Anew Skrevet 22. september 2010 Rapporter Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Poenget mitt var at da Tim spurte om folk var klare for innsats for litt over en måned siden, så var det du, Tom og jeg som svarte. Vi fyller knapt en kano. Det er på ingen måte noen heksekunst å smelle sammen en bok, men Tim og Tom la ned et betydelig arbeide i å sette den sammen riktig i fjor, og Tom gjorde en enorm jobb med å tegne ut boksidene. Enten må ambisjonsnivået senkes betydelig (CeWe-programvare, alfabetisk fremstilling av brukernes bilder), eller så må vi ha folk til å gjøre disse store jobbene. Jeg er ikke en som kan bidra med det, og Tom gidder nok neppe å påta seg den jobben helt alene igjen. Skal du gjøre det? Det som tok lengst tid i fjor var imidlertid tommeltvinning. Mange redaksjonsmedlemmer trodde rett og slett flere ganger at hele bokprosjektet var nedlagt på grunn av manglende aktivitet. Derfor trenger vi en redaktør som er villig til å være pådriver. Endret 22. september 2010 av Anew Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 22. september 2010 Rapporter Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Anew: Ser poengene dine, det er mye arbeid. Om jeg vil ta av meg den oppgaven noe mer enn andre? Hmm, godt spørsmål. Men jeg ser at Akamboken i år henger i en tynn tråd, det er lite formål med en som kan drive folk hvis man ikke har noen å drive. Ser det er de samme personene som poster her hele tiden siden Tim spurte om vi var klare. Endret 22. september 2010 av Natrich Lenke til kommentar
fototim Skrevet 22. september 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. september 2010 Erfaringa fra i fjord tilsier at folk faller fra. Ikke nødvendigvis helt, men delvis i perioder. Så hvor stort mannskapet egentlig er, er nok vanskelig å si. Når det gjelder layout, så er jeg usikker på om vi virkelig har en løsning. Det vi har, er en person som har sagt seg villig til å ha hovedansvaret. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 22. september 2010 Rapporter Del Skrevet 22. september 2010 Jeg kan desverre ikke bidre med mer enn med det lille jeg har nevnt, men når det er sagt ønsker jeg sterkt at boken skal komme ut i år. Jeg er en sikker kjøper. Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 ... men når det er sagt ønsker jeg sterkt at boken skal komme ut i år. Jeg er en sikker kjøper. Om ditt ønske skal bli oppfylt trenger vi flere til å jobbe med boken. Folk har meldt seg, men jeg ser de ikke aktive i debatten her nå(?) fototim nevnte frafall, ser ut til at dette skjer allerede nå, det må vi få en endring på nå ASAP hvis vi skal få til en bok. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 Dere sier at dere trenger folk, men jeg er usikker på HVA dere trenger folk til. Hva med en god oversikt over hva dere konkret har behov for. Da får man litt inntrykket av hvor det trykker hen og man får litt mer mulighet til å si hva man evt kan bidra med. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 23. september 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 Jeg mener du finner opplistinger over ymse arbeidsoppgaver høyere opp i denne tråden. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Azathosk, jeg tillater meg å sitere meg selv: Det er på ingen måte noen heksekunst å smelle sammen en bok, men Tim og Tom la ned et betydelig arbeide i å sette den sammen riktig i fjor, og Tom gjorde en enorm jobb med å tegne ut boksidene. Enten må ambisjonsnivået senkes betydelig (CeWe-programvare, alfabetisk fremstilling av brukernes bilder), eller så må vi ha folk til å gjøre disse store jobbene. Jeg er ikke en som kan bidra med det, og Tom gidder nok neppe å påta seg den jobben helt alene igjen. Skal du gjøre det? Det er primært der det kniper. Tim sier at det er en som har meldt seg til å gjøre designjobben, men det er langt fra design til ferdig uttegning, og jeg er usikker på hvorvidt vi har hatt kontakt med denne personen det siste halvåret... Skriving og korrektur er "lett" (Randi og k.n.b la ned en fantastisk innsats over et par kvelder med korrekturlesning i innspurten). Endret 23. september 2010 av Anew Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 Kan det lette jobben dersom man kopierer layouten fra i fjor? Den var da tross alt meget vellykket? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. september 2010 Rapporter Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Problemet er/var at Tom brukte ett eller annet payware-opplegg til design/uttegning i fjor. Det var derfor han ble alene om jobben, og derfor bør vi fine på noe smartere i år. Slik jeg tenker burde vi ha en standard mal (som for enkelhets skyld godt kan emulere fjorårets), som man kan bruke til å tegne ut sider i Gimp/PS/whatever. En med designansvar må i tillegg tegne ut de redaksjonelle sidene, som krever litt mer innsats, og sy sammen de ferdigtegnede sidene i CeWe. Endret 23. september 2010 av Anew Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 24. september 2010 Rapporter Del Skrevet 24. september 2010 Jeg mener du finner opplistinger over ymse arbeidsoppgaver høyere opp i denne tråden. Poenget mitt var at jeg ikke finner en konkret oversikt over hva man faktisk trenger. Jeg som ikke har vært med på sånt før, og som kanskje kunne tenkt meg å være med, ville vært interessert i å se hva som er ledige av "jobber" og hva man faktisk trenger. Hvor mange typografer til trenger man? Hvor mange fler korrekturlesere trenger man? Det tror jeg er viktig å finne ut av. Den oversikten i førsteposten er fin i form av hvilke jobber man trenger i prosjektet, men jeg syns den ikke forklarer hvor mange man trenger til de forskjellige jobbene. 1 Lenke til kommentar
fototim Skrevet 24. september 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. september 2010 (endret) Svaret på det spørsmålet avhenger avhvor hardt folk er villige til å jobbe, samt av hvor ambisiøse vi skal være. Skal vi f.eks følge opp trondsters ide om å slå sammen 2009 og 2010 i ei bok,så blir det mer arbeid på denne redaksjonen. Personlig tror jeg det er bedre å nøye oss med å åf ut 2009 til jul, for så å ha sommål å komme tidligere i gang neste år. Holder vi oss til en årgang, så tenker jeg: Om to tre personer virkelig står på, samt samarbeider bra, så er nok tyopgrafbiten løst. Jeg vil anta det samme gjelder for korrektur. Så sant det ikke oppstår store språklige uenigheter, alà Akam Boka vs. Akam Boken Bare der, er det rom for uendelige diskusjoner hvis vi ikke bare skjærer igjennom. I tilleg trengs nok minst et par skribenter, utenom redaktøren. Det er vel heller ikke noe i veien for at skribenter kan lese korrektur for hveradre. Ble det klarere nå? Endret 24. september 2010 av fototim Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 24. september 2010 Rapporter Del Skrevet 24. september 2010 Absolutt. Jeg er ikke noen typograf, og jeg har ikke tid nok til å skrive så mye, men korrektur er absolutt noe jeg kan melde meg til. Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 8. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 8. oktober 2010 Mange ord, men ingen handling. Tim har klargjort en god del nå, hvilke oppgave som det er behov for. Men jeg ser at en hel haug rekker opp hånda foran oss her! Kan dette tolkes som at det ikke er interesse for Akambok? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 12. oktober 2010 Kan dette tolkes som at det ikke er interesse for Akambok? Godt spørsmål. Det skulle vært interessant å se salgstallene for Akamboka som ble laget i fjor. Lenke til kommentar
Sille Skrevet 12. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 12. oktober 2010 Det skulle vært interessant å se salgstallene for Akamboka som ble laget i fjor. også ett godt spørsmål. På JP trondheim så selger de den til 100kr. dvs. de selger ingen. Den bare ligger der. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Tipper den først og fremst ble solgt til bidragsyterne og eventuelt noen få andre forummedlemmer. Hmm - kanskje senke ambisjonsnivået og lage en enklere "for fun"-utgave, som Juniboka er? Endret 12. oktober 2010 av Trondster Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 12. oktober 2010 Hmm - kanskje senke ambisjonsnivået og lage en enklere "for fun"-utgave, som Juniboka er? Det er også en mulighet. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Noen må fortsatt tegne ut sidene. Slik jeg ser det, så er det det eneste som mangler. Så lenge ingen gidder å ta den jobben, så blir det ingen bok. Jeg kan ikke forstå at akkurat uttegningen av boken har et spesielt høyt ambisjonsnivå, ut over at det er omfattende pga. mengden. Endret 12. oktober 2010 av Anew Lenke til kommentar
Itspersonal Skrevet 22. november 2010 Rapporter Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Det er synd at det virker som hele prosjektet har blitt lagt på is. Jeg er nå sporadisk inne på Akam forumet, og mangler nok en god del kompetanse for fotografering i forhold til de fleste her inne, men jeg kan kanskje bidra med andre ting. Om det fremdeles er interesse for prosjektet, kan jeg bidra med å lage en mal for sideoppsett og layout i InDesign og bistå med rådgivning for design så langt min kompetanse (noe utdanning og erfaring i jobbsammenheng) strekker til. Jeg innser at prosjektet ikke vil rekke juletiden, men betyr det at prosjektet er skrinlagt? Edit: Jeg er usikker etter å ha lest litt frem og tilbake fra denne og fjorårets tråd, men hvis jeg har forstått det riktig er det mye på den grafiske delen av layout dere har manglet innsats? Endret 22. november 2010 av Itspersonal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg