Gå til innhold

Redaksjon for ny akambok


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvordan en avisredaksjon legges opp ...

Tror det varierer mye fra redaksjon til redaksjon.

 

I mange aviser er det gjerne sånn at når en skribent eller fotograf har levert fra seg stoffet, da mister h*n kontrollen over det. Typografene bestemmer utseendet, mens redaktør bestemmer hva som skal med (i det daglige så utøver nok typografene i praksis og mye av den funksjonen).

 

Andre steder jobbes det nok med mer utflytende grenser. Spesielt i småaviser, hvor journalistene og utøver mye av typografrolla. Der formes avisa mye av journalisten selv, innefor de malene som er laget.

 

Om det jobbes tett kan det sikkert fungere med løsere organisering og fleksibel arbeidsfordeling. Men vi vil sitte spredt over hele landet, med nettet som viktigste kommunikasjonform. Ikke har vi tilgang på intranett-baserte DTP løsninger heller.

I tillegg kan vi neppe forvente den allsidigheten sånne løsninger krever av skribentene våre. Vi er tross alt amatører.

 

Derfor vil jeg ha klart avgrensa arbeidsområder fra dag en.

 

Adolf.

 

 

PS: Jeg skal ikke pukke på akkurat denne organisasjonsløsninga. Andre måter kan godt være lurere. Tenker som sagt høyt her. Hovedpoenget mitt er at jeg vil avklare ting på forhånd. Se på hovrofr vi tryna delvis sist, og så finne løsninger som gjør at vi unngår de samme feila.

 

Rudolf.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn som jeg tenker nå, så blir redaksjonen redaktøren og skribentene. Punktum. Skribentene får selv ansvar for å velge antall illustrasjoner og hvilke illustrasjoner. Får vi tre skribenter, så bør dette bli en passende gjeng.

 

Jeg tenker bare høyt nå. Så her skriver jeg ikke under med Adolf.

Det bør vel være en hovedansvarlig for produksjon.

Jepp.

 

Om designansvarlig har hovedansvar for typografene, så ivaretas den funksjonen. Det er forresten et argument for at designansvarlig og bør være en av typografene.

 

Så blir det redaktørens jobb å sjekke framdrift og status underveis.

 

Om redaktøren og har noen gode masere i bakgrunnen, noen som ser det om redaktøren overser noe, og kan komme med noen små kremt om det oppstår, da burde det kanskje fungere?

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne vært med på noe slikt, men jeg må innrømme at jeg føler meg litt for "ny" på forumet til å kunne gjøre noe sånt (samt at tiden antageligvis ikke strekker til og jeg vil ikke love meg til noe jeg ikke kan holde).

 

Om det dog skulle være noe enkelt så kan jeg sikkert bidra, men dere vet best hvor mye arbeid dette krever.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Forresten vil jeg gjøre oppmerksom på at Akamboka for 2010 vil bli produsert av fotoboka.no, som er "in house". Opplegget for øvrig vil være temmelig likt sist gang.

Har de egen programvare, eller kan de ta imot PDF? Eller begge deler?

 

Jeg kan bidra med typografi/design hvis det blir InDesign som blir verktøyet som velges, og hvis k-ryeng ordner maler/layout.

Se her, nå beynner det å røre på seg.

 

Som sagt, jeg stiller pinglebo.net til disposisjon for bildeopplasting i år også.

Lenke til kommentar

Nja Anew. Det gir grunnlag for økt optimisme ja, men k-ryeng har foreløpig ikke sagt ja til å stå for maler eller har jeg misforstått deg k-ryeng? (Egentlig håper jeg inderlig det ...)

Jeg kan kanskje gjøre det, men jeg vet veldig lite om hvor mye tid jeg kan avsette til det, så det kan bli litt risikabelt å la ansvaret hvile på meg alene. Pga jobbsituasjonen og familieforhold er det ganske så uvisst når det gjelder hvor mye tid jeg får til overs det neste året, det er mange 'kanskje'-er inne i bildet, og jeg tør ikke lov mer enn jeg kan holde.

 

Dersom noen har litt grunnkompetanse i InDesign, samt tid og lyst til å lære mer, kan jeg jeg bistå med tips og veiledning via MSN. Jeg er ikke noen InDesign-guru, men får til det jeg vil få til; skjønt jeg gir ingen garantier for at det jeg gjør alltid er "riktig" måte å gjøre ting på. Jeg vil gjerne være til hjelp og nytte, men slik situasjonen er nå har jeg ikke særlig mye tid å låne bort, noen har kanskje lagt merke til at jeg har vært nokså fraværende på forumet i det siste; det har flere årsaker, men mangel på tid er også en av dem.

Lenke til kommentar

Forresten vil jeg gjøre oppmerksom på at Akamboka for 2010 vil bli produsert av fotoboka.no, som er "in house". Opplegget for øvrig vil være temmelig likt sist gang.

Det er veldig synd å høre (på denne måten) att Akam redaksjonen/eier kaster oss ut av prosjektet vi har vært begeistret med i fra første minutt. Og jeg som trodde att det er forumets medlemmer som bestemmer hvem som lager- og hvordan boken blir laget...men, men...

 

Der går jeg ut i fra att vi er ikke heller ønsket som partner for Kalendern og for distribusjon av boken via våre butikker?

 

Må nok sier att jeg er litt skuffet, men sånn er livet og jeg ønsker hele prosjekt veldig, veldig stor suksess uansett!

 

Stephan

Lenke til kommentar

Hyggelig å registrere at det er interesse om å bidra fra ulike hold.

 

Men, please hold your horses, både Aetius og JPstoney ;)

 

Så vidt meg bekjent er det ikke tatt noen avgjørelse på hvem vi eventuelt skal samarbeide med. Det kommer heller ikke til å skje før redaksjonen er etablert, og fordeler og ulemper med ulike alternativer er diskutert.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Hyggelig å registrere at det er interesse om å bidra fra ulike hold.

 

Men, please hold your horses, både Aetius og JPstoney ;)

 

Så vidt meg bekjent er det ikke tatt noen avgjørelse på hvem vi eventuelt skal samarbeide med. Det kommer heller ikke til å skje før redaksjonen er etablert, og fordeler og ulemper med ulike alternativer er diskutert.

*holdthehorses*

.-)

Lenke til kommentar

Puh! Nå ble jeg et øyeblikk redd for at Hr. Redaktør hadde handlet litt overilt!

 

Resultatet og samarbeidet med JP i fjor var jo upåklagelig, og Stephan og JP har vært viktige støttespillere til aktivitetene på forumet i mange år, så bare å bryte samarbeidet med en enkel "Akamboka for 2010 vil bli produsert av fotoboka.no" postet rett i forumet ville vært temmelig ille.

Lenke til kommentar

Personlig er det samme for meg hvem som produserer produktet, bare det blir bra.

 

Japan Photo brøt mye av samarbeidet med oss da Fotoboka.no ble lansert, fordi de ikke ønsket å reklamere for sin fotobok hos noen som var assosiert med en konkurrerende tjeneste, noe vi hadde forståelse for.

 

Dette selv om Akam strengt tatt ikke har noe annet med Fotoboka å gjøre enn at vi har samme eiere, samt at Akams redaksjon foretar stikkprøver av kvaliteten på produktet og vurderer det. På grunn av dette har vi også sluttet med anmeldelser/testing av slike produkter av presseetiske årsaker.

 

Jeg skal forhøre meg om hvordan landet ligger med de som bestemmer, og se hva som skjer fremover. Så snart jeg vet noe vil jeg poste det her.

Lenke til kommentar

Om medlemane på forumet her, på eige initiativ produserer ei fotobok, så er det vel opp til medlemane og redaksjonen for boka å bestemme kvar boka skal produserast?

 

Ikke nødvendigvis, dersom Akamnavnet skal benyttes.

 

Jeg har forresten fått bekreftet at InDesign-filer og PDF ikke er noe problem mht Fotoboka. Resten venter jeg fremdeles på tilbakemelding på. Vi er litt plaget av sykdom for tiden, så enkelte er borte fra jobb.

Lenke til kommentar

Japan Photo brøt mye av samarbeidet med oss da Fotoboka.no ble lansert, fordi de ikke ønsket å reklamere for sin fotobok hos noen som var assosiert med en konkurrerende tjeneste, noe vi hadde forståelse for.

Hei igjen,

jeg vet ikke hvis du er helt oppdatert her, det er riktig att vi reagerte litt sur i begynnelse når dere pløtselig begynnte, uten å fortelle noe til deres eksisterende kunde (oss), å lansere egen fototjeneste. Jeg tror Canon og Nikon skulle ikke vert happy heller hvis dere som media begynnte å produsere egen kamera .-)

 

Men dette er over, vi har reklamert i de ulike Edda Media publikasjoner i år og so sent som i Mars har vi også reklamert på Akam og i Hardware network for våre tjeneste. I forum har vi jo uansett aktivt deltatt hele tiden. Så jeg kan ikke ser noe "brøt mye av samarbeidet" her. Siden dere har ett konkurrerende produkt, så er jeg ikke skuffet over att dere vil har oss ut av "Akam-sfæren", det er nok nesten logisk. Det som er skuffende er kommunikasjonen som dere har mot oss som kunde (annonsekjøper) og aktivt forumsdeltaker/støtter. Enn enkelt posting her i forum av redaktøren (som som du sier egentlig ikke har noe å gjøre med det)er ikke helt som forventet. Men men, for forumsdeltakere teller jo bare å får ett fornuftig løsning, og hvis du "trussler" allerede mellom liniene att Akam kommer ikke til å støtte navnet "Akamboka" når det ikke blir dere som produseres, så har vi kommet til ett punkt hvor vi ikke vil star i veien, det er jo ett Akam forum her og ikke ett JP forum.

 

Så ingen krangling fra vårt side, vi ønsker prosjektet virkelig bare stor suksess! Og jeg skal selv kjøper ett eksemplar, fra hvem som heslst, det er helt sikkert :-)

 

Lykke til

 

Stephan

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...