Kajac Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Hvorfor er det slik at nesten alle kombier, suver, stasjonsvogner, varebiler, flerbruksbiler, osv har vindusvisker bak, mens det nesten ikke eksisterer på sedaner i det hele tatt? Jo mer jeg tenker på det, jo merkeligere blir det. Det finnes noen få sedaner som har en bakvisker (jeg har letet leeenge etter disse), men jeg lurer på hvorfor de aller aller aller fleste IKKE har det. Disse sedanene har bakvisker: Hvorfor er det sånn? Bilene på bildene er Skoda Octavia, Mazda 323, Opel Vectra, Peugeot 406, og Citroën C5 Endret 16. februar 2010 av Kajac Lenke til kommentar
HValder Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Tenk over første setninga di ein gong til . Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Vectraen og skodaen er coupe i mine øyner. Tror de andre sedanene har visker fordi rumpa er så kort. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Hvis de er kupéer påpeker det jo bare det jeg sier enda mer. Men er det en god grunn til at sedaner generellt sett ikke har bakruteviskere? Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Skal mye til for at bakruta på en sedan blir møkkete Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Jo nærmere ruta er baken på bilen, jo mer virvles opp på ruta. Dermed er ikke behovet for viskere så stort for biler som har ("lang") rompe. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Hvis du har prøvd å kjøre på våt asfaltgugge med en bil med bakruta på linje med resten av bakenden, og en bil hvor bilruta er lengre frem på bilen slik det er/var på sedan-lignende chassis, så tror jeg du skjønner hvorfor. På en bil hvor det er bare noen få cm kant bak bakruta vil det nesten ikke komme noe som helst opp fra veien og opp på bakruta, mens en stasjonsvogn eller tilsvarende med bakruta på linje med resten av bakenden vil det konstant bli kastet dritt på ruta. Det er forresten ufattelig plagsomt. Jeg har en kombisedan som ser helt lik ut bak som stasjonsvognvarianten, og bakruta blir helt tildekt av asfaltgugge iløpet av en km i 50km/t+. (har bakrutevisker.. men den prøver jeg å unngå å bruke for å hindre at gugga skal få ripe opp bakruta) Endret 16. februar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Det gir jo litt mening, men våte ruter av regn er vel et like stort problem på sedaner som på "vanlige" biler. Jeg har selv en kombi (liftback), og bakruten er den ruten som holder seg renest for å si det sånn. Og jeg har bakrutevisker. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Hadde bakrutevisker på min Ford Scorpio Coupe, brukte den trutt å ofte pga bakruten ble full av skit. Har nå en Ford Sierra Sedan, og kan ikke akkurat si at jeg savner viskeren på bakruta.. holder seg ganske ren å pen. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Det gir jo litt mening, men våte ruter av regn er vel et like stort problem på sedaner som på "vanlige" biler. Ja, men bare når man er stillestående eller rygger. På en stasjonsvogn eller bil med tilsvarende form bak vil bakruta konstant bli tildekt når bilen går fremover. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Når bilen blir konstruert så blir det vel sett på om det er nødvendig med pusser bak pga aerodynamikken. Endret 16. februar 2010 av Gryterett Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Og noen har det kun som ekstrautstyr, slik Saab valgte på sin 9000. Selv følte jeg ikke noe stort savn etter bakrutepusser på den jeg hadde, men på CSE-utgaven var det pusser. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 vindusvisker på sedan ser stygt ut, sikkert derfor det ikke er så mye av det. Glad jeg ikke har vindusviskere bak på min sedan. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Det er ganske enkelt fordi bakruta på coupeer og sedaner ikke gror igjen av skitt på grunn av at luftstrømmene kommer over taket og ned langs ruta. På en stasjonsvogn hvirvler møkk og støv opp bak bilen og dekker hele hekken inkludert bakruta. På Skoda Octavia sedan er forresten bakrutevisker ekstrautstyr, og knapt nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå