Gå til innhold

Redaksjon for ny akambok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OK, jeg tipper denne tråden fortsatt kun skal benyttes for diskusjon av redaksjonen.

 

I førstepost er det en lenke til en spinoff-tråd. Morsomt nok går denne lenken til... førsteside i denne tråden. Den lenken bør gjøres om til å lenke til denne tråden, som fototim lenker til i dette innlegget.

 

Jeg har ikke snøring på hvordan den forrige akam-boka så ut. Jeg tipper designet finnes på en av de 29 sidene i denne tråden, men det kan likesågodt være i en annen tråd.

 

Jeg kjører på med litt flere spørsmål: Har bilder kommet inn? Blitt valgt ut? Har skribentene temaer å skrive om? Hvor mange sider gåes det for?

Lenke til kommentar

Poenget er at reaktøren er AWOL. Om vi overhode skal ha håp om å få laget noen bok i år, så må noen påta seg å være redaktør - i det minte frem til Tim eventuelt måtte dukke opp igjen med et brennende ønske om å overta.

 

Vi trenger en som har litt fartstid på forumet og som har fritid og vilje til å styre toget.

Lenke til kommentar

Heisann,jeg er ganske ny på dette forumet så det ble mye lesestoff for meg her. Hva jeg forstår utifra denne tråden så vild dere lage en bok? Jeg bidrar gjerne redaksjonellt til dette men jeg trenger litt mer konkret info. Jeg har erfaring fra både tekst og bilde og kan forhåpentligvis være behjelpelig med mine erfaringer hvis det skulle ønskes.

 

Kan ikke noe sende en PM ang dette, hva som er planen, hva som er avgjort osv.

 

:-)

Lenke til kommentar

Neida Anew m. fl. Redaktøren er faktisk tilstedeværende. Og det har jeg vært hele tida.

 

Men. Jeg har bevisst latt tråden ligge død.

 

Grunnen er at jeg på bakgrunn av erfaringene vi gjorde oss i forrige runde, har hatt et en temmelig uggen følelse i forhold til vilje til reelt engasjement.

 

Det at tråden nå våkner; betyr det at folk nå er interesert i å jobbe?

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Men. Jeg har bevisst latt tråden ligge død.

 

Grunnen er at jeg på bakgrunn av erfaringene vi gjorde oss i forrige runde, har hatt et en temmelig uggen følelse i forhold til vilje til reelt engasjement.

Unnskyld at jeg blander meg inn (jeg har tross alt ikke tilbudt meg å bidra med noe som helst), men er ikke dette en litt merkelig taktikk for en redaktør? Du kan da ikke forvente at ting skal begynne å skje av seg selv? Slik jeg ser det har mer enn nok folk tilbudt sine tjenester; de venter bare på at noen skal fortelle dem hva de skal gjøre (og når). Og det er vel redaktøren sin jobb?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Unnskyld at jeg blander meg inn (jeg har tross alt ikke tilbudt meg å bidra med noe som helst), men er ikke dette en litt merkelig taktikk for en redaktør? Du kan da ikke forvente at ting skal begynne å skje av seg selv? Slik jeg ser det har mer enn nok folk tilbudt sine tjenester; de venter bare på at noen skal fortelle dem hva de skal gjøre (og når). Og det er vel redaktøren sin jobb?

Ingen grunn til å be om unnskylding Arnold. Du er foreummedlem, og du stiller et betimelig spørsmål.

 

Jo. Det var kanskje en underlig "taktikk". Den var trolig og feilslått.

 

Men det var vel egentlig mer en uggen magefølelse enn en bevisst taktikk fra min side.

 

Spørsmålet er kanskje nå om vi skal hive oss rundt å gjøre noe med det?

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Slik jeg husker verden, så var en av lærdommene vi forsøkte å trekke fra fjoråret, at vi trengte en mer nazi redaktør (en hyggelig nazist, med et menneskelig ansikt - Albert Speer-stylie).

Du setter og fingeren på noe viktig Anew. Jeg har aldri vært en typsik nazi. Så om noen ønsker jobben, er det fritt fram.
Lenke til kommentar

Slik jeg husker verden, så var en av lærdommene vi forsøkte å trekke fra fjoråret, at vi trengte en mer nazi redaktør (en hyggelig nazist, med et menneskelig ansikt - Albert Speer-stylie).

Du setter og fingeren på noe viktig Anew. Jeg har aldri vært en typsik nazi. Så om noen ønsker jobben, er det fritt fram.

For min del er det ikke så veldig viktig hvem som er redaktør, så lenge redaktøren er forberedt på å lede en redaksjon. Vi kan ikke basere oss på anarkistiske fotoformprinsipper, for da skjer det ingenting.

 

Vi vet at du kan lede en redaksjon frem til en bok, Tim, men vi vet også at det ikke gikk så rett frem som man kanskje kunne ha ønsket. Om du er villig til å lede, så er det fint og flott, men om du ikke er det, så bør du også være tydelig på det, og si klart i fra at du vil at noen andre bør ta jobben. Ingen (i det minste ingen vi ønsker ;))kommer til å ta jobben basert på et "fritt frem". Tydelige og klare beskjeder - det er alt jeg ber om. :)

Lenke til kommentar

fototim: Jeg kunne gjerne tatt rollen, men gjør det ikke i denne omgang, da jeg føler jeg har for liten fartstid på forumet, og aldri har vært med på noe slikt før. Det ville vært merkelig om noen som ikke har vært med på tidligere prosjekter plutselig ble redaktør.

 

Jeg skal prøve å være så behjelpelig jeg kan med det hele, og vi kan gjerne diskutere dette på t.d. PM, men du har mye bedre peiling på hva som skal gjøres enn hva t.d. jeg har.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne vært redaktør, men jeg tør ikke da jeg redd det tar mye tid og stiller heller opp som, nevnt tidligere, skribrent.

Hvis fjordårets redaktør kan sende meg en PM om hva han gjorde når stillingen var hans kan jeg se om jeg får presset det inn i skjema.

Tar det like godt her jeg, så alle kan ta del i det, eventuelt svar kan du eventuelt PM-e meg.

 

Jobben i fjord besto veldig mye i å finne opp hjulet. Mye som måtte tas standpunkt til, og mye som det måtte finnes løsninger på.

 

Rent praktisk så er det som må gjøres i år:

 

Velge samarbeidspartner(e).

(Avhengig av samarbeidspartnere og samarbeidsform) Eventuelt, lage budsjett.

Finne distribusjonløsning.

Velge format (antall sider og størrelse).

Skrive leder, og sørge for annet redaksjonelt stoff.

Legge til rette for å få inn bilder til rett tid.

OM det kommer inn fler bilder enn det er plass til: Velge ut hvilke som skal med.

Sette sammen boka på en slik måte at bildene kommer mest mulig til sin rett.

Sørge for en layout som ikke bare er fin, men lar bilder og tekst komme til sin rett.

Sørge for selve produksjonen. Altså få bilder og tekst inn på rett plass, samt korrektur.

 

De kanskje vanskeligste oppgavene er:

 

Finne en godballanse mellom: At brukerne og øvrig redaksjon får et eiendomsforhold til boka (demokrati), og framdrift (nazi).

 

Sette rett person på rett jobb.

 

Finne gode samarbeidsformer som fungerer.

 

 

Noe jeg har glemt i denne opplistinga Anew m.fl?

Lenke til kommentar

Det er en del å gjøre altså. Jeg må si at jeg har lyst til å være redaktør, men jeg har null erfaring på feltet og er 17 år. Slik jeg ser det nå har vi en båt full av klare mennesker, men ingen vind i seilene så vi kommer oss avgårde. Det kommer til å bli tøft, men lærerikt, hvis ingen andre melder seg vil jeg tro at jeg er villig til å være vinden.

Lenke til kommentar

Bare fordi jeg liker å være djevelens advokat - hvem er alle disse klare menneskene, og hvilke roller fyller de, eller snakker vi om en veldig liten båt?

 

Erfaringsmessig er den største jobben layout/design. Det er en kjempejobb, som i fjor falt nesten ene og alene på Tom (mye pga. dårlig valg av verktøy, som ikke tilrettela for samarbeid - et problem vi vel ikke synes å ha løst ennå, eller?)

Lenke til kommentar

Bare fordi jeg liker å være djevelens advokat - hvem er alle disse klare menneskene, og hvilke roller fyller de, eller snakker vi om en veldig liten båt?

 

Det var en del metaforsnakk, men jeg føler at vi har en del mennesker som er klare, men dessverre klarer jeg ikke å gå i hodet på hver og enkelt her og se hvor klare de er.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...