JuC1y Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Hei Jeg har en fremføring om å være flerspråklig i Norge, jeg skal finne ulemper og fordeler... det er mange fordeler, men jeg kommer ikke på noen som helst ulemper med å være flerspråklig ? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Det er strengt tatt ingen ulemper ved å vere fleirspråkleg, hverken i Noreg eller ellers. Brorparten av verdens befolkning er fleirspråklege. Hvis oppgåva di derimot siktar til fleirspråklegheit i Noreg der norsk ikkje er morsmålet blir saka ei anna. Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 nei, norsk må ikke være morsmål... en kan ha et helt annet språk som morsmål bare at en er flerspråkelig i Norge, men jeg kommer fortsattt ikke opp med noen ulemper? fordi alle kan jo lære seg norsk.. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Ja, alle kan lære seg nye språk, men berre språket du er oppvokst med kan du snakke flytande. Da oppstår fort ein del problem, spesielt fordi mange innvandrarar kjem frå land som ikkje har dei same ordlydane som ein finn i norsk. Kva klassetrinn er dette? Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Nei, jeg er oppvokst med to språk og snakker norsk bedre enn urdu... hva slags problemer kan det oppstå? det oppstår kun problemer, hvis personen ikke kan norsk? dette her er 1 vgs Lenke til kommentar
HValder Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Ikkje alle som er oppvokst med begge språka, mange lærer først språk nr. 2 etter dei er for gamle til å kunne uttale lydane korrekt. Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Ulemper? Tja, det spørs kanskje litt på perspektivet. For eit par år sia var det litt snakk om den såkalla "kebabnorsken" rundt Oslo, altså innverknad av framande låneord i norsk språk. Språka i eit område vil alltid smelta saman til eitt, og utviklinga er at til slutt vil heile verda få eitt samla språk. Frå eit språkpuristisk perspektiv er dette definitivt ei ulempe. Frykta er vel at dialektene vert burte og at norsk språk døyr ut. Dette vil nasjonalistar påstå at er negativt, mest av kulturelle grunnar. Men så er det jo ufatteleg upraktisk å måtte omsetja til og frå alle språk. Islandsk er, som du kanskje veit, eitt av dei unike språka i verda som har kjempa hardt mot framand innverknad på språket. Som følgje av språkpolitikken deira kan islendingar faktisk forstå gamle norrøne tekstar, ettersom språket ikkje har utvikla seg langt derfrå. I tillegg lagar dei eigne ord istaden for å importera engelske. Det heiter altså ikkje "PC", men "tölva". Er dette eit døme som alle burde følgja? Tja. Eg vil seia at islandsk er eit ufatteleg vakkert språk og liker ikkje tanken på at det skal døy ut, men dersom alle språk gjorde dette... resultatet er nok svært upraktisk. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 mosleth: Det blir ikkje det same, dei fleste på Island, hvertfall av yngre generasjonar, er så vidt eg veit også fleirspråklege. Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 Ja, vi skal svare på hvorfor det er negativt for "deg" å være flerspråklig i Norge. Ikke om det har en effekt på språket tror jeg. Og jeg finner ingenting negativt med å kunne flere språk det er bare positivt, man lærer mer om andre kulturer og kan kommunisere på flere måter. Men, sant det du sier at flerspråklige har en effekt på språket vårt. Siden de snakker forskjellige språk og blander inn norsk og sitt eget morsmål, flest ungdommer fra østkanten i Oslo som har en annen bakgrunn i tillegg til norsk snakker slikt, som også har fått navnet kebabnorsk. Men det gir ikke svar på hvorfor det er negativt for "deg" selv som individ. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Jeg ser kun fordeler med det. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Men, sant det du sier at flerspråklige har en effekt på språket vårt. Siden de snakker forskjellige språk og blander inn norsk og sitt eget morsmål, flest ungdommer fra østkanten i Oslo som har en annen bakgrunn i tillegg til norsk snakker slikt, som også har fått navnet kebabnorsk. Men det gir ikke svar på hvorfor det er negativt for "deg" selv som individ. Sett at man ikke kan snakke "vanlig" norsk og bare prater "kebabnorsk" (i tillegg til evt. andre språk) vil jeg påstå at det kan slå negativt ut for deg. Du kan risikere at andre ikke forstår enkelte av ordene du bruker, en annen sak er at man kan oppleve stigmatisering som følge av talemåten. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Jeg ser kun fordeler med det. Scenario 1 Muhammed Nordmann får seg jobb hos Ola Nordmann. Muhammed kan ikke norsk eller engelsk bare Arabisk, produksjonen til Ola går ned og Ola taper penger.... Scenario 2 Muhammed Nordmann kan ikke norsk eller engelsk, han flytter og kan ikke kommunisere med noen andre. Han for ingen venner... Det finnes masse ulemper med å være flerspråklig, des flere språk des mere politiske problemer vil oppstå... Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 *snip* Det er ikke flerspråklighet. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Ole marius: Du har misforstått. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 ole_marius: Det der er enspråkelegheit Som Dj_eLmO sei, problema oppstår når ein ikkje kan snakke eit språk skikkeleg, det fører ofte til problem for innvandrarar. Alle språk du har lært etter tidleg barndom vil du ikkje kunne uttale korrekt. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Ole marius: Du har misforstått. Jaha? Jeg tenke på at denne kan bli en eventuell realitet. Norge er delt eksempelvis i to med Arabisk og Norsk side om side. Ene siden forstår ikke den andre... Am i wrong? Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 som sagt, skal jeg svare på hvordan det er å være flerspråkelig. Det du sier Ole marius er at hvis en person kun kan et språk og ikke norsk, skaper det vanskeligheter. Men det svarer ikke på spørsmålet mitt. og hvordan kan flerspråklighet skal mere politsike problemer? Det er kun positivt å kunne flerespråk. Når du kommer til Norge, kan du ett språk og kanskje engelsk.. men du lærer deg norsk, da kan du kommunisere på tre forskjellige måter. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 man kan jo ta USA som et eksempel. Ca 40% av befolkningen snakker spansk som sitt morsmål. Om ikke de som snakker spansk går på skole kan de ikke engelsk. Om de som snakker engelsk ikke går på skole for å lære spansk forstår dem ikke hverandre. Dette i seg selv skaper sosiale og politiske problemstillinger... Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 18. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2010 men, oppgaven er flerspråklighet i Norge Lenke til kommentar
HValder Skrevet 18. februar 2010 Del Skrevet 18. februar 2010 Ole_marius: Gratulerer, du bomma på problemstillinga igjen. TS: Oppgåveteksten er idiotisk, det er ingen ulemper med fleirspråklegheit i seg sjølv. Poenget er at innvandrar som har lært norsk ikkje kan bruke det i same grad som dei som er født og oppvokst med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå