Gå til innhold

Redaksjon for ny akambok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Egentlig er det vel bare å få Tom til å sette opp opplastingssiden, få folket (hele) til å velge ut sine 2 bilder, sette en frist, la folket laste opp og så se hvor mye redaksjonelt materiale vi får plass til... eller?

 

Foreslår opplastingsfrist til 15. september, så har vi et par uker å bearbeide materialet før Oktoberfesten. Innkall til red.møte for å legge en slagplan for perioden 15-30. sept.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Egentlig er det vel bare å få Tom til å sette opp opplastingssiden, få folket (hele) til å velge ut sine 2 bilder, sette en frist, la folket laste opp og så se hvor mye redaksjonelt materiale vi får plass til... eller?

Det tar ikke så lang tid. Kan ha den klar til helgen. Må bare sortere ut fire PC'er og et par laptopper. Noe som jeg trenger et par kvelder på.

Lenke til kommentar

jeg ønsker å komme med ett forslag. Sett i lys av at jeg har avslørt meg som totalt kunnskapsløs og kanskje ikke skikket til å bidra her i det hele tatt kan det være jeg er helt på bærtur, men jeg prøver likevel.

 

Kan det være en ide å oppfordre, eller kanskje til og med kreve, at alle opplastede bilder skal være 16-bits TIFF-filer i AdobeRGB fargerom? Det vil sannsynligvis øke sjansen for ett godt og forutsigbart trykkeresultat, og ettersom de fleste (alle?) som kan være troendes til å bidra skyter i raw uansett, bør det ikke være noe problem å eksportere til dette formatet.

 

Det stiller noen krav og utfordringer til opplastingssystemet. Ett 12mp bilde i dette formatet tar drøyt 70MB, så båndbredde og lagringsplass må henge med.

 

hvis dette var ett helt håpløst forslag går det an å kommentere det på en høflig måte.

Lenke til kommentar

jeg ønsker å komme med ett forslag. Sett i lys av at jeg har avslørt meg som totalt kunnskapsløs og kanskje ikke skikket til å bidra her i det hele tatt kan det være jeg er helt på bærtur, men jeg prøver likevel.

 

Kan det være en ide å oppfordre, eller kanskje til og med kreve, at alle opplastede bilder skal være 16-bits TIFF-filer i AdobeRGB fargerom? Det vil sannsynligvis øke sjansen for ett godt og forutsigbart trykkeresultat, og ettersom de fleste (alle?) som kan være troendes til å bidra skyter i raw uansett, bør det ikke være noe problem å eksportere til dette formatet.

Ved første øyenkast, så virker dette som et godt forslag. Men jeg tror ikke det er det. Cewe støtter kun sRGB, Blurb støtter CMYK i PDF formatet, men anbefaler ellers sRGB. Så ettersom vi ikke har bestemet oss for verktøy eller leverandør så er sRGB tryggest.

 

Får vi filer i TIFF format, så blir det ekstra jobb. Og jeg tror det allerede er mer enn nok å ta tak i.

 

Det stiller noen krav og utfordringer til opplastingssystemet. Ett 12mp bilde i dette formatet tar drøyt 70MB, så båndbredde og lagringsplass må henge med.

Og dette er den viktigste grunnen til at jeg er lunken - jeg ikke kan stille hverken båndbredde eller lagringsplass på det nivået.

 

hvis dette var ett helt håpløst forslag går det an å kommentere det på en høflig måte.

Det var ikke et håpløst forslag - absolutt et punkt på listen over ting som bør vurderes.

Lenke til kommentar

Var det noen problemer med fjorårets bok som tilsier at vi skal endre på ting i år? Noen som fikk seg en overraskelse da de så bildet sitt på trykk?

 

Det eneste jeg la merke til er at utbrente områder er verre på trykk enn på skjerm.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Var det noen problemer med fjorårets bok som tilsier at vi skal endre på ting i år? Noen som fikk seg en overraskelse da de så bildet sitt på trykk?

 

Det eneste jeg la merke til er at utbrente områder er verre på trykk enn på skjerm.

Jeg har ikke registrert negative tilbakemeldinger på kvaliteten på boka som kan tilskrives trykkemetodikken.

 

I kalenderen derimot, der ble fargene litt i hytt og pine. Pianisten min f.eks. fikk et markert gulstikk (det bildet ble forresten mye bedre i ei blurb-bok jeg også deltok i).

 

En del av S&H bidragene i kalenderen gikk og i ulike retninger. Noe boka ikke var plaga av. Jeg har en mistanke om at dette skyldes at JP ikke hadde full kontroll på bruken av ekte fotopapir.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...