Gå til innhold

Nytt kamera, endelig kan jeg bruke filtre, men har 0 peiling. :)


Anbefalte innlegg

Da har jeg nettop gått til innkjøp av nytt kamera.

Og trenger litt input når det kommer til filtre.

 

Mitt første digitalkamera var et Ixus 400. Kompaktkamera.

Etter det gikk jeg over på et Konica Minolta DiMAGE Z3. Superzoom-kamera.

Så ble det tilbake igjen til Ixus, nærmere bestemt Ixus 800.

Og nå, det nye kameraet, et Casio EX-F1.

 

Jeg er på ingen måte en skolert fotograf.

Men er interessert i gadgets, og har i alle fall plukket opp litt basic knowhow underveis.

Selv med Z3'en og Ixus'ene mine har jeg eksperimentert med ISO-verdier og lukketider.

 

Z3 var på ingen måte et supert kamera, men det var en grei turkompis.

Det som irriterte meg mest (bortsett fra at bildene hadde en tendens til å bli utbrente) var

at jeg ikke kunne sette på filtre, slik som man kan på Speilrefleks.

 

Nå som jeg har kjøpt et EX-F1 (mest pga highspeed fps) så tenkte jeg å eksperimenter mere med

fotografering, siden dette kameraet tar 62mm filtre.

 

Som en kommentar, så vet jeg at dette kameraet ikke kan måle seg med et speilrefleks mtp fotokvalitet. Ikke tenk på det. ;)

 

Til å begynne med har jeg kjøpt et Hoya 62mm UV-filter. Mest for å ha det som en permanent beskytter for linsa.

Kjekt når man skal filme ting i highspeed, og som utsetter kameraet for en viss risiko for skade.

 

Men kan godt tenke meg å kjøpe polarisert filter, nattfilter og eventuelt andre ting som kan være kjekt.

 

Har lest, Googlet, og lest litt til. Og her er hva jeg har forstått i mitt lille hode.

Setter pris på om noen kan komme med kommentarer på dette, og korrigere det jeg tar feil på.

Og eventuelt komme med nybegynnertips på hva man bør vurdere/tenke på.

 

UV-filter:

Det jeg har lest er at UV-filter begrenser mengden med UV-stråler.

De artiklene jeg har lest nevner at ved havnivå, så er ikke UV-stråler et reelt problem, men hvis du er oppe i høyden, der det er mere UV-stråler så kan et slikt filter begrense blåskjær som kan oppstå i bildet pga at det er mere UV-stråler i lyset.

Det diskuteres og hvorvidt er er lurt å sette et billig UV-filter på et dyrt objektiv, og dermed muligens redusere bildekvaliteten.

Det nevnes og at glasset som brukes i de fleste linsene/objektivene i seg selv blokkerer lys under 350nm, og dermed gjør at behovet for UV-filter kanskje ikke er der.

Artikkelen er fra 2003, og ordet "film" nevnes stadig.

Det får meg til å tro at dette kanskje gjelder speilrefleks som ikke er digitalt.

Kan det stemme, og i så fall er prinsippene veldig annerledes for digitale kameraer?

 

Polariseringsfilter:

Brukes for å begrense/fjerne reflekser i ikke-metalliske objekter.

Polariserte filtre har en tendens til å fremheve farger på enkelte overflater/objekter/himmel, samt gjøre skyggeområder mørkere.

Og jeg har sett flere plasser at polariserte filtre generelt absorberer lys, eller i alle fall slipper mindre lys gjennom. 1.5 stop er nevnt, uten at jeg aner hva det skulle bety.

Og jeg ser at de fleste "guidene" nevner at best effekt får man om solen er på en av sidene dine, og ikke rett foran eller bak.

Sirkulære polariserte filtre (CPL) nevnes som det mest trygge.

Samt at slike filtre ikke bør brukes innendørs eller ved dårlige lysforhold.

Hva er deres tanker/kommentarer om dette?

 

ND-filtre:

Etter hva jeg har skjønt, så er dette den typen filtre jeg trenger for å kunne bruke lange lukkertider i dagslys.

De finnes i forskjellige styrker, ND2, ND4 og ND8.

Igjen nevnes dette ordet "stop". Henholdsvis 1 stop (ND2), 2 stop (ND4) og 3 stop (ND8).

ND8 trekkes frem som det mest "vanlige" i noen av guidene jeg har lest.

Hva vil disse stop-verdiene si? Og hva vil dere anbefale?

Ha et polariseringsfilter, et ND4 og et ND8. Eller kan man klare seg med kun polariseringsfilter og et ND8?

Trenger man ND2, eller er det bare "kjekt å ha"?

 

Så et lite spørsmål som sikkert kan virke dumt.

Jeg har jobbet innen sikkerhet, og montert masse kameraovervåkningsutstyr.

De bruker ofte faste objektover, med fast zoom og fast fokus.

For å justere de best mulig så brukte vi et pol-fader filter som vi holdt foran linsen.

Dette fordi fokus kunne være bra i dagslys, men være dårlig på natten om man ikke traff helt rett.

Så ved å bruke filteret så kunne vi justere kameraet med "nattlys" istedenfor dagslys.

Synes filteret virket veldig kjekt, siden man har et trinnløst filter for lysdempning.

Er slike filtre noe fotografer faktisk bruker, eller er det for de spesielt interesserte eller for fotografer med helt spesielle behov?

Er det evt noen bakdel med å bruke et slikt filter?

 

Vel, det var det jeg lurte på akkurat nå.

Setter veldig pris på om noen har mulighet til å komme med gode tips, og korrigere det jeg evt har tatt feil på (det regner jeg med er en god mulighet for, hehe).

 

Hilsen en happy amatør. :D

 

 

PS:

Legger med noen enkle eksempler på bilder som jeg har tatt med Z3 og Ixus 800.

Fossbildet ble tatt i omtrent stummende mørke, for å kunne ha 30 sekunder lukketid.

Sånne bilder kunne jeg tenke meg å ta på dagtid, så jeg trenger et filter for å oppnå det regner jeg med.

 

Fiskeren er tatt med Ixus 800, i omtrent stummende mørke, lang lukkertid og laveste ISO (ISO 80).

"Stå stille!"

"Men jeg må jo sveive, ellers setter jeg fast kroken."

"Okei, sveiv, men stå STILLE!"

;)

post-34227-1266276206_thumb.jpg

post-34227-1266276213_thumb.jpg

post-34227-1266276220_thumb.jpg

post-34227-1266276225_thumb.jpg

Endret av snole
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UV-filter: Ikke noe poeng. Sensoren har UV-filter innebygd. Eventuelt for å "beskytte glasset", men bruk heller solblender. ;)

 

Polafilter: Gir en spesiell effekt ved reflektert lys. Slipper mindre enn halvparten av lyset igjennom - derfor mørkere søker og mørkere bilder (dvs - du må kompansere med ISO, blender og/eller lukkertid). Et polafilter vil kunne endre solbildet ditt drastisk - vil for eksempel kraftig kunne forsterke/begrense refleksjonene i vannet.

 

"Et stop" er en halvering/fordobling av lyset. Les gjerne den fine guiden her på forumet for å få mer forståelse for sånt noe. :)

 

Jo flere filtre du stacker, jo større sjanse for mørke hjørner og dårligere bildekvalitet.

 

ND-filtre er, som du sier, for å begrense lyset - for å kunne ta bilder som fossebildet ditt på dagtid.

Lenke til kommentar

Det med stacking og bildekvalitet har jeg lest. Men siden jeg ikke skrev noe om

det så er det bare toppers at du nevnte det. :)

 

Solblender følger med på kameraet mitt. Det kan settes på motsatt, om man ikke bruker det.

Er vel kanskje en standard "funksjon", men jeg syntes det var snedig. Hehe.

 

UV-filteret kjøpte jeg mest fordi jeg blir å filme highspeed (600fps og 1200fps) av ting som kan sprute på linsa, evt treffe linsa (ala softgun pellets, hehe).

Men det er mao like greit å droppe UV-filteret når jeg skal fotografere?

 

Så et polarisert filter gjør at lyset blir halvert + litt til (1.5 stop) som da er litt mere enn et ND2-filter?

Det gjør vel at man strengt tatt ikke trenger ND2?

Hva med ND4 og ND8? Er ND4 det mest anvendelige, eller er det ND8?

Eller burde man rett og slett ha ND2, ND4 og ND8 for å kunne ha maks fleksibilitet?

Tenker å kjøpe ett, kanskje 2 forskjellige ND-filtre til å begynne med.

Greit å vite hva som er mest nødvendig. :D

 

Jeg er litt interessert i å vite om et pol-fader filter kan eliminere behovet for ND2, ND4 og ND8, eller om det vil være en dårlig løsning.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Det finnes egne nøytrale filtre som kan benyttes som ren beskyttelse istedenfor UV-filtre.

UV-filtre var nødvendig på filmbaserte kameraer siden fil er følsom for UV-lys. Hverken farvefilm (dias + negativ farvefil) og sort/hvitt hadde ikke samme følsomhet for hele lysspekteret. Dette korrigerte man med hjelp av filtre. Disse kunne også forsterke effekt (som f.eks himmel i sort/hvitt med rødfilter). Det var også slik at enkelte farvefilmer (type/produsent) egnet seg best til et bestemt kamerasystem siden de kunne gi et svakt favestikk på andre (grunnet opptikken). Dette kunne avhjelpes med filtre.

 

Mye av det du leser på nettet om filtre er tilpasset filmbaserte kameraer. I den digitale verdener det vanlig å justere en del ting i etterkant. Dermed benyttes filtre gjerne til ting som må være korrekt når bildet tas (eksempler: pola-filter (helst sirkulert), gråfiltre, graderte effektfiltre (farvetoner), andre effektfiltre).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...