herzeleid Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Hei. Jeg har sett innom her etter lignende tråder men fant ingen som passet det jeg var ute etter så håper dere kan hjelpe meg. Jeg har funnet ut at jeg burde skrive testament og lurer da på hvordan man går frem for å gjøre dette juridisk riktig, slik at jeg ikke sitter igjen med en papirlapp uten særlig betydning. Hva må til av eventuelle presiseringer anngående formue, erstatninger, forsikringer og eiendeler osv.? For å spare de etterlatte mest mulig vil jeg jo helst ha minst mulig rom for skjæring her. Hva må til av vitner evt. advokat for å gjøre testamentet gyldig? Hvis det er mer jeg burde tenke på så kom gjerne med forslag. Har aldri skrevet testament før og har generelt lite peiling på juss så jeg setter pris på alle innspill jeg kan få På forhånd takk. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Du bør lese gjennom arveloven. Den er skrevet på en slik måte at også ikke-jurister skal forstå innholdet. Du finner den på lovdata. Når det gjelder testamente, så er det et (nesten) absolutt krav at det skal signeres av to vitner. Det stilles noen krav til disse. Se loven. Det er også en del begrensninger i hvordan du kan disponere arven du etterlater deg, hvis du er gift og/eller har barn. Igjen, les loven. Ellers finnes det vel diverse maler for testamente på nett, søk litt på google. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Det tryggeste er å få bistand av en advokat. Lenke til kommentar
Izor Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) For at testament skal være gyldig må det være to vitner som signerer. Denne prosessen er svært viktig, for vis en av personene som skal signere testamentet ikke er tilstede mens de andre signerer kan testamentet være ugyldig. Det er verd å merke seg at hvis man har livsarvinger, skal disse ha 2/3 av formuen eller maks 1 million per hode. Det er mange regler inne arveretten som begrenser din rådighet over formuen din etter din bortgang, vil derfor anbefale deg å få en advokat til å se på det for å være sikker på at testamentet ikke bare blir et verdiløst papir. Ser nå at en lenger opp skrev så og si det samme:P Endret 16. februar 2010 av Izor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå