Gå til innhold

Redaksjon for ny akambok


Anbefalte innlegg

Sånn det ser ut nå så mangler vi designer (k-ryeng har sagt seg villig til å assistere der, men assistent er ikke nok), og vi har trolig for få typografer.
Jeg kan f.eks. lage et oppsett i InDesign dersom noen har ønsker og idéer til utseende, men ikke ferdigheter til å lage det. Jeg kan også bidra litt med god visuell struktur, men selve "designet" ønsker jeg at andre tar seg av (selv om jeg sikkert klarer å rote sammen noe der også, om ingen melder seg)...

 

Typografenes oppgave blir da å avgjøre hvilke bilder som skal stå hvor i forhold til hverandre, så må noen faktisk gjøre jobben med å sette dem inn til slutt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Disse to oppgavene henger trolig indirekte sammen. Med et godt system rundt designet, altså en effektiv mal det bare kan limes inn i, blir det mindre arbeid på typografene.

(Tom jobba livet av seg med innspurten på forrige bok, med gode maler hadde vi unngått det.)

De jobbene henger sammen på en eller annen måte. Nå har vi jo maler fra fjorårets bok, som kan pusses på og brukes på nytt. Ulempen er at jeg har brukt Fotoslate som ingen andre i verdenen bruker ...

 

Fordelen med å ha gode maler er at flere kan jobbe med boken samtidig. Men da bør man muligens ha et kraftigere verktøy enn Fotoslate ...

 

Det som også er viktig å huske er at verktøyet produserer JPEG'er i riktig størrelse, slik at de legges rett inn som bakgrunner i bildebok-prgrammet. Alternativt PDF'er som leveres rett til trykk.

 

Jeg melder meg IKKE som redaktør, da jeg ikke er bøs/masete nok.

Lenke til kommentar

<!--quoteo(post=15245905:date=18/02-2010 : 16:15:name=tomsi42)--><div class='quotetop'>QUOTE(tomsi42 @ 18/02-2010 : 16:15) <a href="index.php?act=findpost&pid=15245905"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jeg melder meg <u><b>IKKE</b></u> som redaktør, da jeg ikke er bøs/masete nok.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

 

Kan hjelpe deg å mase jeg vet du, Tom...er veldig flink til det.

RandiA

Du har ikke en liten redaktør i magen du da Randi?

 

Jeg har en mistanke om at du har mange av de viktige egenskapene. I tillegg har du med deg erfaring fra forrige bok

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg får en følelse av at folk driver med en form for ventelek her.

Sitter og venter på at andre skal ta initiativ ;)

 

Jeg har tenkt. Tenkt på hva vi gjorde feil forrige gang. Hvorfor boka ble så forsinka, og hvorfor folk gikk tomme.

 

Mine svar i tilfeldig rekkefølge:

 

- Redaktøren var for lite nazi.

- Vi var litt for ambisiøse i forhold til at vi først forsøkte å presentere hele akam i ei bok.

- Litt for lite oversiktelig organisasjonstruktur, med delredaksjoner og litt annet dill.

- I tillegg stoppa det lenge opp på design.

 

Så jeg foreslår at vi ikke oppretter delredaksjoneer, men plasserer ansvaret for eventuelle artikler hos skribenter. Dvs at det og være skribent også innebærer ansvar for illustrasjoner.

Videre foreslår jeg at vi tar mål av oss til å lever en til to artikler, pluss forord, ikke noe mer.

 

Får vi i tillegg på plass designbiten og typografoppgavene på forhånd, tror jeg nazibehovet blir mindre. Så da kan jeg eventeult ta jobben en gang til.

 

Spørsmålet blir eventuelt da hva som skal til for å få design og typografbiten på plass. Har nå disutert dette med Tom på telefon, og vi kom fram til at dette bør diskuteres litt bredt for å finne alternative løsninger på problematiken.

 

Så derfor en egen tråd for diskusjon om design og typografløsninger.

Lenke til kommentar

Men selv en Hitler er hjelpeløs uten kampklare tropper. Vi trenger en designansvarlig, så er vi trolig ready to go.

Strengt tatt, så var Hitler rimelig hjelpeløs også med svært kamplklare tropper, but I digress... Skal jeg forstå dette utsagnet dithen at vi har en redaktør? En som ikke heter Randi?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Men selv en Hitler er hjelpeløs uten kampklare tropper. Vi trenger en designansvarlig, så er vi trolig ready to go.

Strengt tatt, så var Hitler rimelig hjelpeløs også med svært kamplklare tropper, but I digress... Skal jeg forstå dette utsagnet dithen at vi har en redaktør? En som ikke heter Randi?

Han skapte mye faenskap til en hjelpeløs person å være ;)

 

Under noen betingelser kan jeg ta jobben. Men de er ufravikelige.

 

Da tenker jeg først og fremst på designbiten. Der må vi ha en person som har hovedansvar, og mulighet til å lage maler som fungerer for typografene.

Men jeg tenker og på en generelt klarere ansvarfordeling enn det den forrige redaksjonen hadde. Kort sagt, vil jeg ha etablerte rutiner som gjør at vi kan jobbe mer strømlinjeforma.

 

Adolf

Lenke til kommentar

Tre. Det gir ansvar for ca 40 sider på hver. Det burde være overkommelig.

 

Med fler kokker, blir det lett bare mere søl.

 

Får vi samme antall korrekturlesere, da kan typograf og korrekturleser samarbeide direkte to og to.

Tre team, med ansvar for ca 40 sider hver.

 

Går vi for en slik modell, så har vi nå flere korrekturlesere enn vi trenger. Fem har meldt seg til nå.

Så spørsmålet blir da eventuelt hvordan vi bruker de som da blir overflødige. Vi kan enten gi de to overflødige oppgaver med generell gjennomlesing, eller spørre om de kan tenke seg å være typografer i stedet.

 

Høres grunnnmodellen; tre team a 2 personer fornuftig ut?

Endret av fototim
Lenke til kommentar

OK. Så lenge designer bruker et verktøy alle (tre) kan bruke og som har gode maler, så er du happy?

 

På bildesidene, så er det rimelig greit. Det er vel syv sidemaler. Forside, liggende venstre og høyre, stående venstre og høyre, og firkantet bilde (også høyre venstre). Så der er design-jobben relativt lett, og typografi jobbene lette.

 

Det er artiklene som krever noe mer, da layout må tilpasses hver artikkel.

 

Det er mulig at designer også bør være en av typografene; og har ansvar for artiklene og en eller to bilde-blokker.

Lenke til kommentar

Høres grunnnmodellen; tre team a 2 personer fornuftig ut?

Blir fort at vi ender opp med det samme resultatet som når vi hadde delredaksjoner ...

 

Tror vi bør tenke igjennom dette et par ganger.

 

Jeg kunne tenke meg at vi kjører korrektur på to nivå. Slik at tekstforfattere og typografer har noen de forholder seg mens de jobber med saken, og noen andre som ser over når vi nærmer oss sluttproduktet.

 

edit: **dobbeltpost**

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Høres grunnnmodellen; tre team a 2 personer fornuftig ut?

Blir fort at vi ender opp med det samme resultatet som når vi hadde delredaksjoner ...

 

Tror vi bør tenke igjennom dette et par ganger.

 

Jeg kunne tenke meg at vi kjører korrektur på to nivå. Slik at tekstforfattere og typografer har noen de forholder seg mens de jobber med saken, og noen andre som ser over når vi nærmer oss sluttproduktet.

 

edit: **dobbeltpost**

Jeg ser ikke disse teamene som en del av redaksjonen. Det å få stoffet inn i boka er ikke en redaksjonell oppgave. Det er en produksjonsjobb.

 

Jeg tror det var der vi feila sist, at vi ikke hadde noe skille mellom redaksjon og produksjonmedarbeidere. Det bidro til å gjøre rollene uklare. Får vi rydda i det, så tror jeg vi er langt på vei i å skape klarere kommunikasjonslinjer.

 

Sånn som jeg tenker nå, så blir redaksjonen redaktøren og skribentene. Punktum. Skribentene får selv ansvar for å velge antall illustrasjoner og hvilke illustrasjoner. Får vi tre skribenter, så bør dette bli en passende gjeng.

 

Jeg tenker bare høyt nå. Så her skriver jeg ikke under med Adolf.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg tenker nå, så blir redaksjonen redaktøren og skribentene. Punktum. Skribentene får selv ansvar for å velge antall illustrasjoner og hvilke illustrasjoner. Får vi tre skribenter, så bør dette bli en passende gjeng.

 

Jeg tenker bare høyt nå. Så her skriver jeg ikke under med Adolf.

Jeg veit'a fanken. Det bør vel være en hovedansvarlig for produksjon. Men om den personen bør være knyttet til redaksjonen, eller kun har kontakt med redaktøren, det er en annen sak. Jeg vet ikke hvordan en avisredaksjon legges opp ...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...