MyLittlePony Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Hva er e107? e107 er et gratis open source CMS (Content Management System) basert på PHP og MySQL. e107 bygger ikke på noen andre systemer og er kodet helt i fra bunnen. Grunnen til at jeg startet å bruke dette systemet, var at det ikke var særlig avansert. Systemet er meget enkelt og det er lett å gå mer avansert inn i det for å endre i kjernen hvordan ting er bygd opp. Det finnes en diger database med temaer og utvidelser for det(Les: Nyttige Linker). I denne introduksjonen, vil jeg gå inn på hvordan du installerer en e107 side. Admin area / Adminområdet: Klikk for stort bilde Dette er en guide til å komme i gang med e107. Den er delt opp i flere deler: Hva trengs på forhånd? Last ned siste revisjon og gjør klar databasen Last ned en evt. Oversettelse Sett riktig CHMOD på mappene Installere e107 Forklaring på viktige deler i Admin Area / Adminområdet Guide: Installere e107 Hva trengs på forhånd? Du trenger: PHP 4.4.0 eller nyere MySQL 4.1 eller nyere En database som du kan ha e107 tabellene i. I denne guiden vil denne databasen hete: e107_database En bruker og et passord som e107 kan bruke til å koble seg til databasen. Jeg anbefaler å ikke bruke en root bruker, men en bruker som bare har tilgang til denne databasen. Last ned siste revisjon og gjør klar databasen Siste revisjon finner du på http://www.e107.org/ På forsiden, så er det en stor link til 'Download e107 website system'. Når du har lastet ned siste revisjon e107 0.7.xx Full install (.zip), så er det på tide å sette opp databasen. Det er ikke nødvendig med en helt egen database for en installasjon av e107, da e107 setter opp alle tabellene sine med et prefiks (f.eks e107_users, e107_news, hvor e107 er noe du selv velger under installasjonen). Jeg anbefaler og ikke bruke en root konto til installasjon av e107. Lag en egen bruker med rettigheter til bare denne databasen, som kan brukes under installasjonen. Last ned en evt. Oversettelse Dersom du ønsker en norsk versjon av e107, så kan du finne dette på e107Norway.org Her ligger det oversettelse for e107, og diverse andre utvidelser. Sett riktig CHMOD på mappene. Følgende mapper og filer skal ha CHMOD 777: - /e107_themes/* - /e107_plugins/* - /e107_config.php* - /e107_files/cache/* - /e107_files/downloadimages/ - /e107_files/downloads/ - /e107_files/downloadthumbs/ - /e107_files/public/ - /e107_files/avatars/ - /e107_images/custom/ - /e107_images/newspost_images/ De som er merket med en stjerne er nødvendig. Resten er anbefalt for å kunne ta nytte av enkle opplastinger via websiden. Installere e107 Installere e107 er ganske rett frem. Her har du alle stegene listet opp, en etter en. Steg 1 – Velg Språk Klikk for stort bilde Her kan du velge språk. Om du allerede har lastet opp den norske språkpakken, så har du muligheten for å velge Norwegian her. I denne guiden, så kommer jeg til å bruke engelsk på alt. Steg 2 – Detaljer for MySQL databasen Klikk for stort bilde MySQL Server - Stort sett localhost. Om hu er usikker, kan du spørre hosten din. Om du kjører webserveren lokalt, så er det garantert localhost. MySQL Username - Et brukernavn som har tilgang til databasen. MySQL Password - Passordet til brukeren over MySQL Database - Navn på databasen e107 tabellene skal ligge i MySQL Charset - Neste versjon av e107 (0.8) krever UTF-8 tabeller. Du kan altså nå klargjøre databasen for dette. Table Prefix - Alle tabellene starter med en prefiks du definerer her. F.eks e107_user, e107_news, e107_banlist, også videre. Steg 3 – Verifikasjon av MySQL tilkobling Her velger du bare Neste/Continue. Dersom den forteller om noen feil, så må du gå tilbake å ordne opp i dette. Steg 4 – Sjekk av filtillatelser og PHP/MySQl versjon Her velger du bare Neste/Continue. Dersom den forteller om noen feil, så må du ordne opp i dette. Feilmeldingen forteller deg hva som er feil. Steg 5 – Lag din første Admin-konto Klikk for stort bilde Viktig: Dette blir Main Admin. Denne kontoen er det viktig å huske og enda viktigere å ha et sterkt passord. Denne kontoen kan resette alle core innstillinger og er den eneste kontoen med denne muligheten. Ingen andre adminkontoer kan gjøre dette. Steg 6 – Konfirmasjon Her får du en konfirmasjon på at du nå har skrevet inn all nødvendig informasjon for å lage databasetabeller og sette opp e107_config.php Steg 7 – Fullføre installasjonen Her får du melding om å sette e107_config.php til CHMOD 644. I samme slengen kan du også slette install.php. Du vil uansett få beskjed om å slette denne filen når du logger inn på siden din senere. Ferdig! Klikk for stort bilde Gratulerer, du har nå installert e107! Du kan logge inn på venstre side og starte å ordne nettsiden din i Admin Area. Admin området – Viktige deler Her har dere en liste over viktige deler i admin area: Administrators / Adminområdet Her kan dere sette rettigheter for administratorer. Custom Menus/Pages / Egne menyer/Sider Denne siden lar deg lage egendefinerte sider og custom menyer rundt siden (Se: Menus) Database Her kan du optimalisere databasen og ta backup av kjerne innstillinger. Jeg anbefaler å ta backup av kjerne innstillingene før du gjør noen som helst endringer i websiden, dersom den er åpen for besøkende. File Inspector / Fil inspektør Her kan du se over alle filene til e107 og se til at alle ligger der de skal ligge og at det ikke er noe galt med dem. Dette er alltid første steg i en evt. feilsøkning. Maintenance / Vedlikehold Her kan du stenge siden din for vedlikehold. Dette er spesielt nyttig dersom du oppdaterer e107, eller skal ta backup av database. Om du stenger den for vedlikehold, så vil alle bortsett fra head admin/admins bli sendt til sitedown.php og vil ikke ha mulighet til å bevege seg inn på siden din. Om du aktiverer dette, så kan du logge inn ved å skrive : http://www.dinURL.com/e107_admin Menus / Menyer Her kan du stille hvor, hvordan og til hvem menyene på siden din skal vises til. Preferences / Innstillinger Her stiller du alle innstillinger for siden som: Navn, brukerregistrering, sikkerhet, cookienavn, osv. Theme Manager / Temabehandler Her kan du stille tema på nettsiden din og adminområdet. Temaer kan legges inn i root/e107_themes User Classes / Brukergrupper Du kan dele brukere opp i forskjellige gruppere. Du kan f. eks velge å vise nyheter, vise forumer (eller tillatelser til å poste i forum), egne sider, menyer, osv, til valgte brukere. Users / Brukere Blokker, lag og endre brukere. Welcome Message / Velkomstmelding Fjern det freshbildet på forsiden din og lag dine egne velkomstmeldinger. Plugin Manager / Utvidelse behandler Installer og avinstaller utvidelser for nettsiden din. Utvidelser kan legges inn i root/e107_plugins Nyttige lenker e107: http://www.e107.org/ - e107 sin hovedside http://www.e107norway.org/ – Norsk support og norske oversettelser til e107 Plugins: http://www.e107coders.org/ - Den største og eldste siden for utvidelser til e107 http://plugins.e107.org/ - e107 sin side for utvidelser Temaer: http://e107designs.org/ - Største temaside for e107 http://themes.e107.org/ - e107 sin side for temaer http://www.infade.net/ - Infade. Norsk kar som spesialiserer seg på spill-temaer. Skrevet av: Rubster/Kekurikekaka @ e107Norway.org Lenke til kommentar
G Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Det virker som om en må kunne ganske mange ting for å bygge seg ett websidesystem med de nevnte verktøyene. Eller fungerer MySQL og slikt bare som støtte for at du skal kunne bruke det fine grafiske grensesnittet på en brukervennlig måte (kanskje litt dårlig formulert setning )? Lenke til kommentar
MyLittlePony Skrevet 24. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2010 MySQL er nødvendig ettersom det er her alt blir lagret. Nyheter, kommentarer, innstillinger, osv. Men det er absolutt ikke nødvendig å kunne noe om MySQL for å komme i gang. Om du går inn på kontrollpanelet hos webhosten din, så har de fleste et valg om heter MySQL. Om man går inn der, så får du valg om å opprette database og bruker. Alt du trenger å gjøre her er to ting: 1. Skriv inn navn på databasen 2. Lage en brukerkonto til databasen. Det er ikke noe konfigurering av databasen som skal til. Hos mange webhoster så starter du også med en default database. Denne står ofte i velkomstmailen. Alle de verktøyene jeg har nevnt her er ting som følger med e107 og som du kan starte å bruke rett etter installering. Jeg håper at dette ga svar på spørsmålet ditt! Lenke til kommentar
G Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 rask tilbakemelding fra deg. Lenke til kommentar
icc Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 En fin liten how-to du har laget men er det noe jeg reagerer på så er det CHMOD 777. Dette vil gi absolutt alle skrive-tilgang og er ikke særlig lurt. Her burde det holde med chmod u+rw også heller sørge for at det er rett bruker som kjører php-scriptene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå