Underhand-Felons Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Celle C10 i arket ser slik ut: =INDIREKTE(Analyse!C8&"!B"&Analyse!C2) I celle C8 og C2 oppgir jeg hhv hvilket ark og hvilken rad jeg ser på Med dette får jeg vist datoen som en funksjon av raden som er valgt, datoen ligger i kolonne B i ethvert ark jeg måtte peke på. Jeg ønsker å snu på dette, slik at valg av dato viser valgt rad Prøvde dette; =RAD(INDIREKTE(Analyse!C8&"!B"&Analyse!C1)) - hvor dato legges inn i C1 for å teste Får bare datoen til svar, ikke rad nr Endret 16. februar 2010 av Underhand-Felons Lenke til kommentar
H80 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Du kan lage en kolonne som inneholder radnumrene ved siden av kolonnen du skal søke i, og bruke VLOOKUP (FINN.RAD på norsk?) til å returnere radnummeret. Datoene må da være sortert i stigende rekkefølge. INDIREKTE() fører ikke noen vei her. For å bruke INDIREKTE() må du jo allerede vite radnummeret. Endret 16. februar 2010 av H80 Lenke til kommentar
Underhand-Felons Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Du kan lage en kolonne som inneholder radnumrene ved siden av kolonnen du skal søke i, og bruke VLOOKUP (FINN.RAD på norsk?) til å returnere radnummeret. Datoene må da være sortert i stigende rekkefølge. INDIREKTE() fører ikke noen vei her. For å bruke INDIREKTE() må du jo allerede vite radnummeret. Trodde jeg måtte bruke INDIREKTE() når jeg skulle hente rad nr i et annet ark enn det arket hvor jeg har lagt datoen som raden skal finnes ut fra. Datoen ligger i kolonne B i det arket hvor tilhørende radnr skal finnes. Står nok fortsatt fast Lenke til kommentar
H80 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Hei, For å henvise til et annet ark enn det du står i, skriver du navnet på arket, så utropstegn, så cellereferansen. Legg til radnummer i kolonne C i arket Analyse (regner med at det er der du skal hente radnummer fra) ved å fylle kolonnen med =RAD(). Rad C kan evt. skjules. Formel der søkedato ligger i C1: =FINN.RAD(C1;Analyse!B:C;2;SANN) (fritt oversatt fra engelsk, er ikke sikker på de norske funksjonsnavnene) Endret 16. februar 2010 av H80 Lenke til kommentar
Underhand-Felons Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Hei, For å henvise til et annet ark enn det du står i, skriver du navnet på arket, så utropstegn, så cellereferansen. Legg til radnummer i kolonne C i arket Analyse (regner med at det er der du skal hente radnummer fra) ved å fylle kolonnen med =RAD(). Rad C kan evt. skjules. Formel der søkedato ligger i C1: =FINN.RAD(C1;Analyse!B:C;2;SANN) (fritt oversatt fra engelsk, er ikke sikker på de norske funksjonsnavnene) Får det altså bare ikke til! Huff, må antakelig gå i grubleboksen litt for å se om jeg skjønner hva du mener Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 H80, får jeg anbefale KeepITcools formeloversetter, gratis herfra http://members.chello.nl/jvolk/keepitcool/index.html Jeg hopper mellom norsk og engelsk grensesnitt ettersom hva jeg holder på med, og bruker den hele tiden. Ellers er dine frie oversettelser stort sett helt på merket da.. Underhand-Felons, det er komplisert det du holder på med, har vært i det kaoset der utallige ganger. Stopp og rydd tankene: INDIREKTE konstruerer et forståelig celleområde utfra tekst og variabler. STØRST finner største verdi i et område. Dersom et områdenavn skal være variabler, dvs celleverdier, må adresser pakkes in i INDIREKTE. SAMMENLIGNE gir radnummeret til en søkeverdi i et område. Søkeverdien kan f.eks være resultatet av STØRST. Igjen, dersom et områdenavn skal være variabler må adresser pakkes in i INDIREKTE. INDEKS går y rader ned og x kolonner bort i et område. y kan gjerne være resultatet av SAMMENLIGNE. RAD trenger du ikke her. RAD(INDIREKTE(Analyse!C8&"!B"&Analyse!C1)) vil returnere verdien i Analyse!C1, som er radnummeret du allerede ber om. FINN.RAD slår opp en søkeverdi i et område og returnerer verdien x celler til høyre for treff. Komplekse oppgaver som dette løses best ved å brekke ned i små biter i forskjellige hjelpeceller, og så eventuelt kopiere-lime sammen til en monsterformel når alt virker. Problemet med monsterformler er at de er uforståelige etter noen måneder så de er veldig leie å vedlikeholde. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Underhand-Felons Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Mange takk til H80 og Harald Staff Etter å ha prøvd en masse, byttet jeg om kolonnene som innehold datoer og rad nr (rad lå først til å begynne med), så fikk jeg det til! Brukt masse tid på dette nå, men det blir bra. Det aktuelle arket hvor rad nr skal hentes fra, heter OBX, mens arket jeg jobber i heter Analyse. Da ser formelen slik ut; =FINN.RAD(C1;OBX!A:B;2;SANN) Den delen som inneholder henvisning til arket skal byttes ut, slik at beregningene håndterer andre ark, med andre navn. Har prøvd meg nå for å få til dette: =FINN.RAD(C1;Analyse!C9&"!a:b";2;SANN) Hvor C9 inneholder info om hvilket ark det skal jobbes i - får da #VERDI! Har antakelig en liten feil der nå, men hvilken? En annen sak som skapte problemer, var det faktum at datoene også inneholdt klokkeslett, dette skapte en forskyvning på en rad hele vegen. Hvordan kan jeg enkelt fjerne klokkeslett der dette ligger, har ca 7000 rader...? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 =FINN.RAD(C1;Analyse!C9&"!a:b";2;SANN)Hvor C9 inneholder info om hvilket ark det skal jobbes i - får da #VERDI! Har antakelig en liten feil der nå, men hvilken? Stå på egne ben nå. Men hint fra forrige post: Dersom et områdenavn skal være variabler, dvs celleverdier, må adresser pakkes in i INDIREKTE. En dato er heltallet av dato-klokkeslett. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Underhand-Felons Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 =FINN.RAD(C1;Analyse!C9&"!a:b";2;SANN)Hvor C9 inneholder info om hvilket ark det skal jobbes i - får da #VERDI! Har antakelig en liten feil der nå, men hvilken? Stå på egne ben nå. Men hint fra forrige post: Dersom et områdenavn skal være variabler, dvs celleverdier, må adresser pakkes in i INDIREKTE. En dato er heltallet av dato-klokkeslett. Beste hilsen Harald Fikk det til, tnx! Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Kult. Skulle akkurat unnskylde at jeg låter strengere enn jeg er. Men da funka det som tenkt. Lenke til kommentar
Underhand-Felons Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 Kult. Skulle akkurat unnskylde at jeg låter strengere enn jeg er. Men da funka det som tenkt. Hehe, gjør ingenting - jeg kan være sånn selv, jeg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå