Gå til innhold

To disker - hva bør ligge hvor?

Chihiro

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er nok et veldig dumt spørsmål, men jeg spør nå likevel...

Jeg har nettopp kjøpt meg ny laptop, og den har to disker: OS (C:) og DATA (D:)

Jeg tenkte da at jeg burde bruke D-disken til musikk, bilder og sånt, mens C-disken kunne være til programmer, men på C-disken ligger det allerede mapper med "mine bilder", "min musikk" osv. Er det noen god grunn til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows oppretter automatisk "Mine Dokumenter", "Mine Bilder" osv. på den partisjonen det er installert på.

Du tenker i riktig retning, til eksempel har jeg en egen harddisk / partisjon med Windows, og en egen disk med to partisjoner, en for filer, en for programvare. :)

Lenke til kommentar

Er nok en disk, som er oppdelt i to partisjoner :)

OS har alt som har med system å gjøre forhåndsinstallert. Det innebærer også "mine dokumenter", "mine bilder" osv.. Du kan helt trygt flytte rundt på disse, selv om det beste vil være å opprette nye mapper på DATA (D:)-partisjonen ;)

Lenke til kommentar

Mine bilder og det der er noe windows legger inn men du trenger på ingen måte å bruke det.

Å ha viktig info på OS disken ser jeg som ganske så hazardiøst ettersom OS partisjonen er det første som kan krasje ved virusangrep eller andre uhumskheter.

Nei lagre musikk, filmer osv. på D disken din.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar! :) Partisjoner har jeg ikke hørt om før, men det gir jo mening, stod ikkeno om at maskina skulle ha to disker. Burde jeg også lagre nye programmer på D:, eller bør de ligge på C:? Jeg er vant til å bare ha alle programmene liggende på C:

Jeg bruker Windows 7, har ikke lært det her med å linke til mapper, hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar

Hvorfor bør store ting som spill ligge på C?

Personlig mener jeg at systemdisken burde være så lityen som mulig slik ta operativsystemet kan jobbe kjapt, noe det gjør på en 20-30GB disk istedenfor på en 400 gig disk.

Det er mye å gå seg bort i.

Det minner meg forresten på at jeg skal flytte pagefila på PCen bort fra C og over på en annen fysisk disk.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...