Gå til innhold

Redaksjon for ny akambok

Anbefalte innlegg

Som jeg har foreslått tidligere i tråden - hva med å tidlig på året (dvs i løpet av de par neste månedene) lage en bok med bilder fra både 2009 og 2010, og så tidlig 2012 kommer "i rute igjen" med en ny bok med bilder fra 2011, hvor vi får laget boka tidlig på året?

Tror det er litt for snevert å få solgt boka kommersielt, selv om bildene nok kunne holde til det. Hva med å senke ambisjonsnivået, og lage en hyggelig bok først og fremst myntet på Akam-brukerne selv?

Vil selv gjette på at flesteparten av bøkene vil bli kjøpt av bidragsyterne selv (eventuelle ekstra kopier som gaver til andre), samt noen i den harde Akam-kjernen som ikke yter bidrag selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innpakningen kan derimot gjøres noe 'proffere'.

Har du sett forumboken som vi har gitt ut?

I såfall, hva synes du vi kunne gjørt bedre?

Jeg kjenner at jeg begynner å bli klar for å prøve på en ny utgave. Satse på en årbok for 2010 som er klar før påske?

Jeg har ikke sett en håndfast kopi, men mener jeg har sett noen eksempel-bilder på forumet. Kanskje noen kunne tatt noen bilder av boken for å vise litt mer av innsiden? (Tenker da på layout og utførelse)

De tingene jeg ser kunne blitt gjort litt bedre er kanskje ting som er knyttet opp mot Cewe eller lignende systemer, men jeg har kanskje ikke sett nok av boken til å egentlig gi en vurdering.

De andre bøkene som jeg har laget gjennom Cewe eller lignende er programmer blir aldri slik som forventet...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett en håndfast kopi, men mener jeg har sett noen eksempel-bilder på forumet. Kanskje noen kunne tatt noen bilder av boken for å vise litt mer av innsiden? (Tenker da på layout og utførelse)

De tingene jeg ser kunne blitt gjort litt bedre er kanskje ting som er knyttet opp mot Cewe eller lignende systemer, men jeg har kanskje ikke sett nok av boken til å egentlig gi en vurdering.

De andre bøkene som jeg har laget gjennom Cewe eller lignende er programmer blir aldri slik som forventet...

Eksempelbildene var tidlige råutkast. Jeg kan sende deg noen PDF-er i kveld som er slik boken ble. Jeg brukte et program som heter Fotoslate som kan generere PDF og JPEG filer. Vi brukte PDF for korrektur og generelle kommentarer. Jeg genererte sidene som JPEG i riktig størrelse og limte de inn som bakgrunner i Cewe programmet.

Jeg synes resultatet var vel så bra som det vi har fått fra Blurb. Begge har noen mangler i forhold til det optimale, men på forskjellige punkter. Noe som er essensielt for å få et bra resultat er å sørge for at bildene er i riktig størrelse (antall piksler i forhold til lengde/bredde i 300dpi), at bildene er i sRGB og at man har huket av for at bildene allerede er behandlet.

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ingenting å bidra med i forhold til Akambok, men lurer på en ting. Har dere vurdert å gi den ut digitalt i stredenfor å ta jobben med å lage en fysisk bok? Jeg forstår selvsagt at digitalt, for eksempel optimalisert for iPad ikke kan sammenlignes med en trykt bok i god kvalitet, men den ville kunne selges til mye lavere pris til poteniselt mange flere. Og hovedpoenget er vel å få bildene ut til flest mulig?

Lenke til kommentar

En elektronisk utgave er forsåvidt et alternativ; men jeg ville nok heller prioritert å formatert den for en av Blurb sine bøker fremfor iPad. Da kan de som vil printe den ut via Blurb.

Ser det ikke var noe særlig populært forslag. Jeg ser imidlertid ikke helt motsetnignen mellom optimalisert for iPad og oppløsning. iPad har 4:3-format og det kan selvsagt være et format som ikke passer, men er "boken" laget i dette formatet vil den utnytte iPad skjermen best mulig. Oppløsningen når den vises på en iPad er selvsagt begerenset av iPad-skjermen, men bildene kan jo godt være skaelert for printing/trykking i 300dpi i en passende størrelse likevel.

Lenke til kommentar

Har du sett forumboken som vi har gitt ut?

I såfall, hva synes du vi kunne gjørt bedre?

Jeg kjenner at jeg begynner å bli klar for å prøve på en ny utgave. Satse på en årbok for 2010 som er klar før påske?

Jeg synes det så greit ut, men ville nok gjort noen justeringer.

Ting som jeg mener bør vurderes er:

-bakgrunnsfarge (kan kanskje variere i forhold til bilde? hvit/grå/svart)

-font (font som egner seg bedre for trykk som f.eks. Myriad Pro)

-forside og bakside (gjerne et stort fargerikt bilde eller to, men ville unngått mørk bakgrunn)

-plassering av tekst og farge (unngå hvit/grå tekst på svart bakgrunn)

-størrelse på bildene (f.eks. noen sider hvor bildet er heldekkende på siden, men større bilder generelt)

-sidetall

-kanter rundt bildene (enten fjernes helt eller gjøres tykkere)

Det er mulig noen av tingene som jeg har foreslått kan bidra til at enkelte bilder ikke kommer like godt frem, men jeg tror at ved å se litt mer på disse tingene kan helheten i boken bli bedre.

Jeg vil også tro at InDesign kan gjøre jobben lettere for selve utfyllingsdelen.

Lenke til kommentar

Det er gode, men arbeidskrevende forslag du kommer med. Boken ser ut som den gjør for å gi Tom muligheten til å jobbe med en fast mal, og for å flytte jobben med klargjøring av bildene for print over til innsenderne.

Fjorårets bok strandet på manglende evne/vilje til innsats fra forumbrukerne. Det er da neppe noen suksessoppskrift å øke arbeidsmengden (om jeg ikke har misforstått deg, og du faktisk tilbyr deg å være den reddende engelen som tegner ut hver side i boken..?)

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere nevnt at jeg er villig til å bidra i denne delen av arbeidet, så lenge TS eller noen andre gjennopptar prosjektet. Hvor mye tid har ikke blitt diskutert :)

Det som er fint med InDesign er at ferdige maler for hver enkelt sidetype kan lages og deretter blir selve utfyllingsjobben langt enklere og raskere.

Jeg kan gjerne lage en InDesign fil med et ferdig oppsett (inkludert alle punktene som jeg nevnte ovenfor) som kan brukes.

Jeg kan helt sikkert bidra noe med utfylling av sidene også.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Det som er fint med InDesign er at ferdige maler for hver enkelt sidetype kan lages og deretter blir selve utfyllingsjobben langt enklere og raskere.

Nå er det slik at det samme gjelder fotoslate og maler der. Det som gjorde jobben tidkrevende, er at bildene kommer i mange forskjellige størrelseforhold - 3:2, 5:4, 4:3, 1:1, liggende stående, egendefinert crop, osv. Det var finjusteringen av det som tok tiden. Jeg er usikker på om InDesign har none lure tricks der.

Jeg kan gjerne lage en InDesign fil med et ferdig oppsett (inkludert alle punktene som jeg nevnte ovenfor) som kan brukes.

Det hadde vært interessant.

Jeg kan helt sikkert bidra noe med utfylling av sidene også.

Det vil være til stor hjelp. Jeg vil tro at totalt tre-fire personer som hjelper til her vil være ideelt.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvordan Fotoslate fungerer, men å redigere på størrelsen eller formatet til bildene i forhold til sidene er svært enkelt InDesign.

Det er jo derimot klart at om det er mange nok sider eller bilder, så vil det jo være tidkrevende uansett program og metode.

Hvor mange bilder og sider var forrige Akambok?

Jeg skal prøve å lage en skisse av en mal i kveld eller i morgen og sender deg et forslag tomsi42.

Om prosjektet skal gjenopptas bør det lages en prosjektskisse av et eller annet slag, enten i et eget dokument eller i tråden som forklarer organisering, 'prosjektleder' osv.

En klar struktur og en fremdriftsplan mener jeg er viktig for at prosjektet skal komme i mål.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hva med ingen stor redaksjonell tekst - bare bilder satt enkelt sammen som junifestbøkene?

Hadde vært veldig gøy med en samlebok med mange fine akambilder fra '09 og '10.

Man bidrar med inntil fire bilder hver - hvorav maks tre fra samme år?

Gå ut fra at det ikke blir noe stort salg - at dette er noe vi lager for og til bidragsyterne, med mulighet for å kjøpe ekstra kopier til venner eller andre akamere som ikke er med, men som vil ha et eks allikevel?

Lenke til kommentar

Hva med ingen stor redaksjonell tekst - bare bilder satt enkelt sammen som junifestbøkene?

Hadde vært veldig gøy med en samlebok med mange fine akambilder fra '09 og '10.

Man bidrar med inntil fire bilder hver - hvorav maks tre fra samme år?

Det er en mulighet.

Jeg har ikke så mye skole om dagen og tar gjerne på meg rollen som redaktør for å få til en bok

Det er ikke meg i mot.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...