Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

LED-bytte i instrumenter - verksteder?

toth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bilinstrumentservice kan antageligvis klare det, eller så tror jeg også at Norsk Speedometerservice klarer det.

Bilinstrumentservice :

Gladengveien 3B

0661 Oslo

Tlf: 22 67 49 90

Norsk Speedometerservice :

Vogtsgate 26

0474 Oslo

Tlf: 22 37 74 68

Lenke til kommentar

De forhandlerene jeg er i kontakt med sender instrumenter til han og får det tilbake med "bedrift over natt", så det kan jo være at han kan gjøre det samme for deg, evt. om han har avtale med en bilforhandler i nærheten av deg som kan være behjelpelig.

Edit : Hvordan bil har du?

Endret av Hachon
Lenke til kommentar

Jeg skulle nok muligens klart å demontere alle pcb'ne selv, så bare av- og på-lodding trengs.

Det er snakk om en Smart Roadster Coupe jeg skal hente senere i uka. Den har orange LEDs, noe jeg mildt sagt ikke er glad i. Rødt er så evinnelig mye bedre.

Noen har dog snakket om "rødt filter", siden orange allerede er 50% rødt. Noen som aner noe om dette? Vil det være mulig å rett og slett plassere et rødt gjennomsiktig ark alá plansjer til overhead, bak instrumentdekslene? Alom pcb og deksler?

Lenke til kommentar
Noen har dog snakket om "rødt filter", siden orange allerede er 50% rødt. Noen som aner noe om dette? Vil det være mulig å rett og slett plassere et rødt gjennomsiktig ark alá plansjer til overhead, bak instrumentdekslene? Alom pcb og deksler?

Det er ikke nødvendigvis rød farge i oransje LED. De kan være ren oransje, og et rødt filter vil bare fjerne alt lys.

Lenke til kommentar

Det spørs hvor mye rødt lys det er i lyset. En orange led kan enten være en rød og en gul LED kombinert som produserer rødt og gult lys som tilsammen vil se ut som oransje lys, eller den kan være dopet slik at den produserer kun orange lys, eller rettere sagt, peaken er oransje, men det vil lligge litt ekstra lys rundt. Om man har rent oransje lys, og prøver å filtrere vekk alt untatt rød vil man filtrere vekk alt det oransje lyset, som igjen betyr at at man sitter igjen med ingenting.

Og, jo, det finnes oransje lys. At PC-skjermer og lignende bruker RGB for å produsere hvitt lys betyr ikke at det er de eneste tre fargene som eksisterer. Dagslys f.eks inneholder en jevn fordeling av alle farger slik at man kan filtrere hva som helst ut fra det. Det samme gjelder glødepærer med unntak av at de har mer lys på den røde siden enn den blå, så de kan også filtreres ut hvilken som helst farge av.

Jeg sjekket nettopp databladet på en tilfeldig oransje LED, og joda, den var laget for å produsere en peak av lys på akkurat oransje farge..

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke dra diskusjonen om fargeskalaen for langt, med det er jo slik at det finnes grunnfarger(ikke bare digitalt), og disse kan man filtrere. Man kan bruke fargede gjennomsiktige ark foran fotoapparatet f.eks, og således filtrere bort visse farger. Jeg skulle derfor tro det er mulig å filtrere vekk det gule fra den oransje led'en, og dermed sitte igjen med kun rødt.

Det er forøvrig snakk om single ensfargede leds i dette tilfellet, ikke flere i forskjellige farger.

(filtermuligheten kan vel forsåvidt sjekkes enkelt ved å holde ønsket filter foran instrumentene, jeg får prøve det når jeg får bilen) :)

Edit: Det kan hende vi snakker litt forbi hverandre. Det jeg mener med filter er jo rett og slett å gjøre så lyset oppfattes som rødt, for øyet. Ikke at det nødvendigvis er rødt. Litt som å ta på seg solbriller med fargede glass om du skjønner

Endret av toth
Lenke til kommentar

Du tar fortsatt feil. Når man snakker om fargen på lyset, så er det bølgelengden som gir fargen, men øyet kan oppfatte to helt foskjellige bølgelenger blandet som en farge som ligger på en bølgelengde midt i mellom dem. Det finnes ingen "grunnfarger". "Grunnfarger" er noe man har skapt for å kunne produsere f.eks PC-skjermer og lignende, fordi man da med tre farger kan blande seg til alle kombinasjoner.

Hadde det vært lyspærer som var filtrert med et oransje fargefilter, så hadde din plan fungert utmerket. Et oransje fargefilter fungerer i all hovedsak slik at den filtrerer vekk det blå lyset og lar enkelte bølgelenger av gult, rødt og mellom der ligge igjen. Slik fungerer ikke en LED. En LED produserer èn bestemt bølgelengde (peak, men den er ikke helt spiss) basert på hvilket stoff som er blandet i halvlederen. Dersom du har lys på èn bestemt bølgelengde kan du ikke filtrere ut andre bølgelenger fra dette lyset.

Jeg har hentet ut karakteristikken til 4 forskjellige dioder, henholdsvis rød, oransje, gul og grønn, så kan du se:

Rød:

post-19072-1266343162_thumb.png

Oransje:

post-19072-1266343169_thumb.png

Gul:

post-19072-1266343172_thumb.png

Grønn:

post-19072-1266343177_thumb.png

Som du kan se der så gir ikke den oransje LEDen noe som helst av verken rødt eller gult lys.

Dette er det som skiller LED fra andre lyskilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...