Gå til innhold

Test: Asus UL30A

Anbefalte innlegg

Fin test.

Syns dog asus altid ødelegger designet på en eller annen måte. Designet på trackpad musene de benytter ser alltid små jalla ut.

Er for det meste enig med Theo343 her. Denne laptopen er ikke et nytt produkt og testen bør derfor ikke fremstille denne maskinen som unik.

Det bør også opplyses om model nr på maskinen som ble brukt i testen.

Jeg ville selv gått for Lenovo maskinen rett og slett fordi IBM/Lenovo produserer solide laptoper, noe som ikke kan sies om Asus etter min erfaring med Asus maskiner.

Min Thinkpad x60 hadde allere i 2006 6-timers batterilevetid, så har ikke hendt allverdens de siste årene.

eiriktb: Merklig problemstilling dette med "FN" knappen. Ser ikke helt problemet, får du ikke brukt pc'en på en ordentlig måte? Kunne forstått problemet om f.eks "Enter" plutselig hadde blitt flyttet til øverste venstre hjørne ved siden av "Esc".

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anbefaler heller folk å ta en titt på HP Probook 5300m til tross for hakket gamlere generasjon cpu skal man lete lenge etter portabel arbeidshest.

Den er også slankere enn asus'en, da batteriet går i ett med chassiet og ikke stikker ut på baksiden.

Og batteriet stikker altså ut på baksiden? har du sett en UL30???

sitter her med min ASUS UL30A, med det største batteriet, og det former seg naturlig i forhold til chassiset.

så en generell kommentar:

HP og Lenovo er også bra maskiner, men hvorfor skal man alltid i skyttergravene (gjelder alle typer tester)når ett produkt får en hederlig omtale?

Lenke til kommentar
Hvor er denne i forhold til Acer Aspire 3810T? Ser den har fått like bra kritikker og stiller vel i samme klasse.

Det er ikke veldig store forskjeller mellom disse to. UL30 har bedre batteritid, og med mindre 3810T-serien har fått bedre prosessor så har forstatt UL30 også bedre ytelse.

Hvor har du dette fra? Acer Aspire Timeline 3810T kan leveres med SU9400!

Nå har du vel aldri fått en 3810T med SU9400 til 6000 kr! Her drøftes det modellene til lik pris. Ja, jeg skrev "3810-serien" men det må da være inneforstått med at jeg sammenlikner med tilsvarende UL30 prismessig.

Selv med god velvilje har jeg vanskelig for å se den. Finner det også finurlig at du mener en kraftigere spec skal koste det samme ;).

Ehh, 3810T med SU4100 har i lang tid kostet det samme som UL30 med SU7300. Hva er det du da finner så finurlig?

Bare for å ha det helt klart, så sier jeg ikke at U350 med SU3500 er en dårlig maskin. Det er rart at folk er villig til å punge ut 2600 kroner for en crappy Atom netbook, når man kan få så utrolig mye mer maskin for kun 600-1000 kroner mer. For bare noen kroner ekstra har man plutselig en maskin som har mer lik ordinær laptopytelse enn hva man har på en netbook som ytelsesmessig blir å dra fire år tilbake i tid.
Dette viser jo veldig klart at du ikke forstår at andre mennesker har flere nyanser ift. behov.

Min mening er at en 10" eller 11" med Atom blir for lite for folk flest å bruke over tid - både når det kommer til ytelse og praktisk størrelse. Selv en rimelig U350 finner jeg svært mer dekkende for de flestes behov enn en 10-11" netbook. Det baserer jeg på personlig erfaring, samt en trend i markedet der det ser noe ut til at salget flyttes over på litt større ultrabærbare. Når det er sagt så må du for all del ikke vri dette om til ta jeg har sagt at netbooks har et marked. Det er det klart de har.

Men som du ser lenger opp i tråden tok jeg ut noen raske utdrag fra en UL30 tråd om hva slags problemmaskin UL30/x0 serien faktisk virker å være, så jeg er usikker på hvordan du vurderer "mer for pengene" :).

Var dette det beste du hadde til svar? Mener at det jeg sier taler for seg selv. Videre så har både Hardware og PCWorld skrytt maskinen opp i skyene. En større tungvekter enn PCWorld skal se lenge etter. Videre skal det sies at Asus sammen med Apple er de to produsentene som hvert eneste år går for å være de produsentene som har aller minst problemer med sine maskiner. De er rett og slett overlegne på kvalitet. Det er klart man alltid vil ha enkelte problemer. Det skjer på alle serier, men det er viktig at disse ikke blåses opp mer enn de fortjener.

Lenke til kommentar

Godt vi er enig i noe rundt dette. Acer Timeline serien har vært dyrere ja.

Men som du ser lenger opp i tråden tok jeg ut noen raske utdrag fra en UL30 tråd om hva slags problemmaskin UL30/x0 serien faktisk virker å være, så jeg er usikker på hvordan du vurderer "mer for pengene" :).

Var dette det beste du hadde til svar? Mener at det jeg sier taler for seg selv. Videre så har både Hardware og PCWorld skrytt maskinen opp i skyene. En større tungvekter enn PCWorld skal se lenge etter. Videre skal det sies at Asus sammen med Apple er de to produsentene som hvert eneste år går for å være de produsentene som har aller minst problemer med sine maskiner. De er rett og slett overlegne på kvalitet. Det er klart man alltid vil ha enkelte problemer. Det skjer på alle serier, men det er viktig at disse ikke blåses opp mer enn de fortjener.

Svar? Det er et utsagn, og mener du at en dags testrunde hos en hvilket som helst redaksjon/publikasjon er mer troverdig en langvarig bruk hos diverse eiere?

Erfaringstråden i dette forumet rundt Asus AL30 er så full av alvorlige problemer, kvalitetsbrister etc. at jeg gikk fra å først ha lyst på og vurder snarlig kjøp av AL30VT når du nevnte den til tvert å stryke den av ønskelisten.

Bare for å ha det helt klart, så sier jeg ikke at U350 med SU3500 er en dårlig maskin. Det er rart at folk er villig til å punge ut 2600 kroner for en crappy Atom netbook, når man kan få så utrolig mye mer maskin for kun 600-1000 kroner mer. For bare noen kroner ekstra har man plutselig en maskin som har mer lik ordinær laptopytelse enn hva man har på en netbook som ytelsesmessig blir å dra fire år tilbake i tid.
Dette viser jo veldig klart at du ikke forstår at andre mennesker har flere nyanser ift. behov.

Min mening er at en 10" eller 11" med Atom blir for lite for folk flest å bruke over tid - både når det kommer til ytelse og praktisk størrelse. Selv en rimelig U350 finner jeg svært mer dekkende for de flestes behov enn en 10-11" netbook. Det baserer jeg på personlig erfaring, samt en trend i markedet der det ser noe ut til at salget flyttes over på litt større ultrabærbare. Når det er sagt så må du for all del ikke vri dette om til ta jeg har sagt at netbooks har et marked. Det er det klart de har.

Her må du bestemme deg for hva du snakker om ift. hva du quoter. Er det CULV baserte maskiner med SU4100/SU3500 du snakker om eller Atom baserte netbooks?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Mine erfaringer med denne maskinen er positive, touchpaden tar litt tid å venne seg til så er det glemt.

Ubuntu 9.10 fungerer så si feilfritt ut av boksen.

DEn er lett å dra på, har meget bra batteri-tid som er viktig for meg.

Får du ca. like lang batteritid i Ubuntu 9.10 som Windows? Altså mellom 7 og 10 timer (med varierende lysstyrke)?
Lenke til kommentar
Dessverre er CoreAVC betalvare, og har muligens et litt frynsete for dårlig rendring som skulle øke ytelsen. Og det går ikke tydelig frem om CoreAVC-en din bare bruker CPU, eller om den bruker CUDA mot nVidia-grafikken i tillegg.

Men hvorfor er ikke 1080p-avspilling nevnt en eneste gang i testen? Det er jo kanskje det mest kritiske på en maskin som er markedsført som multimediemaskin og som samtidig har svak CPU-ytelse. 1080p-ytelse gjennom ffmpeg (CPU only) og et program som utnytter akselerasjonen i X4500HD (f.eks MPC-HC med den innebygde DXVA-driveren) hadde vært av særdeles stor betydning.

Usikker på om Coreavc bruker Cuda.. Belastningen er hvertfall lav ~30-40%

Har også testet ffmpeg (dxva). Dette fungerte også flott, forskjellen med den og Coreavc er at Coreavc er bedre på panoreringer.

Jeg har også testet uten nvidia kortet, da blir jeg plaget av en vertikal stripe ca midt på skjermen.. Mener å ha lest at det er en driver bug?

Men som sagt, VLC fungerer ikke. Selv ser jeg på det som en slags "syretest"...

Lenke til kommentar
Har også testet ffmpeg (dxva). Dette fungerte også flott, forskjellen med den og Coreavc er at Coreavc er bedre på panoreringer.
ffmpeg bruker vel ikke DXVA? Den enkleste måten å få DXVA i Windows Vista/7 (som jeg vet om) er å bruke EVR-rendring i MPC-HC. Denne bruker (såvidt jeg vet) ikke ffmpeg, men en annen codec fra MPC-HC-teamet.

Jeg har også testet uten nvidia kortet, da blir jeg plaget av en vertikal stripe ca midt på skjermen.. Mener å ha lest at det er en driver bug?
Er dette med CoreAVC eller noe annet, eller generelt alltid?

Men som sagt, VLC fungerer ikke. Selv ser jeg på det som en slags "syretest"...
Jeg har aldri synes VLC har vært god på HD, så jeg styrer stort sett alltid unna den. Det eneste jeg synes den er god på er sære formater og DVDer i ISO-format.
Lenke til kommentar
ffmpeg bruker vel ikke DXVA? Den enkleste måten å få DXVA i Windows Vista/7 (som jeg vet om) er å bruke EVR-rendring i MPC-HC. Denne bruker (såvidt jeg vet) ikke ffmpeg, men en annen codec fra MPC-HC-teamet.

Ja det kan stemme, er en stund siden jeg testet frem og tilbake. Husker ikke alt i detalj...

Er dette med CoreAVC eller noe annet, eller generelt alltid?

Om jeg husker rett fra da jeg testet er dette generelt. Ta det med en klype salt

Jeg har aldri synes VLC har vært god på HD, så jeg styrer stort sett alltid unna den. Det eneste jeg synes den er god på er sære formater og DVDer i ISO-format.

VLC er plug & play for den vanlige bruker. Alt bare funker! Men den krever en god del av maskinen... VT har ikke sjangs, selv enkelte 720p har feilet med VLC...

Endret av Dundersalt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Mine erfaringer med denne maskinen er positive, touchpaden tar litt tid å venne seg til så er det glemt.

Ubuntu 9.10 fungerer så si feilfritt ut av boksen.

DEn er lett å dra på, har meget bra batteri-tid som er viktig for meg.

Får du ca. like lang batteritid i Ubuntu 9.10 som Windows? Altså mellom 7 og 10 timer (med varierende lysstyrke)?

Jeg har ikke merket noen spesiell forskjell på batterilevetiden i Ubuntu og W7.

Lenke til kommentar

Er det bare undertegnede som irriterer seg grønn over at produsentene på død og liv må ha den stygge logoen sin gravert inn i alle maskiner?

Heter man Apple og har en ikonisk logo, så er det greit. Har man dog urstygge logoer og navn, så kunne disse med fordel ha vært klistremerker som man kunne ha fjernet. Jeg kan ikke fordra design som ikke setter det estetiske og funksjonelle foran alt annet. Dette er ikke merkevarer, hvorfor late som?

Lenke til kommentar
Er det bare undertegnede som irriterer seg grønn over at produsentene på død og liv må ha den stygge logoen sin gravert inn i alle maskiner?

Heter man Apple og har en ikonisk logo, så er det greit. Har man dog urstygge logoer og navn, så kunne disse med fordel ha vært klistremerker som man kunne ha fjernet. Jeg kan ikke fordra design som ikke setter det estetiske og funksjonelle foran alt annet. Dette er ikke merkevarer, hvorfor late som?

Produsentene kunne helt klart ha tonet ned noe av profileringen sin. Akkurat nå sitter jeg på en smålig sliten Acer TravelMate 6410. Her har Acer sagt seg fornøyd med en liten logo i det ene hjørnet på baksiden av skjermen. Det vil jeg si er akkurat passelig for min del.

Profileringen på UL30A er også det jeg vil kalle akseptabelt. Den har ikke sterke kontraster i forhold til resten av maskinen, og er ikke spesielt skrikende.

Ting som lysende logoer midt på baksiden av skjermen o.l. blir litt mye for min del, i tillegg bruker det bare strøm.

Å få produsentene til å slutte med denne profileringen er nok bare å glemme, logo på baksiden av skjermen har alt for stor reklame verdi til at de bare kutter det ut rett uten videre.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

http://www.bestbuy.no/product.asp?utm_source=prisjakt&utm_medium=prissokmotor&sku=83402&site=38&ref=prisjakt

NB! ikke det største 8 cellers batteriet som er 5600mAh

Havner på samme pris hos dustin med 8 cellers 5600mAh batteri + 4 cellers..Litt mindre HDD da..

http://www.dustinhome.no/pd_5010470274.aspx?

+

http://www.dustinhome.no/pd_5010373866.aspx

+ 2GB minne.

5500kr ca..

Eller

http://www.dustinhome.no/pd_5010464633.aspx

Står ikke om det er 4400mAh eller 5600mAh batteri så jeg kan se..

Endret av taz
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Asus ul30a er en ustabil og lite driftsikker maskin og med en touchpad som er bortimot ubrukelig.

Når det gjelder batteriet dvs 5600ah batteriet, er det ubrukelig annet enn når det er nytt driftstiden raser fort nedover og når du klager så blir du bare avvist av ennå et drittfirma i denne bransjen som gir blaffen i gi garantier som de skal etterleve.

Glem Asus ul30 dette er ikke et godt produkt. I tillegg elendig kundebehandling har jeg erfart!

Testen deres sier ingenting om driftsikkerhet og brukervennlighet over tid, og det er vel det som teller, eller hva?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Asus ul30a er en ustabil og lite driftsikker maskin og med en touchpad som er bortimot ubrukelig.

Når det gjelder batteriet dvs 5600ah batteriet, er det ubrukelig annet enn når det er nytt driftstiden raser fort nedover og når du klager så blir du bare avvist av ennå et drittfirma i denne bransjen som gir blaffen i gi garantier som de skal etterleve.

Glem Asus ul30 dette er ikke et godt produkt. I tillegg elendig kundebehandling har jeg erfart!

Testen deres sier ingenting om driftsikkerhet og brukervennlighet over tid, og det er vel det som teller, eller hva?

Tror neppe man kan konkludere med noe som helst ut fra én enkelt brukererfaring. På det grunnlaget er nok det aller meste som produseres i verden noe "dritt", og alle firmaer "drittfirmaer".

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Your argument is invalid. Sitter på denne maskinen akkurat nå og har ikke opplevd noen av de problemene du beskriver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...