Agentspoon Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Har visst ganske lenge nå at dette er den beste bærbare på markedet i øyeblikket. Hakket over Acer Aspire 3810T, hovedsaklig på grunn av pris. Det den mangler er: - Skikkelig matt IPS-skjerm med god fargegjengivning - Neste generasjons 25nm Intel X25-M 320GB SSD - Stor "knappløs" pekeflate som på MacBook - Utjevnet flate med større batteri som på MacBook - På en eller annen måte forbedre høytalerne, slik som på Sony Vaio Z - Bedre, mer rettlinjet og minimalistisk design med detaljer av aluminium Disse er selvfølgelig forbedringer som er aktuelle for framtidige modeller, og som er vesentlige for å optimalisere bærbare. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Med dine ønsker om forbedring, Agentspoon, så snakker vi plutselig om en maskin i et helt annet segment. Både ytelsesmessig og prismessig. Skal dog nevnes at det ikke er noe problem å byttet ut disken på UL30 med en SSD-variant. Da er det bare å vente til SSD-prisene faller ytterligere. Alltid fint å se frem til noe man kan oppgradere. Er det forresten noen som sitter på en UL30VT, og ønsker å dele med oss hvordan ytelsen på denne er når det kommer til video i 1080p samt enkle spill? Endret 16. februar 2010 av Nuffern Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Hvorfor slik lovprising?Jeg sier det igjen: En oppløsning på 1366x768 er *søppel* på alt over 11''. Har hatt Dell D830 (13'') med 1920x1200. Noe mindre enn 1400x900 er uaktuelt på dette formatet etter min ringe mening. Det du sier her blir svært spesielt, og kun for de med virkelig spesielle behov. For den store massen vil en oppløsning på 1920x1200 på en 13" være direkte ubrukelig grunnet at alt blir for smått på skjermen. 1400x900 er derimot noe jeg personlig tror flere kunne hatt glede av. Man må også ta hensyn til at skjermen gjerne er den dyreste komponenten på maskinen. Når da i tillegg vet at enheter som produseres i små kvanta er normalt sett er dyrere enn enheter som produseres i store kvanta, så kan man også regne på hva prisen på denne ville ha blitt med en skjermoppløsning på 1920x1200. Slutter meg ellers til Theo's kommentar vedrørende (over)pris og at Levono'en han viser til er ett bedre valg. Hva mener du med det? Den nærmeste U350 koster kun 700 kroner mindre og har da dårligere spesifikasjoner, og jeg vil også påstå at de fleste vil velge UL30 pga sitt svært tynne og stilrene design med ekte børstet aluminium på toppdekselet. U350 oser det langt mer plastikk av. Når det er sagt, så er jeg enig i at U350 med SU7300 gir mye for pengene i likhet med UL30. Forutsatt at de leveres med 8-cells batteri. Jeg mener det jeg skriver. Som forøvrig helt riktig var feil vedrørende Dell D830. Den er jo ett nummer større. Men: Jeg er pt svært fornøyd med min Acer 1810TZ som i praksis ikke står tilbake for den Asus'en som er testet her. At den er mindre er (for meg) også ett pluss. Har allerede en "slepbar" for andre formål. 13'' er ikke mye større (skjerm) enn 11.6'' og faller derfor ikke i smak. For meg. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Har notert meg 1810TZ tidligere, og det ser ut som en meget snerten maskin til en hyggelig pris. Tror absolutt det er mange som vil falle for den i likhet med UL30 da det er maskiner som på hver sin side tilbyr en "pakke" som ikke mange andre kan konkurrere med. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Med dine ønsker om forbedring, Agentspoon, så snakker vi plutselig om en maskin i et helt annet segment. Både ytelsesmessig og prismessig. Skal dog nevnes at det ikke er noe problem å byttet ut disken på UL30 med en SSD-variant. Da er det bare å vente til SSD-prisene faller ytterligere. Alltid fint å se frem til noe man kan oppgradere. Er det forresten noen som sitter på en UL30VT, og ønsker å dele med oss hvordan ytelsen på denne er når det kommer til video i 1080p samt enkle spill? Joda, men jeg ville lett betalt 8000 kroner for en slik bærbar. Det er hva jeg anser som den ideelle løsningen, altså ser jeg helt bort i fra at bærbare noen gang (i den nærmeste fremtiden) vil bli sidestilt med stasjonære på spillytelse. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Har sett både på Asus UL30VT og Lenovo U350, men valget falt på Asusen. Grunnen er rett og slett FN-tasten. Den sitter feil på Lenovoen, og kommer aldri til eie en bærbar igjen der Ctrl og FN har byttet plass. Det er godt å høre at FN tasten var det eneste du kunne finne som fremmet Asus fremfor Lenovo U350 Synd ja. For synes Lenovoen har bedre design og er såpass mye billigere at jeg nesten blir litt oppgitt. Men takler ikke FN-tasten på feil plass, blir gal av det i lengden. Skulle vært mulig å få byttet plass på ctrl/fn. Lenovo har visst kommet med en BIOS option der det er mulig å endre denne. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Slutter meg ellers til Theo's kommentar vedrørende (over)pris og at Levono'en han viser til er ett bedre valg.Hva mener du med det? Den nærmeste U350 koster kun 700 kroner mindre og har da dårligere spesifikasjoner Først og fremst tror jeg TL1000S missforstår meg og tror kanskje at samme spec på U350 koster 3500,-. MPX selger den til 4700,- med samme spec. unntatt at det er 4-celler batter, 320GB harddisk etc. Amentio selger den til 4900,- hvor det er 6-celler batteri og 320GB hdd. Pckiosk selger den til 5350 hvor det er 8-celler batteri og 320GB hdd. Legger man på 150,- til får man sikkert en 500GB harddisk i maskinen og nøyaktig samme spec til samme pris. Dog foretrekker jeg minst mulig HDD så jeg kan bytte den med en god SSD. og jeg vil også påstå at de fleste vil velge UL30 pga sitt svært tynne og ....Asus er 24mm og U350 er 29mm på det høyeste ergo er Asus tynnere ja. Men den fjærer også mer. Skjermen til U350 er også merkbart mer lyssterk og kan stille lysstyrken høyere, som er kjekt å ha når man sitter med en tynn portabel sak i solen en sommerdag . Å sitte ute på en vinterdag er ikke noen av disse laget for. Skjerm er veldig viktig på en maskin som er laget for å være portabel og ikke dokkes mot en stor skjerm! ..stilrene design med ekte børstet aluminium på toppdekselet. U350 oser det langt mer plastikk av.Ikke enig! har du sett toppdekselet til U350? Børstet aluminium ville jeg heller aldri i verden hatt på toppdekselet til en bærbar. Alle vi som har drevet med kabinetter i børstet aluminium (Lian-Li) osv. vet hvor lett disse får stygge riper bare av en finger. Jeg vil heller ha en tilnærmet ripefri toppdekseloverflate fremfor å være livredd for om jeg kommer borti glidelåsen til sleeven når jeg tar den ut og inn. ... Når da prisforskjellen mellom en ..... SU4100 opp mot SU7300 er på ikke mindre enn 600-700 kroner så er valget for meg klart.700,- i dette tilfellet er i dette tilfellet 15% lavere pris samt lengre batterilevetid. Jeg ville heller trukket fram SU3500 som også U350 kan leveres med som har en en kraftigere enkeltkjerne enn både SU4100 og SU7300 samtidig som den er mer strømgjerrig enn SU4100. Brukerne kan ha behov for en kraftigere enkeltkjerne samt at den da bruker vesentlig mindre strøm enn SU7300. Endret 16. februar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Dundersalt Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Er det forresten noen som sitter på en UL30VT, og ønsker å dele med oss hvordan ytelsen på denne er når det kommer til video i 1080p samt enkle spill? Ikke testet spill, men har testet en god del 1080p: Fungerer dårlig med VLC, men mediaplayer classic med Coreavc fungerer perfekt! Ser dog av og til tegn til hakking ved krevende panoreringer, men usikker på om dette er pcen sin skyld eller ikke..? Ellers om VT modellen: padden er faktisk ikke så ille, tar litt tid å bli vant til den. Hatet den i starten og klarte omtrent ikke bruke den, nå elsker jeg den og dens 2/3 finger touch for scroll og høyreklikk! Det jeg vil trekke vt modellen for er skjermens dårlige innsynsvinkel vertikalt. Denne er ikke godkjent! Neste minuset er HDD som følger med, den støyer og "klikker". Siste ripe i lakken er et tonn bloatware. Ellers er VT er helt super maskin jeg så absolut kan anbefale Endret 16. februar 2010 av Dundersalt Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 [quote name='Theo343' post='15233034' date='16/02-Synd ja. For synes Lenovoen har bedre design og er såpass mye billigere at jeg nesten blir litt oppgitt. Men takler ikke FN-tasten på feil plass, blir gal av det i lengden. Skulle vært mulig å få byttet plass på ctrl/fn. Lenovo har visst kommet med en BIOS option der det er mulig å endre denne. Ja, dette har jo vært mulig å bytte om på Lenovo/IBM maskiner i mange år. Så det er bare det kosmetiske igjen. Jeg tipper mange ikke vet om muligheten. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Synes det begynner å bli bærbart når maskinene kommer med 11,1" skjerm. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Har notert meg 1810TZ tidligere, og det ser ut som en meget snerten maskin til en hyggelig pris. Tror absolutt det er mange som vil falle for den i likhet med UL30 da det er maskiner som på hver sin side tilbyr en "pakke" som ikke mange andre kan konkurrere med.Hvilken pakke andre ikke kan konkurrere med? Jeg har nettopp nevnt bla. U350 med samme alternativer. Synes det begynner å bli bærbart når maskinene kommer med 11,1" skjerm.Du får Eee PC i både 7, 9, 10, 11.6, 12". Så man kan få de langt ned i størrelse. Personlig synes jeg det er få maskiner på 10" og ned som er gode nok tastaturmessig. Hvor er denne i forhold til Acer Aspire 3810T? Ser den har fått like bra kritikker og stiller vel i samme klasse. Det er ikke veldig store forskjeller mellom disse to. UL30 har bedre batteritid, og med mindre 3810T-serien har fått bedre prosessor så har forstatt UL30 også bedre ytelse. Hvor har du dette fra? Acer Aspire Timeline 3810T kan leveres med SU9400! Endret 16. februar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
nerd-light Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 hvordan er denne i forhold til samsung x120, det er også en ganske bra culv maskin ? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Verdt å nevne er at for Lenovo virker det som man må opp på 14" U450P for å få dedikert skjermkort som er HD4330 512MB som forøvrig veldig likt G210M som er i VT modellene til Asus. Samme shaderantall men høyere klokk på nvidia. Ellers koster U450P med HD4330 512MB 5990,-. Det er positivt for Asus del at man får 13.3"eren med godt skjermkort også under 6000,-. Derimot synd at UL30VT ikke er tilgjengelig noe sted i Norge. Et par andre ting som er nevnt Når det gjelder VGA så synes jeg det faktisk er en fordel å ha så lenge man også har HDMI. Dette fordi mange prosjektorer rundt om kring ikke støtter DVI eller HDMI men derimot VGA er støttet så og si over alt. Livsnødvendig når man skal holde presentasjoner rundt om kring i forskjellige lokaler og ikke ønsker å alltid dra på en portabel prosjekter som kanskje ikke lar seg bruke dit man skal. Det samme gjelder en del eldre Plasma TVer etc., derfor HDMI + VGA. Helt topp! 1368x768 på 13.3" synes jeg blir litt puslete i 2010. De kunne godt ha gitt den 1440x900. Da hadde den faktisk skilt seg ut fra mengden! Jeg har 1368x768 på min 11,6" Asus og synes 1440x900 på 13,3" hadde vært en hakket bedre bruksopplevelse. Jeg håper vi får se CULV 13.3" med den oppløsningen. Endret 16. februar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
linser Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Nå må dere slutte, dette er en knakende bra maskin. Jeg har selv hat en UL30Vt i en måneds tid snart, og den drar hd filmer kjempefint, selv når de ektra grafikkortet er koblet ut. det er alltid folk som skal syte over at allt annet er bedre, men se om du virkelig finner en 13.3 tommer som kan matche batteritiden og ytelsen denne maskinen leverer, er ikke mange der gitt, dere som liker denne pc'n eller som vurderer den Vt modellen bør rett og slett lese hele denne tråden her. her kommer det aller meste om denne ul30 modellen/ene frem. som sagt, jeg er DRITFORNØYD Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Hvem sier at dette er en dårlig maskin eller at andre maskiner er mye bedre? Vi reagerer på at denne maskinen fremstilles som et unikum, noe som er fullstendig feil på så og si alle punkter. Foreslår å lese innleggene bedre. men se om du virkelig finner en 13.3 tommer som kan matche batteritiden og ytelsen denne maskinen leverer, er ikke mange der gittVi har nevnt opptil flere som feilaktig er stemplet som dårligere av redaksjonen. Forøvrig var det mye negativt å lese kun på et par sider i Asus UL30 tråden din: Så mye at det har skremt meg vekk fra en tankelek om kjøp av UL30VT. Har kjøpt meg 2 asus ul30a QX056V. På den ene bråker hardisken som et uvær Knitrer og suser. Er det noe jeg kan gjøre med dette eller evntuelt klage? Jeg trodde dette gjaldt alle mer eller mindre? Det du sier er at det er en stor forskjell på de to du kjøpte? Har samme problem på min VT, men "ga litt opp" og slo meg til ro med at dette gladt "alle". Jeg ville prøvd å klage for alt det var verdt hvis jeg var deg. Få de til å forklare hvorfor kun den ene bråker. Jeg er helt enig at støyen ikke er akseptabel! Er meget interessert i høre hvordan dette går:) Hvor kjøpte du de? Er UL30A også plaget med en horribel innsynsvinkel? Altså man må sitte minst 75cm unna, med optimal vinkel for at hele skjermen skal være 100% "lik" øverst og nederst? Jeg synes asus har driti seg hardt ut med disken og skjermen på UL30 modellene... De to komponentene får terninkast 1+ av meg.. Kan nevne raskt at min EeePC er helt topp på innsynsvinkel. Problem: Min UL30A har en temmelig elendig kvalitet på lydopptak, både ved bruk av intern og ekstern mikrofon. Lurer på om det er noe feil på den. Er det noen som har erferinger ifb med opptak av lyd fra mikrofon ? Jeg fant ikke noe feil på disken min og hadde den siste bios firmware. Snakka med dustin igjen og de ba meg ringe asus, noe jeg enda ikke har gjort. Tviler på at jeg kommer så veldig mye lenger med dette uansett. Har et problem med min Asus UL30A, som ble kjøpt i god tid før jul. Hvis pc-en får seg en dunk som er bittelitt hard så vil den restarte og avogtil lage en klikke-lyd som kommer fra høyre hjørne. Er dette en fail-safe greie som den har? Det er ikke snakk om et hardt dunk heller, f.eks blir den satt ned på et bord så kan den restarte. Syns forøvrig også at batteriet sitter noe løst, da det kan flyttes ca. en halv centimeter når det sitter i. Noen andre med samme erfaring? Kjøpt fra MPX tidlig i November. Her er jo Lenovo Ideapad U350 sin Thinkvantage System Protection glimrende som stanser snurredisken om den merker vesentlig bevegelse på maskinen eller slag. Denne var dog noe av det som skremte meg mest. Skjermfestet knakk ved normal bruk! Ja det har jeg, den er fortsatt like løs. Og i det jeg testet dette så knakk det av en bit mellom festet til skjermen og batteriet. Da blir det en kjedelig telefon til MPX i morgen. Her er Lenovo en soleklar ener. Mens Asus UL30x fremstår som plastic fantastic. Og det var ikke bare tilfeldig heller nei! Ja det har jeg, den er fortsatt like løs. Og i det jeg testet dette så knakk det av en bit mellom festet til skjermen og batteriet. http://img21.imageshack.us/img21/2132/aul30chip.jpg Da blir det en kjedelig telefon til MPX i morgen. Havna opp i akkurat samme brudd på min ul30a maskin. Obs, til andre at det er et svakt punkt i byggekvaliteten her (se bilde over). Dustin ordna meg en ny en uten noe som helst spørsmål rundt dette. Mpx bør følge opp med samme svar, ellers så vet du hvilken butikk du handler hos neste gang. Ikke bra i det hele tatt! Etter snart to måneder med maskina må jeg si at jeg ikke er videre imponert over byggekvaliteten. Greit nok, ingenting har falt av enda, men det er voldsomt med knirking fra de stedene hvor man hviler håndleddene når man skriver, og det virker også som om plasten ikke er festet skikkelig i skøytene. I tillegg til dette kommer også harddiskproblemene. Den tråden der overbeviste meg i STOR grad at Lenovo Ideapad U350 eller U450P (SU7300+HD4330) er MYE bedre kjøp. Endret 16. februar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Hvor er denne i forhold til Acer Aspire 3810T? Ser den har fått like bra kritikker og stiller vel i samme klasse. Det er ikke veldig store forskjeller mellom disse to. UL30 har bedre batteritid, og med mindre 3810T-serien har fått bedre prosessor så har forstatt UL30 også bedre ytelse. Hvor har du dette fra? Acer Aspire Timeline 3810T kan leveres med SU9400! Nå har du vel aldri fått en 3810T med SU9400 til 6000 kr! Her drøftes det modellene til lik pris. Ja, jeg skrev "3810-serien" men det må da være inneforstått med at jeg sammenlikner med tilsvarende UL30 prismessig. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) ... Når da prisforskjellen mellom en ..... SU4100 opp mot SU7300 er på ikke mindre enn 600-700 kroner så er valget for meg klart.700,- i dette tilfellet er i dette tilfellet 15% lavere pris samt lengre batterilevetid. Jeg ville heller trukket fram SU3500 som også U350 kan leveres med som har en en kraftigere enkeltkjerne enn både SU4100 og SU7300 samtidig som den er mer strømgjerrig enn SU4100. Brukerne kan ha behov for en kraftigere enkeltkjerne samt at den da bruker vesentlig mindre strøm enn SU7300. Dersom modellen som leveres med SU3500 har samme xxxx-Ah på batteriet som modellen som leveres med SU7300 vil den gjerne ha lengre brukstid på batteriet. For de aller fleste vil jeg allikevel påstå at det heller vil være formålsnyttig å gå for en SU7300. Tapet av batteritid er sjeldent påfallende, og fordelen med å ha to kjerner overgår i de fleste situasjoner fordelen med å ha kun én kjerne. Du må huske på at ytelsesforskjellen når det kommer til to prosessorer i samme familie der den ene har 1,4 GHz og den andre har 1,3 GHz, er svært liten. Da ingen av disse to har støtte for hypertreading, er det desto viktigere med to kjerner. Det er ikke få prosesser som kjører i et moderne operativsystem der man har installert antivirus og annen programvare, og derfor er enkeltkjerner på CPU heftig på vei ut. Bare for å ha det helt klart, så sier jeg ikke at U350 med SU3500 er en dårlig maskin. Det er rart at folk er villig til å punge ut 2600 kroner for en crappy Atom netbook, når man kan få så utrolig mye mer maskin for kun 600-1000 kroner mer. For bare noen kroner ekstra har man plutselig en maskin som har mer lik ordinær laptopytelse enn hva man har på en netbook som ytelsesmessig blir å dra fire år tilbake i tid. Min påstand er allikevel at man får mer maskin for pengene ved å velge UL30 til 5500 kr, enn å velge en U350 til 4800 kr. Andre kan helt sikkert få mene noe annet. Det blir kun et spørsmål om hvordan man prioriterer og hva man foretrekker. Endret 17. februar 2010 av Nuffern Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Jeg forstår at dette ikke er noen spillemaskin og alt det der, men utifra hva jeg kan se er det ingen av testene som faktisk tester 3D-ytelse på denne maskinen. (Bortsett fra 0 poeng i 3DMark, noe jeg går utifra er en feil) Kunne vel kanskje vært et poeng å kjørt et par spilltester i lav oppløsning bare for å et sammenlikningsgrunnlag mot andre maskiner? Suger maskinen til spill, ja så burde det ihvertfall dokumenteres at den gjør det, og ikke minst hvor mye den suger. Det kan faktisk være av interesse for en kjøper som står mellom denne og en annen laptop med (muligens mye bedre) integrert grafikkløsning fra AMD/Nvidia. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Hvor er denne i forhold til Acer Aspire 3810T? Ser den har fått like bra kritikker og stiller vel i samme klasse. Det er ikke veldig store forskjeller mellom disse to. UL30 har bedre batteritid, og med mindre 3810T-serien har fått bedre prosessor så har forstatt UL30 også bedre ytelse. Hvor har du dette fra? Acer Aspire Timeline 3810T kan leveres med SU9400! Nå har du vel aldri fått en 3810T med SU9400 til 6000 kr! Her drøftes det modellene til lik pris. Ja, jeg skrev "3810-serien" men det må da være inneforstått med at jeg sammenlikner med tilsvarende UL30 prismessig. Selv med god velvilje har jeg vanskelig for å se den. Finner det også finurlig at du mener en kraftigere spec skal koste det samme . Bare for å ha det helt klart, så sier jeg ikke at U350 med SU3500 er en dårlig maskin. Det er rart at folk er villig til å punge ut 2600 kroner for en crappy Atom netbook, når man kan få så utrolig mye mer maskin for kun 600-1000 kroner mer. For bare noen kroner ekstra har man plutselig en maskin som har mer lik ordinær laptopytelse enn hva man har på en netbook som ytelsesmessig blir å dra fire år tilbake i tid.Dette viser jo veldig klart at du ikke forstår at andre mennesker har flere nyanser ift. behov. Crappy? For 3000,- fikk jeg følgende: En Asus Eee 1101HA PC med 11,6" som gir 1368x768 oppløsning på en LED baklyst skjerm med god innsynsvinkel (som ikke UL30 har), en "crappy" Z520 med SHE opptil 30% (funker ypperlig), GMA500 og Win7 gjør jobben mer enn bra nok for en god del mennesker, inkludert meg. Den spiller også opptil 1080p HD innhold helt upåklagelig via GMA500 i Win7 (Dårlige Intel drivere i winxp ennå). Jeg hadde også en eldgammel 2GB DDR2 minnebrikke liggende i en skuff som jeg smatt inn og bruker denne til stort sett alt (85%) jeg trenger å gjøre på en laptop. 9.5timer batteritid. Alt går snappy og fint. Min påstand er allikevel at man får mer maskin for pengene ved å velge UL30 til 5500 kr, enn å velge en U350 til 4800 kr. Andre kan helt sikkert få mene noe annet. Det blir kun et spørsmål om hvordan man prioriterer og hva man foretrekker.Jeg forstår ikke helt hva du skal frem til her, har noen sagt at en vesentlig høyere specet maskin ikke gir mer? Du må huske på at ytelsesforskjellen når det kommer til to prosessorer i samme familie der den ene har 1,4 GHz og den andre har 1,3 GHz, er svært liten. "Du må huske" at det er flere forskjeller mellom SU3500 og SU4100. I dette sjiktet dreier det seg også om å få mest mulig for pengene og små forskjeller kan gjøre totalen god nok til sin bruk. ... enn hva man har på en netbook som ytelsesmessig blir å dra fire år tilbake i tid.Dette virker nytteløst. Men som du ser lenger opp i tråden tok jeg ut noen raske utdrag fra en UL30 tråd om hva slags problemmaskin UL30/x0 serien faktisk virker å være, så jeg er usikker på hvordan du vurderer "mer for pengene" . Endret 17. februar 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Er det forresten noen som sitter på en UL30VT, og ønsker å dele med oss hvordan ytelsen på denne er når det kommer til video i 1080p samt enkle spill?Ikke testet spill, men har testet en god del 1080p: Fungerer dårlig med VLC, men mediaplayer classic med Coreavc fungerer perfekt! Ser dog av og til tegn til hakking ved krevende panoreringer, men usikker på om dette er pcen sin skyld eller ikke..?Ellers om VT modellen: Dessverre er CoreAVC betalvare, og har muligens et litt frynsete for dårlig rendring som skulle øke ytelsen. Og det går ikke tydelig frem om CoreAVC-en din bare bruker CPU, eller om den bruker CUDA mot nVidia-grafikken i tillegg. Men hvorfor er ikke 1080p-avspilling nevnt en eneste gang i testen? Det er jo kanskje det mest kritiske på en maskin som er markedsført som multimediemaskin og som samtidig har svak CPU-ytelse. 1080p-ytelse gjennom ffmpeg (CPU only) og et program som utnytter akselerasjonen i X4500HD (f.eks MPC-HC med den innebygde DXVA-driveren) hadde vært av særdeles stor betydning. Men så er det en gjennomgående tendens at tester på HW.no ikke tar for seg noe særlig praktisk bruk. Selvfølgelig er det vanskelig å teste praktisk bruk objektivt og sammenlikne det fra maskin til maskin, men det koster ikke så fryktelig mange linjer å skrive om enkelte vanlige ting (f.eks 1080p-avspilling) fungerer tilfredsstillende eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå