Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Være flerspråklig i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ulemper? Tja, det spørs kanskje litt på perspektivet. For eit par år sia var det litt snakk om den såkalla "kebabnorsken" rundt Oslo, altså innverknad av framande låneord i norsk språk. Språka i eit område vil alltid smelta saman til eitt, og utviklinga er at til slutt vil heile verda få eitt samla språk.

Frå eit språkpuristisk perspektiv er dette definitivt ei ulempe. Frykta er vel at dialektene vert burte og at norsk språk døyr ut. Dette vil nasjonalistar påstå at er negativt, mest av kulturelle grunnar. Men så er det jo ufatteleg upraktisk å måtte omsetja til og frå alle språk.

Islandsk er, som du kanskje veit, eitt av dei unike språka i verda som har kjempa hardt mot framand innverknad på språket. Som følgje av språkpolitikken deira kan islendingar faktisk forstå gamle norrøne tekstar, ettersom språket ikkje har utvikla seg langt derfrå. I tillegg lagar dei eigne ord istaden for å importera engelske. Det heiter altså ikkje "PC", men "tölva". Er dette eit døme som alle burde følgja? Tja. Eg vil seia at islandsk er eit ufatteleg vakkert språk og liker ikkje tanken på at det skal døy ut, men dersom alle språk gjorde dette... resultatet er nok svært upraktisk.

Lenke til kommentar

Ja, vi skal svare på hvorfor det er negativt for "deg" å være flerspråklig i Norge. Ikke om det har en effekt på språket tror jeg. Og jeg finner ingenting negativt med å kunne flere språk det er bare positivt, man lærer mer om andre kulturer og kan kommunisere på flere måter.

Men, sant det du sier at flerspråklige har en effekt på språket vårt. Siden de snakker forskjellige språk og blander inn norsk og sitt eget morsmål, flest ungdommer fra østkanten i Oslo som har en annen bakgrunn i tillegg til norsk snakker slikt, som også har fått navnet kebabnorsk. Men det gir ikke svar på hvorfor det er negativt for "deg" selv som individ.

Lenke til kommentar
Men, sant det du sier at flerspråklige har en effekt på språket vårt. Siden de snakker forskjellige språk og blander inn norsk og sitt eget morsmål, flest ungdommer fra østkanten i Oslo som har en annen bakgrunn i tillegg til norsk snakker slikt, som også har fått navnet kebabnorsk. Men det gir ikke svar på hvorfor det er negativt for "deg" selv som individ.

Sett at man ikke kan snakke "vanlig" norsk og bare prater "kebabnorsk" (i tillegg til evt. andre språk) vil jeg påstå at det kan slå negativt ut for deg. Du kan risikere at andre ikke forstår enkelte av ordene du bruker, en annen sak er at man kan oppleve stigmatisering som følge av talemåten.

Lenke til kommentar
Jeg ser kun fordeler med det.

Scenario 1

Muhammed Nordmann får seg jobb hos Ola Nordmann. Muhammed kan ikke norsk eller engelsk bare Arabisk, produksjonen til Ola går ned og Ola taper penger....

Scenario 2

Muhammed Nordmann kan ikke norsk eller engelsk, han flytter og kan ikke kommunisere med noen andre. Han for ingen venner...

Det finnes masse ulemper med å være flerspråklig, des flere språk des mere politiske problemer vil oppstå...

Lenke til kommentar

som sagt, skal jeg svare på hvordan det er å være flerspråkelig. Det du sier Ole marius er at hvis en person kun kan et språk og ikke norsk, skaper det vanskeligheter. Men det svarer ikke på spørsmålet mitt. og hvordan kan flerspråklighet skal mere politsike problemer?

Det er kun positivt å kunne flerespråk. Når du kommer til Norge, kan du ett språk og kanskje engelsk.. men du lærer deg norsk, da kan du kommunisere på tre forskjellige måter.

Lenke til kommentar

man kan jo ta USA som et eksempel. Ca 40% av befolkningen snakker spansk som sitt morsmål. Om ikke de som snakker spansk går på skole kan de ikke engelsk. Om de som snakker engelsk ikke går på skole for å lære spansk forstår dem ikke hverandre.

Dette i seg selv skaper sosiale og politiske problemstillinger...

Lenke til kommentar

Ole_marius: Gratulerer, du bomma på problemstillinga igjen.

TS: Oppgåveteksten er idiotisk, det er ingen ulemper med fleirspråklegheit i seg sjølv. Poenget er at innvandrar som har lært norsk ikkje kan bruke det i same grad som dei som er født og oppvokst med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...