N1ko Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Hei, På skolen diskuterte vi om hvordan Mormons bok hadde blitt lagd, diskusjonen startet fordi en hadde sett på south park at Joseph Smith leste mormon boka ut av noen gull plater han la i hatten sin, selvfølgelig skjønner jeg at 99% av allt på south park bare er piss, men så skriver også Dan Brown at mormon boka ble laget av Joseph Smith, som leste den fra en gulltavle med noen magiske briller. Siden Dan Brown er en smule mere seriøs en south park skaperne begynte vi å lure litt på dette, og derfor spørr jeg her: Hvordan ble Mormons bok lagd? Lenke til kommentar
Løve Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Det er som i South Park. Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Virker som om løve har delvis rett, se på DENNE siden. Lenke til kommentar
LilleLol Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Haha, beklageligvis er det likt South Park. Denne tenåringsgutten finner noen gullplater på jordet like ved huset sitt. Der står alt sammen, men på mystisk vis forsvinner alle gullplatene på mystisk vis før noen andre får sett dem. Jeg er forresten uening i at Dan Brown er så mye er seriøs enn South Park Det han skriver er veldig kvasiintelektuelt, Sout Park derimot sier mye klokt, men i en uhøytdlig og morsom form (ikke det at Dan Browns bøker ikke er underholdende altså) Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Mormonere er nok et biprodukt av menneskets manglene evne til å være rasjonelle vesner (religion ++). Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 South Park sin versjon er jo en forenklet karikatur, men hovedmomentene er de samme. I følge Smith selv fikk han en natt besøk av en englelik skikkelse som fortalte han om noen plater av gull der historien til et tidligere folk på det nordamerikanske kontinent(USA) stod nedskrevet. Sammen med platene var også urim og tummim, noen steiner i en slags innfatning, slik at en kunne ha dem på seg som briller. Smith ble av engelen vist hvor disse tingene lå begravet, og fikk omsider lov til å ta det med seg. Denne beretningen er noe av det første som står i ethvert eksemplar av Mormons Bok. Detaljene rundt hvordan selve oversettelsesprosessen foregikk er litt uvisse, men grovt sett skjedde det som i South Park: Smith brukte urim og tummim/en seerstein til å lese det som stod på platene på engelsk. Han leste det så opp for en sekretær, som skrev ned det Smith sa. Smith og sekretæren kunne være adskilt med et forheng, og Smith kunne legge seersteinen i en hatt for å stenge ute lys. Etter at oversettelsen var ferdig ble platene levert tilbake til engelen som hadde vist ham dem til å begynne med. De finnes altså ikke her på jorden lenger. Dette er iallefall noenlunde det som blir hevdet fra mormonsk hold. Selv setter jeg ikke mye lit til noe av det... 1 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Scientology og Mormonere er temmelig gode eksempler på at folk tror på hva som helst bare det passer dem. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 At noen i det hele tatt får seg til å tro på dette sprøytet er jo et godt bevis på hvorfor vi i det hele tatt tror på ting som totalt mangler bevis... Historien om joseph smith er jo som klippet ut av en humor bok, men dessverre tror mange at vissvasset han leste (han kunne ikke engang lese!!!) fra de gull tavlene er sant... Tror den første konen hans, som var lei av flerkoneriet hans, rappet den ene gulltavlen eller noe slikt, og sa at hvis han hadde direkte kontakt meg gud skulle det være en smal sak å få en ny, men det skjedde merkelig nok ikke.... I wonder why? Personlig ser jeg på hele mormoner historien som en gedigen unnskyldning til å ha seg med flere kvinner på en gang.... It's all about puzzy basically.... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 som leste den fra en gulltavle med noen magiske briller. Slike kanskje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå