JuC1y Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 hvordan skal jeg klare å holde ett foredrag om det i 5min, hvis det ikke er noen ulemper med det? Det er flere utlendiger som kan snakke bedre norsk enn folk som er født og oppvokst i en norsk familie. Feks så kan en utlending snakke bedre norsk enn, en gutt som er norsk og snakker kebabnorsk? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Det er vel heller få utlendinger (altså ikke en norsk statsborger, eller en person som har vokst opp i Norge) som snakker bedre norsk enn en som er vokst opp i Norge under normale forhold. Det er jo ikke meningen at du skal liste opp fordeler og ulemper ved å være flerspråkelig. Du kan jo godt snakke om fordelene ved å være flerspråkelig. Dessuten er det nevnt en potensiell ulempe, og det er at de språkene man har lært etter tidlig barndom ikke beherkes like godt som ditt første språk. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Det blir jo mer enn ulempe med enkelte måter å bli flerspråklig på d, enn flerspråkligheten i seg selv. Men man tager hvad man haver. Det er jo ikke mange ulemper ellers. Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 Det er jo mulig at folk som er født og oppvokst i en norsk familie snakker dårligere norsk en folk som er født å oppvokst i en utenlandsk familie... og de fleste norske på østkanten spessielt guttene snakker kebabnorsk. Men, hvis det ikke er noen ulemper med dette emnet, hva skal jeg gjøre? :S Lenke til kommentar
HValder Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Eg har sagt kva ulempa er, hvis du bare skal kverulere er det ditt problem. Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 så det er kun en ulempe ved å være flerspråkelig? vi har ett gruppeprosjekt, og jeg skal snakke om ulempene, men jeg finner ingenting og heller finner jeg ingenting annet å snakke om siden de andre har det andre.. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Den ulempa eg snakkar om skaper nok problemer til at du lett bør kunne snakke om det i hvertfall 20 min. Lenke til kommentar
Trondisk Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Jeg er flerspråklig, og snakker tre språk daglig. En av ulempene er at det blir veldig lett å blande ord, og det tar ofte litt tid og tenkning for å finne det ordet du leter etter, på riktig språk. I tillegg til det blir det ofte veldig vanskelig å identifisere seg med ett språk, og det føles som om man ikke har ett språk man virkelig behersker. Det er det jeg føler i alle fall. Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 21. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2010 Takk cornflake! ehm valder, kan du gjenta ulempen engang til? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Har du eit slikt hjul på midten av musa di, eit såkalt scroll(e)-hjul? Evt. piltastar på tastaturet? Bruk dei. Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Takk Men, tror dere at dere kan hjelpe meg å finne noe mer å snakke om ? Vi har allerede, 5 punkter. Hva et flerspråklig samfunn er? Hva det vil så å være flerspråklig? Ulemper med flerspråklighet? Fordeler med flerspråklighet? Konklusjon Lenke til kommentar
HValder Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Hvis det er slik oppgåva ser ut er det absolutt ingen ulemper med fleirspråkelegheit. Korleis lyder oppgåveteksten? Vær spesifikk. Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 22. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2010 Hva slags fordeler og ulemper er det med å være flerspråklig i Norge i dag? Hva det vil si å være flerspråklig? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 22. februar 2010 Del Skrevet 22. februar 2010 Dersom oppgåva er så dårleg formulert kan dykk gi læraren som fortjent og ignorere eventuelle ulemper sidan oppgåveteksten ikkje kan tolkast som om fleirspråkelegheit har ulemper. Fleirspråkelegheit i seg sjølv betyr ikkje noko anna enn at ein kan bruke meir enn eit språk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå