dan83 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Tenkte jeg skulle ordne meg en rimelig eksternblits og har tittet litt på sigma ef-530, pgr av dens rimelige pris(ca 1000kr). Er dette en brukbar eksternblits; noen med erfaringer? Åssen vill denne blitsen fungere til makro fotografering forresten? Er det en viss regel for fokusavstand for slike eksterne blitser?(med tanke på at blitsen sitter litt "høyt" over huset) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 En ekstern blits fungerer dårlig til macro når den er montert på kameraet,bedre og bruke en kabel i tillegg. Her kan du lese litt om Canon eos og blitsbruk. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Men åssen er det mulig å få til bilder som dette med flash: http://www.animal-photos.org/repository/2007-11?skip=15 Man kan jo se at det er brukt noe form for lys, men alikevell er mye av bilde mørkt/sort? Jeg er veldig fan av dyre potretter med mørk bakgrunn og jeg lurer litt på åssen man får til dette bra? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Det er to veier og gå,etterbehandling eller svak blits/rask lukkertid på relativ kort avstand "high speed synk?". Lenke til kommentar
ventle Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 ikke noe problem å få til mørke bakgrunner på blitsbilder, uten å ha svarte vegger som bakgrunn. Stikkord er: - bruk en "gobo", dvs en papplate (eller fler) som du fester på blitsen for å skygge for slik at blitslyset ikke lyser opp noe annet enn det du vil det skal belyse (vil du være veldig fancy kan du kjøpe en låvedør som passer blitsen). - blitslyset mest mulig fra siden - rask lukkertid og kort avstand mellom blits og motiv (high speed sync er ikke kjempenyttig her, den krever at det er TTL-kompatibel kobling mellom kamera og blits, samtidig mister du en del lysstyrke) - minst mulig lys ellers i rommet (men det trenger ikke være helt mørkt) - høy lysstyrke på blitsen, reguler eksponering med blenderen (hold lukkertiden så rask som mulig) - og så går det selvfølgelig an å trimme tonekurven i etterbehandlingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå