg hadde installert over til .REG filer.( noen spill vil ikke samarbeide uten disse i registeret ) Så jeg lage reg filer av alle nøklene til de spilla jeg hadde inne, så tok jeg også å laged en fil av hele registeret for evt. backup hvis det var noen instillinger der jeg evt. skulle ha glemt. Etter dette bootet jeg opp den nye igjen ... og begynte å legge inn disse registernøklene til spilla ... dette gikk etterhvert ganske fort. Og uten at jeg tenkte på det, så gikk den nøkkelen med hele registeret også inn igjen !! OG VIPS SÅ VAR HELE DET GAMLE REGISTERET over i den nye XP en min. Så jeg måtte formatere og gjøre ALT på nytt av igjen ! .. Herlig eller hva ? ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...