Gå til innhold

Redaksjon for ny akambok


Anbefalte innlegg

Det stemmer nok at prosjektet ligger litt på is. Og det er fordi vi delvis manglet design-biten, og delvis noen til å tegne/fylle opp sidene.

 

Det å få laget designet med sidemaler i InDesign er en god begynnelse; men det krever vel at de som skal tegne opp sidene har tilgang til en gyldig InDesign lisens. Er usikker på om man har lov til å bruke en trail-utgave til kommersielt arbeid? Og denne boken må desverre regnes som det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gyldig lisens til det som trengs av programvare for layout, men det er jo greit at flere personer kan gjøre utfylling jobben.

 

Er det meningen at Cewe skal benyttes og det lages en fotobok hos en eller annen bildebutikk eller er ikke dette fastsatt enda?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi å lage en ren mal for sideoppsett og layout i InDesign og trykke denne rett fra en PDF vil være langt enklere.

Jeg vet at Cewe systemet er mer eller mindre automatisk og etter det jeg har hørt godtar de ikke PDF.

Et trykkeri vil nok være mer hensiktsmessig og vil kunne konkurrere på både pris og kvalitet med de fleste foto-nettbutikkene også.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Jeg sjekket Blurb og de ferdige malene. Dette er ok for ren veiledning på hvordan og hvor du bør plassere tekst og bilder, men selve layouten og et gjennomgående konsept mangler.

Uansett så vil jeg tro at et slikt trykkeri (om det er lokalt, nasjonalt eller fra utlandet) vil være mer hensiktsmessig enn en fotobutikk. (med tanke på både pris og kvalitet)

 

Som jeg har tidligere nevnt, kan jeg sette opp en prosjektskisse og en InDesign-fil med et forslag til layout og jeg kan godt ha et overordnet ansvar når det kommer til design, hvis dere andre ønsker å 'plukke opp tråden' igjen.

 

 

Det som ofte må tas tak i først og fremst (og som det virker som det mangler her) er en prosjektskisse som setter rammer for prosjektet.

Rammer må settes for tekst, bilder, layout, organisering osv.

Som tidligere nevnt kan jeg starte med en prosjektskisse, hvis interessen melder seg og 'prosjektleder' (fototim) gjenopptar prosjektet.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Nå har vi vel kanskje sulla bort det gode forholdet til JP og/eller fotobok.no, og da er nok Blurb et alternativ, men om JP/Edda fortsatt er på, så er det lite som kan konkurrere med tilbudene derfra (i fjor betalte man 100 kroner pr. bok, som JP uavkortet ga videre til Unicef).

 

Uansett - med litt dugnadsånd, så er det fortsatt mulig å få denne boken ut før jul. Tom har, så vidt jeg vet, alt klart for å samle inn bilder.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Det er ingen opplastede bilder enda - men systemet er klart... Men jeg synes det er mer som skal til enn "litt dugnadsånd" for å få det til før jul. Tid som jeg ihvertfall ikke har.

 

Fotoboka/JP/Blurb/trykkeri - hva som velges er jeg ikke så opptatt av. Men vi hadde et godt samarbeid med JP i fjor; og kan godt tenke meg å bruke de igjen. Kvaliteten er minst like god som det billigste alternativet til Blurb. Det som er den store bøygen, er at boken blir dyr. 2009 boken ble solgt for 500,- - da fikk vi en meget god rabatt. Jeg er usikker på hvor mye folk egentlig har lyst til å gi?

 

Jeg er usikker på om PDF er det rette sluttresultatet. Dvs. Hvis vi skal levere til trykkeri, så er det mulig at PDF fungerer best. JP støtter ikke PDF enda, mend det er det helt uporblematisk å få hver side som en JPEG fil i riktig størrelse. Disse legges raskt inn som bakgrunner i programvaren til leverandøren. Det er ikke der tiden går med.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det som ofte må tas tak i først og fremst (og som det virker som det mangler her) er en prosjektskisse som setter rammer for prosjektet.

Rammer må settes for tekst, bilder, layout, organisering osv.

Som tidligere nevnt kan jeg starte med en prosjektskisse, hvis interessen melder seg og 'prosjektleder' (fototim) gjenopptar prosjektet.

Det er klart at dette er noe som må på plass - nå var vi rimelig fornøyd med sluttresultatet for 2009 boken. Og jeg tror vi gjorde mange av de riktige stegene underveis. Det som var problemet var at jeg satt med veldig mye av jobben i en periode; slik at jeg var møkklei på slutten.

 

Jeg brukte da ACDsee Fotoslate til å legge ut sidene; som egentlig fungerte greit. Bortsett fra at den ikke er så gode venner med Vista og Windows 7. Det har jeg funnet en workaround på nå.

 

Men det å bruke Fotoslate har samme "problem" som det å bruke InDesign - skal flere tegne ut sidene så må man bruke Trail lisenser, hvis man ikke har programmet allerede; da må det opplæring til.

 

Det er riktig at vi ikke tjener penger på boken; men den selges jo via en eller annen kanal. Så jeg vil ikke være overrasket om det anses som kommersiellt av en vanskelig aktør.

 

Er det noen som vet hvor mange bøker som ble solgt totalt i fjor?

Jeg har ingen tall. Men jeg tror det ble trykket 200 eksemplarer.

Lenke til kommentar

Uten å ha noen som helst konkrete tall, men bare gjetter vilt, så var det "en til hver bidragsyter, et par forumbrukere/bidragsytere ville ha en ekstra, og ellers forholdsvis sporadisk".

 

"Akam" blir litt for smalt - tror dette blir først og fremst for bidragsyterne, og enkelte faste forumgjengere, samt noen som blir gitt bort i gave.

 

Det var en glimrende bok, synes jeg, men det blir nok mest for spesielt interesserte..

 

Er ellers veldig fornøyd med boken, da, kikker i den igjen, og viser gjerne fram til venner og kjente. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har nevnt det i en annen tråd (eller denne?) tidligere - hva med at tittelen ikke har noe med Akam å gjøre overhodet? Da kan det virke som en "proff fotobok" med rette tittelen. Og heller kanskje ikke nevne noe med årstall på forsiden heller. All slik info kan heller stå på innsiden. Førsteinntrykk er viktig når det gjelder slikt. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har nevnt det i en annen tråd (eller denne?) tidligere - hva med at tittelen ikke har noe med Akam å gjøre overhodet? Da kan det virke som en "proff fotobok" med rette tittelen. Og heller kanskje ikke nevne noe med årstall på forsiden heller. All slik info kan heller stå på innsiden. Førsteinntrykk er viktig når det gjelder slikt. :)

 

Begge disse delene mener jeg er ganske sentralt for å nettopp vise at dette er en årlig akambok, utviklet av forumsbrukerene for forumsbrukerene.

 

Innpakningen kan derimot gjøres noe 'proffere'.

Endret av Itspersonal
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, jeg skjønner hva du mener, men vil "vanlige" folk kjøpe en forum-fotobok? Jeg hadde neppe kjøpt en slik bok dersom jeg ikke engang visste hva Akam var for noe.

Men er det egentlig et problem at det er en forum-fotobok for Akam?

 

Neida, overhodet ikke. Så lenge den er ment på Akam-brukere. Jeg trodde kanskje det var et håp om å selge den til litt fler, jeg.

 

Idé til tittel dersom man ikke skal bruke Akam: Utvalgte bilder

 

Det burde vekke folks nysgjerrighet. :)

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tror det er en bra ting. Skal man sette hele 2010 som en slags "her har vi levert"? Jeg er dårlig på layout, men jeg tar det igjen på tekst og hva andre skriver.

Tanken er å ha hele 2010 som "bilderessurs" - dvs. bilder som er postet i bildekritikken, månedstrådene, utfordringene eller utfluktstrådene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...