dosk101 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Heia... Har eit kjapt spørsmål.... Hva er beste måten å få ut mest muligt krefter av Smc mistral 50? nye dyser? dreve den om? tips? takker for svar;D Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Heia... Har eit kjapt spørsmål.... Hva er beste måten å få ut mest muligt krefter av Smc mistral 50? nye dyser? dreve den om? tips? takker for svar;D trim av moped er ulovlig og bryter med retningslinjene her inne. *tråd rapportert* Lenke til kommentar
dosk101 Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Heia... Har eit kjapt spørsmål.... Hva er beste måten å få ut mest muligt krefter av Smc mistral 50? nye dyser? dreve den om? tips? takker for svar;D trim av moped er ulovlig og bryter med retningslinjene her inne. *tråd rapportert* det er ikkje grenser om hvor mange hk? bare fart Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 det er ikkje grenser om hvor mange hk? bare fart det er grenser på kubikk (50cc), KW(4KW) og fart(45Km/T på nyere mopeder og vel 60 på litt eldre) på moped. eller er det noe jeg har misforstått her Lenke til kommentar
dosk101 Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 det er ikkje grenser om hvor mange hk? bare fart det er grenser på kubikk (50cc), KW(4KW) og fart(45Km/T på nyere mopeder og vel 60 på litt eldre) på moped. eller er det noe jeg har misforstått her før var det grenser på hk også. men nå er det bare cc å fart, ikkje hk. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Sakset fra kjøretøyforskriften: § 2-3. Definisjoner av to- og trehjulede motorvogner (mopeder og motorsykler) 1. Med to- og trehjulede motorvogner menes alle motorvogner med to eller tre hjul, unntatt traktor eller motorredskap, med eller uten tvillinghjul, beregnet til å kjøres på veg, og med konstruktiv hastighet over 6 km/t. Begrepet omfatter også visse firehjuls motorvogner (firehjuls motorsykler), jf. nr. 2. Med tvillinghjul menes to hjul montert på samme aksel der avstanden mellom midtpunktene på dekkenes berøringsflater med bakken er mindre enn 460 mm. Tvillinghjul anses som ett hjul. Med egenmasse forstås her kjøretøyets masse når det er klar til normal bruk og har følgende utstyr: - tilleggsutstyr som utelukkende kreves til normal bruk, - komplett elektrisk utstyr, herunder lys- og lyssignalinnretninger levert av produsenten, - instrumenter og innretninger som kreves etter den lovgivning som er anvendt ved måling av kjøretøyets egenmasse, - tilstrekkelige mengder supplerende væsker til å sikre at alle deler av kjøretøyet fungerer som de skal. NB: Drivstoff og oljeblandet drivstoff tas ikke med i denne beregningen, mens f.eks. batterisyre, væske i hydrauliske kretsløp, kjølevæske og motorolje skal medregnes. Egenmasse for firehjuls mopeder i gruppe L6e og motorsykler i gruppe L7e beregnet for varetransport, skal etter 1. juli 2005 fastsettes i henhold til direktiv 93/93/EØF som endret ved direktiv 2004/86/EF. 2. Ellers gjelder følgende definisjoner: a) Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt. Motorvogn med to hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har forbrenningsmotor, eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har elektrisk motor. Motorvogn med tre hjul som har motor med slagvolum som ikke overstiger 50 cm3 dersom den har elektrisk tenning, eller maksimal nettoeffekt på høyst 4 kW hvis den har en annen forbrenningsmotor eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW hvis den har en elektrisk motor. Som moped regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse på under 350 kg (motorvogn gruppe L6e), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, hvis høyeste konstruksjonshastighet ikke overstiger 45 km/t, som har motor med slagvolum på 50 cm3 eller mindre for motorer med elektrisk tenning (eller største netto effekt på 4 kW eller mindre for andre forbrenningsmotortyper eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW for elektrisk motor). Alternativt kan definisjonen av moped i forskrift om krav til kjøretøy anvendes for nasjonale typegodkjenninger før 1. oktober 1996. b) Motorsykkel: Motorvogn med to hjul, med sidevogn (motorvogn gruppe L4e) eller uten sidevogn (motorvogn gruppe L3e), som har motor med slagvolum på mer enn 50 cm3 , dersom den har forbrenningsmotor, og/eller en høyeste konstruksjonshastighet på mer enn 45 km/t. c) Trehjuls motorsykkel: Motorvogn med tre symmetrisk plasserte hjul, som har motor med slagvolum på mer enn 50 cm3 dersom den har forbrenningsmotor, og/eller en høyeste konstruksjonshastighet på mer enn 45 km/t (motorvogn gruppe L5e). Som trehjuls motorsykkel regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse som ikke overstiger 400 kg (motorvogn gruppe L7e) (550 kg for motorvogner beregnet for godstransport), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, som har motor hvis største netto effekt ikke overstiger 15 kW, med unntak av de firehjuls motorsykler som er nevnt i nr. 2 bokstav a fjerde ledd. For kjøretøy typegodkjent eller registrert (uten typegodkjenning) før 1. oktober 1999, eller kjøretøy registrert (med typegodkjenning) før 17. juni 2003, skal firehjuls motorsykkel som nevnt likevel regnes som bil. d) Lett motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum ikke over 125 cm3 , og effekt ikke over 11 kW, målt i henhold til direktiv 95/1/EF, eventuelt som endret ved direktiv 2002/41/EF jf. § 23-3. e) Mellomtung motorsykkel: Motorsykkel som har effekt ikke over 25 kW, målt i henhold til direktiv 95/1/EF, eventuelt som endret ved direktiv 2002/41/EF, jf. § 23-3, og et forhold mellom effekt og vekt på høyst 0,16 kW/kg. For motorsykkel med sidevogn gjelder at forholdet mellom effekt og vekt høyst skal være 0,16 kW/kg (uten øvre effektgrense). f) Tung motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum over 125 cm3 og/eller effekt over 11 kW, målt i henhold til direktiv 95/1/EF, eventuelt som endret ved direktiv 2002/41/EF, jf. § 23-3. 3. Definisjonene av lett, mellomtung og tung motorsykkel i nr. 2 d), e) og f) trer i kraft 1. februar 1996. For motorsykler registrert før denne dato gjelder definisjonene slik disse lød før endringen av 22. januar 1996. Tung motorsykkel registrert før 1. februar 1996 og som - eventuelt etter ombygging - dekkes av definisjonen av lett motorsykkel i denne paragraf, tillates omregistrert til lett motorsykkel. Motorsykkelen skal fremstilles for ny godkjenning og det må fremlegges nødvendig dokumentasjon dersom dette følger av kap. 6 eller 7. 0 Endret ved forskrifter 7 mars 2005 nr. 222, 19 jan 2007 nr. 54. Stenges. Endret 17. februar 2010 av KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg