nomore Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Nei, det tror eg ikke. Apple selger enormt mange telefoner pga en særdeles sterk kultur knyttet til produktene. Den kulturen som Apple har mangler Microsoft. Apple lager trendprodukter. Og folk kjøper trendprodukter selv om de mangler funksjoner de egentlig ville hatt ellers. Nå skal eg ikke skjære alle over en kam. Det finnes uten tvil mange som kjøper iPhone fordi de mener det er en god telefon og/eller liker telefonen i seg selv, men eg mener det er hevet over enhver tvil at salgssuksessen til iPhone skyldes kulturen og miljøet rundt, ikke det at det er en bedre telefon enn andre. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Jeg vurderte aldri iphone, stålkontrollen til Apple byr meg i mot. Mitt valg nå i januar var Android vs Nokia N900, den førstnevnte vant men får de fart på OS-et i N900 så vil jeg nok velge det selv om jeg er meget fornøyd med min Hero. Dog, nå er vi seriøst offtopic så jeg stopper her. Lenke til kommentar
jzky Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 ingen bruk for klipp og lim? er kjekt å kunne kopiere en tekst fra en webide for å så lime den inn som status på facebook eller i en epost. Vel det med facebook er nok å overdrive, men har ofte tatt deler fra en nettside og limt inn i en epost til kollegaer \ familie. Multitaskin har jeg også brukt endel, det eneste negative jeg har å si om multitaskin er hvordan man kontrollerer hvilke program man vil kjøre i bakgrunnen og hvilke man vil avslutte der og da. og store firkanter som ikoner.. det har vært prøvd før.. http://dailymobile.se/2009/03/10/pictures-...e-prototype-02/ men gleder meg som en unge til man kan prøve en i butikken.. Lenke til kommentar
superclementz Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Dette bringer meg tilbake til tanker om Internet Explorer 6 og lanseringen av nye nettlesere fra Microsoft. Too little too late. Microsoft har i årevis hatt muligheten til å gjøre noe med sitt sterkt kritiserte operativsystem på mobilfronten. Som forbruker syntes jeg man kan spørre seg selv spørsmålet om det er her en ønsker å være, eller om en vil holde seg til en løsning som ligger mer i forkant? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Det skjer av og til at eg kopierer telefonnummer fra et sted til et annet på telefonen, så behovet mitt er der hvertfall. Men, som noen nevnte tidligere så skal vi ikke dømme Microsoft før vi vet hva alternativet er. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Ja, men kan ikke se for meg f.eks word uten klipp og lim. Altså tekstredigering generelt. Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Apple selger enormt mange telefoner pga en særdeles sterk kultur knyttet til produktene. Den kulturen som Apple har mangler Microsoft. Apple lager trendprodukter. Og folk kjøper trendprodukter selv om de mangler funksjoner de egentlig ville hatt ellers. Nå skal eg ikke skjære alle over en kam. Det finnes uten tvil mange som kjøper iPhone fordi de mener det er en god telefon og/eller liker telefonen i seg selv, men eg mener det er hevet over enhver tvil at salgssuksessen til iPhone skyldes kulturen og miljøet rundt, ikke det at det er en bedre telefon enn andre. Dette "argumentet" har blitt brukt så mange ganger at det er helt utrolig at folk fortsatt gjentar det. Det er bare så utrolig arrogant av deg å si "Altså, folk kjøper bare telefon X fordi de TROR den er bra, men det er bare fordi de ikke vet bedre." Utrolig, utrolig arrogant -- og i tillegg: idiotisk. Hvorfor? Fordi et dårlig produkt, spesielt et produkt som er så personlig (som en mobiltelefon faktisk er) og så dyr (som iPhone faktisk er), ikke har noen sjangs til å overleve med mindre folk er fornøyde med det! Det er ikke mulig! Det går mot alle former for etablert markedsmekanikk. Når en bestemt telefon selger bra, år på år, og alle andre prøver å kopiere måten telefonen fungerer på - hvor utrolig arrogant og dum er man ikke hvis man tror det faktisk er et fnugg av sannhet i å si "Brukerne vet bare ikke bedre - de er fulle av lykkerus fordi Apple har lurt dem til å tro at telefonen er bra, og det er derfor de ikke savner feature X". Å herregud så arrogant det er. Er det ikke en ørliten, bitteliten sjanse for at folk er fornøyde fordi de faktisk er fornøyde? Er det ikke en sjanse for at de ikke savner feature X fordi de faktisk ikke savner den - enten fordi det problemet den funksjonen skulle løse faktisk ikke eksisterer, eller fordi de har implementert en annen måte å gjøre det på? Neida. Folk vet bare ikke bedre. De har blitt lurt av Apple til å tro at de har en bra telefon, når de egentlig ikke har det. De har bare ikke skjønt det enda. Tre år er ikke tid nok til å skjønne at telefonen de har kjøpt faktisk suger ballesvette. Huff så dumme folk er ass. Igjen: folk som bruker det "argumentet" du bruker bør skjemmes av å ferdes i det offentlige rom. Endret 17. februar 2010 av josh909 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Har iPhone ... exchange support? Ja. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Dette "argumentet" har blitt brukt så mange ganger at det er helt utrolig at folk fortsatt gjentar det. Det er bare så utrolig arrogant av deg å si "Altså, folk kjøper bare telefon X fordi de TROR den er bra, men det er bare fordi de ikke vet bedre." Utrolig, utrolig arrogant -- og i tillegg: idiotisk. Fordel å faktisk lese innholdet i innlegget før du (feil)kommenterer det. Eg sier ikke at ingen kjøper iPhone fordi de liker den, eg sier bare at de enorme salgstallene skyldes først og fremst en ekstremt god markedsføring og en veldig lojal brukergruppe. Dette har ikke Microsoft på samme måte. Og det å tro at salgstallene ene og alene skyldes iPhones funksjonalitet, maskinvare eller programmer er, tja, naivt. Steve Jobs er et ondt geni: Apple er kjent for en rekke produkter som har solgt blitt populære i overlegen grad i forhold til konkurrentene. For eksempel er Ipod den desidert vanligste musikkspilleren på gata, og Iphone selger også som varmt hvetebrød. Ingen av produktene er teknisk nyskapende, men selger likevel som varmt hvetebrød. iPhone's global success is more marketing myth than reality: American business history almost certainly will recall Apple as one of the most successful marketers ever. With iPhone, the company has performed a remarkable magic trick: Making the late-starting mobile seem ready to take over the world. But the hard reality of facts -- not the torrent of glowing emotions coming from American and European financial analysts, journalists or Mac loyalists -- show something else. Apple's smartphone is by no means the roaring success everyone here claims it to be. What's Behind the iPhone Success Story?: "Let's face it, the iPhone is iconic, it's cool, it's sexy, it's now, but last week, it was all about the 1 billionth app. They're marketing geniuses, they dominate mindshare for their space in the market," Ramon Llamas, analyst at IDC, told InternetNews.com. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 @nomore: Og det å tro at salgstallene ene og alene skyldes ekstremt god markedsføring og en veldig lojal brukergruppe er, tja, minst like naivt. Sannheten er nok at det skyldes en kombinasjon av en rekke faktorer, der markedsføring, lojalitet, funksjonalitet, design, maskinvare, programvare er noen komponenter. Men slik er det jo i stor grad for de fleste produsenter. Når f.eks Microsoft feiler i dette markedet, så kan ikke all verdens markedsføring dekke over at Windows Mobile har blitt fryktelig akterutseilt - så markedsføring hjelper lite dersom produktet ellers ikke holder mål. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 @nomore: Og det å tro at salgstallene ene og alene skyldes ekstremt god markedsføring og en veldig lojal brukergruppe er, tja, minst like naivt. Jeez. Ingen som leser innlegg før de kommenterer lenger? Eg sier ikke at ingen kjøper iPhone fordi de liker den, eg sier bare at de enorme salgstallene skyldes først og fremst en ekstremt god markedsføring og en veldig lojal brukergruppe. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 @nomore: Joda, jeg leser innlegg, og jeg har ikke funnet noen som påstår at "salgstallene ene og alene skyldes iPhones funksjonalitet, maskinvare eller programmer". Derfor min lille vri på din kommentar...stråmenn er jo morsomme, synes du ikke? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 I en seriøs diskusjon mener eg det ikke hører hjemme å vri på sitatene til andre for å hevde sin egen agenda. Helt ærlig. Om Motorola hadde lansert iPhone 1G for fire år siden, tror du den hadde solgt like mye og vært like populær? Forutsatt samme utgangspunkt(ingen multitasking, manglende klipp og lim, ingen enhetskryptering, alle programmene måtte komme fra Motorola's egen butikk og den eneste mulighetene for å overføre filer og musikk til telefonen var via Motorolas egen sync software). Hva med Siemens? Eller Microsoft? Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 @nomore: Vi leser innleggene dine, men de gir ikke mening. Det virker som om det er du som ikke leser innleggene våre. For eksempel er Ipod den desidert vanligste musikkspilleren på gata, og Iphone selger også som varmt hvetebrød. Ingen av produktene er teknisk nyskapende, men selger likevel som varmt hvetebrød. Her siterer du vel Amobil, som på lik linje med deg ikke klarer å se skogen for bare trær. Det å legge til grunn for diskusjonen at et produkt er nødt til å være "teknisk nyskapende" for å være en suksess viser nøyaktig hvor lite man har forstått av hva det er som gjør iPhone (og andre Apple-produkter) til så store salgs-suksesser: brukeropplevelse. Hvorfor tror du Microsoft har kastet hele det gamle WM-regimet ut døra og tatt en helt ny tilnærming til det mobile grensesnittet sitt? Igjen: det å si at iPhone først og fremst er en suksess fordi "Apple er flinke på PR" er arrogant, barnslig og viser en total mangel av markedsforståelse. Men for all del: det gir sikkert mening i eget hode. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Gir ikke innleggene mine mening? Er de skrevet feil, har motstridende påstander eller er det fordi du er uenig de ikke gir mening? Greit å vite så eg evnt kan korrigere det og slippe å skrive innlegg uten mening fremover Eg har linket til artikkelen som sitatet er hentet fra, så det er vel ingen tvil om at det kommer fra Amobil. Sitatet i seg selv er satt på spissen, og alene gir det feil vinkling, men leser du hele artikkelen ser du at artikkelen på ingen måte kritiserer Apple for å ikke være teknisk nyskapende alene, men heller stiller spørsmålstegn med hvordan kan en ny aktør på markedet selge så mye når de ikke kommer med maskinvare som revolusjonerer på noen måte. Det er hvertfall slik eg tolker artikkelen. Eg kan se flere grunner til at Microsoft kaster WM-systemet de har i dag på døren. Personlig synes eg grensesnittet er gammeldags og tungvindt. Spesielt på nyere telefoner med kun touch skjerm. Grensesnittet og systemet fungerte greit på gamle PDA'er i 2004, men her har Microsoft sovet i timen og utviklet seg for sakte. Så eg tror Microsoft har innsett at de ikke klarer å presse mer vann ut av den steinen, og lager derfor noe helt nytt. Noe eg anser som naturlig, men det kommer dog litt sent. Eg har selv ingen utdannelse innen markedsføring eller markedsforståelse. Men hvorfor er påstanden min barnslig og arrogant? Kan du evnt forklare meg hvorfor eg tar feil, er barnslig og/eller arrogant med den uttalelsen? Hva tror du forresten om spørsmålet mitt litt over her? Hadde iPhone blitt like stor suksess om noen andre hadde lansert den? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Tja, Iphone ble dømt nord og ned av mange eksperter, endel ga de 6mnd så ville Apple måtte forlate banen med store tap fordi det var helt umulig for nye aktører i dette markedet, historien viste hvor feil de tok. Apple satset på brukervennlighet kombinert med avanserte funksjoner, noe som få andre hadde tatt så tungt. De forsto at en mobil er en internett-terminal for underholdning, de laget ett økosystem rundt den som fungerte for tredjepart. Dog hadde de jo dra hjelp av sitt Ipod-salg samt sin posisjon blant skrivende og kreative mennesker som ga de oppmerksomhet langt utover Apple sin nærmes magiske evne til og skape blest og entusiasme for tingene de kommer med, ingen kan hevde at de ikke er trollmenn når det kommer til og få plass og positiv omtale over alt. Lenke til kommentar
ketle Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Brukeropplevelse og innhold er viktigst, derfor er iPhone en suksess. Det er rett og slett den beste telefonen ut fra disse kriteriene. Ps jeg har android og er fornøyd med det. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Det eg liker med iPhone er byggekvaliteten og et enkelt og rent grensesnitt. Eg klarer ikke helt å bestemme meg for om eg liker grensesnittet på en telefon, men grensesnittet i seg selv er veldig bra. Så om Microsoft skal lykkes må de lykkes på grensesnittet som et minimum. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Jeg var selv ekstremt kritisk til mangel på klipp og lim, samt manglende multitasking på iPhone, men jeg må innrømme at jeg kan telle på fingrene alle gangene jeg har brukt disse funksjonene siste året... Så lenge programmene starter der du slapp forrige gang, er det ekstremt sjeldent et problem, siden iPhone nå har push notifications. Eneste problemet er programmer som KUN kjører i bakgrunnen. Endret 22. februar 2010 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 24. februar 2010 Del Skrevet 24. februar 2010 Synes denne diskusjonen rant litt vel ut i apple vs. MS krig. Den største motstanderen MS har her... Er faktisk MS selv, hvis de skal fase ut winmo 6 mot en nyere versjon, som IKKE støtter multitasking.... Så tror jeg faktisk at de som kommer til å tjene mest på dette er Android. Jeg har en god del foretningsapplikasjoner som pr. idag trenger multitasking, joda, kan på sikt sette opp software på en lokal server med push notifikasjon istedenfor multitasking og pull slik det er pr. idag.... Men, da spørs det, er det kanskje likere å bare portere den softwaren til Android som støtter multitasking? Eller? og ingen klipp og lim? iphone ble SLAKTET på dette, hvorfor skulle MS slippe noe rimeligere unna? Vel, jeg er spent, men det føles velig 1 skritt fram og 5 tilbake for min del. Shiny og lettere å bruke veier ikke opp for massivt tap av funksjonalitet, noe som for min del betyr bytte av mobil bort fra WM (på privaten har jeg allerede byttet til Android) blir WM for "tungvint" på jobb, så bytter jeg 100% bort fra WM og går over til Android der også, iphone liker jeg ikke. (telefonen er greit nok, jeg bare liker den ikke) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg