Gå til innhold

Redaksjon for ny akambok


Anbefalte innlegg

Overhodet ikke meningen å true om noe som helst Stephan. Som sagt har vi i Akam fint lite med Fotoboka å gjøre, og for oss er det kvalitet og pris som er det viktige - ikke hvor den prodseres. Det er likevel et faktum at Akam og Fotoboka har samme eiere, og når jeg nevner at de kanskje ikke ønsker å assosiere Akam-navnet med en "konkurrent", så er det spekulasjon fra min side. Jeg har ikke myndighet til (eller interesse av) å avgjøre slikt.

 

Da jeg uttalte at Fotoboka ville stå for produksjonen av akamboka 2010 var det med det som utgangspunkt at JP ikke var interessert, og at Fotoboka var et godt alternativ.

 

Vi har for ordens skyld heller ikke noe med reklamen på sidene våre å gjøre - det ville vært en lite presseetisk rolleblanding - så det er absolutt mulig jeg ikke er i nærheten av oppdatert på slikt. Om det ikke stemmer at JP brøt samarbeidet med oss likevel, så er ingen ting bedre enn det.

 

Jeg vil gjerne foreslå en mulig løsning som bør være alle parter til gode: De samme ferdige filene lastes opp til både CEWE/JP og Fotoboka, og ferdig bok kan bestilles fra begge steder til samme pris. JP kan selvsagt lage så mange eksemplarer de ønsker til salg i butikk. På denne måten vil utgiftene spres på flere aktører, og folk kan bestille akkurat der de ønsker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er slik at hvis tittel på boken gjør at den blir låst til en produsent så stemmer ihvertfall jeg for å endre tittelen.

 

Å ha muligheten til å gå ut på det åpne markedet og benytte markedskonkuransen er vel nesten en selvfølge?

Om det blir Japan Photo, fotoboka.no eller en totalt ukjent tilbyder er knakende likegyldig såfremt "vinneren" kan tilby det beste produktet til best mulig vilkår til en best mulig pris for kjøperen.

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men.

 

Jeg minner om at tema for tråden er redaksjon for en eventuell ny utgave av boka.

 

Debatten er nå inne på et svært lite konstruktivt spor i forhold til det målet. Så jeg foreslår at vi avslutter dette sidesporet.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Nei stoners, sånn som jeg ser det er ikke designbiten på plass.

 

Vi har mange som sier seg villige til å bidra (noe som er svært positivt), men ingen som sier seg villig til å dra det lasset.

 

Både jeg, tomsi og anew har mye å henge fingrene i på andre fronter. Så skal det bli bok med oss ved roret, da må ting gå mer på skinner enn forrige gang.

Lenke til kommentar

Nei stoners, sånn som jeg ser det er ikke designbiten på plass.

 

Vi har mange som sier seg villige til å bidra (noe som er svært positivt), men ingen som sier seg villig til å dra det lasset.

 

Både jeg, tomsi og anew har mye å henge fingrene i på andre fronter. Så skal det bli bok med oss ved roret, da må ting gå mer på skinner enn forrige gang.

 

Litt usikker på hva dette innebærer, men jeg kunne godt tenke meg å være med å bidra i en evt designbit. Kan godt ta ansvaret også om det skulle være aktuelt, men må vite litt mer :)

Lenke til kommentar

Flotte saker designP.

 

Jeg vet ikke om du kjenner til Akamboka som ble gitt ut i fjor? Den gangen ble en del design-ideer diskutert av redaksjonen og frivillige medarbeidere. Ut ifra dette lagde jeg det endelige designet i Fotoslate, og satte opp alle sidene i det verktøyet. Sluttproduktet var genererte JPEG'er - en for hver side i boka. Disse ble så lagt inn som bakgrunner i Cewe programvaren til Japan Photo.

 

Problemet med denne fremgangsmåten, var at det ble vanskelig å dele jobben med å lage sider på flere. Så i år ønsker vi å gjøre det noe anderledes.

 

Vi trenger en person som er ansvarlig for designet. Denne personen lager da et sett med maler i et passende verktøy (InDesign eller Scribus eller noe annet). Andre medarbeidere bruker disse malene for å lage sidene til hver seksjon i boka. Til slutt settes disse sammen igjen til en hel bok. Noe som nok bør gjøres av sjefsdesigneren selv.

 

Jeg tror det er det hele, eller hur, Fototim?

Lenke til kommentar

Du har virkelig fulgt med i timen Tom ;)

 

Utspillet ditt er melding fra gudene hr. designP :)

 

Men siden du er ny her (hjertelig velkommen skal du være) og at du påtar deg en ganske krevende oppgave, så tillater jeg meg å spørre om bakgrunnen din.

 

Jeg ber ikke om CV og livshistorie, lurer bare på hva som gjør deg interesert.

 

Om du ikke har lyst til å snakke om dette på forumet, er kan du gjerne bruke meldingssystemet på forumet og fyre en PM til undertegnede.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Det aner meg at vi ikke bør ha for store mål i nærmeste framtid. Folk på ferie osv.

 

Hva om vi satser på å kjøre i gang så tidlig som mulig i august? Fortsatt burde det være mulig å få boka klar i god tid til jul.

 

Når er det realistisk å sette i gang?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...