Snickers-is Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Jeg er selv et Canonhode, neppe mulig å forbedre på det området. Nå har jeg 5D MKI og kommer nok til å holde meg til Canon FF fremmover. Men så produserer jo Nikon utvilsomt en rekke svært kompetente objektiver, uten Canon-fatning. Jeg vet det finnes adaptere som gjør at Nikkor kan benyttes på Canon, men finnes det andre begrensninger enn FX vs DX? Kan jeg bruke alle FX-objektiver? Jeg vet noen av objektivene til Nikon har fokusmotor mens andre ikke har dette innebygget (?). Finnes det noen smart måte jeg kan vite om objektivet har fokusmotor eller ikke? Og vil et Nikkorobjektiv med innebygget fokusmotor kunne gi full funksjonalitet med AF og alt på mitt Canon-hus? Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Alle AF-S objektiver til Nikon har motor, om AF virker på et canon kamera er jeg mer usikker på. Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Er det betegnelsen "S" som forteller at det er fokusmotor i objektivet? Hva er forresten Nikons ekvivalent til HSM/USM? Er det her AF-S kommer inn i bildet? EDIT: Jeg fant bekreftelse på sistnevnte på Nikon sin hjemmeside. Endret 16. februar 2010 av Snickers-is Lenke til kommentar
Anew Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Er det betegnelsen "S" som forteller at det er fokusmotor i objektivet? Ja (det står for "Silent Wave Motor"), men meg bekjent er det ingen F-til-EF-adaptere som gir autofokus. Det beste du ken få er fokusbekreftelse. Endret 16. februar 2010 av Anew Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 AF kan du nok glemme er jeg redd. I tillegg må du sjekke om adapteret takler G-objektiver, altså objektiver uten blenderring. Hvis ikke vil du bare få tatt bilder på minste blender, som jo ikke er særlig praktisk, med mindre du bare bruker eldre objektiver som har blenderring. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 denne gjengen lager adaptere som lar deg bruke alle Nikon-objektiver, både med og uten blenderring, på Canon. Fokusbekreftelse er også mulig, om du bestiller versjonen med chip. AF får du ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå