Gå til innhold

"Hvem" blir en siviløkonom?


MrL

Anbefalte innlegg

Selv hadde jeg (heldigvis) ingen økonomifag fra vgs da jeg begynte på økonomistudiet for et år siden. Det betyr at alt stoffet var helt nytt for meg fra dag 1, og jeg arbeidet strukturert med stoffet fra dag 1. Foreleserne advarte de som hadde økonomi fra vgs om at de kunne gå på en smell, og jeg så selv dette skje med flere av mine bekjente som bl.a. hadde bed.øk og regnskap fra vgs. De første ukene ble så enkle for dem at de rett og slett tok for lett på faget, og når vanskelighetsgraden etter noen uker plutselig var langt over vgs-nivå falt de nesten helt av fordi de ikke hadde innarbeidet seg gode vaner fra dag 1. For min egen del hadde jeg aldri noe problem med det.

 

Så mitt råd er - uansett hvor enkelt og simpelt faget kan virke til å begynne med - jobb med stoffet! Samma det om du kan det fra før, du MÅ lære deg hvordan du skal arbeide med stoffet. Ikke tro at du kan gjøre det akkurat som på vgs, for det er mange små detaljer som gjør at sekseren din fra vgs bare er en D eller C på universitetet.

 

Jobber du strukturert og disiplinert fra første dag vil jeg si at en B er realistisk å oppnå, så lenge du ikke har konsentrasjonsvansker eller lærevansker. Du trenger ikke å jobbe med skole fra åtte til seks hver eneste dag, så lenge du har en struktur og en plan. Og går det ikke helt som planlagt første semester er det ingen krise, mange trenger litt tid på seg for å få seg en studieteknikk som passer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. og 2. studieår

Obligatoriske emner:

 

- Finansregnskap med analyse

- Kostnads- og inntektsanalyse

- Finansiering og investering

- Organisasjon og ledelse

- Markedsføring

- Matematikk med anvendelse i økonomi

- Statistikk med anvendelse i økonomi

- Samfunnsvitenskapelig metode

- Innføring i mikroøkonomi

- Makroøkonomi

- Rettslære 1

 

3. studieår

Valgdel* (60 studiepoeng)

 

Valgemner:

Økonomi, juss, IT, språk m.m.

 

- Økonomi og administrasjon

- Regnskap

- Revisjon

- Eiendomsutvikling og eiendomsforvaltning

- Offentlig administrasjon

- Offentlig politikk

 

Man kan også velge mellom årsstudiene:

- Statsvitenskap

- IT og informasjonssystemer

- Utviklingsstudier**

- Matematikk

- Språkfag: Engelsk, tysk, fransk

 

Har sett litt på en eksamen i bed.øk og det er jo noen ting som du kommer til å få igjen på en master. Tror nok derimot du skal slite hvis du baserer deg på tankegangen om at 'dette er enkelt og jeg trenger ikke lese, fordi bedøk er enkelt.' ;)

Lenke til kommentar

1. og 2. studieår

Obligatoriske emner:

 

- Finansregnskap med analyse

- Kostnads- og inntektsanalyse

- Finansiering og investering

- Organisasjon og ledelse

- Markedsføring

- Matematikk med anvendelse i økonomi

- Statistikk med anvendelse i økonomi

- Samfunnsvitenskapelig metode

- Innføring i mikroøkonomi

- Makroøkonomi

- Rettslære 1

 

Hvilke(et) av disse emnene sies å være tyngst?

Jeg ser litt i en bok som har tittelen Kostnads- og innteksanalyse. Stoffet i den er relativt krevende i forhold til VGS pensum

Endret av turana
Lenke til kommentar

Kommer ann på forkunnskapene dine selvfølgelig.

 

Kostnads- og inntektsanalyse er svært krevende hvis du skal ha en sterk karakterer. Går mye i bidragsmetoder, selvkostmetoder, nøkkeltall og liknende som skal regnes ut. Det kan bli litt komplisert når man ikke har noen andre hjelpemidler enn kalkulator. Er veldig mange formler å huske i hodet.

 

Statistikk og matte er også ganske tungt hvis man ikke har sterke grunnlegende kunnskap i matematikk.

 

I tillegg er mikroøkonomi ett sant helvete.

 

Jeg er ferdig med 1 og 2 semester på denne linjen så det er bare å spørre om ting du lurer på. :)

Lenke til kommentar

1. og 2. studieår

Obligatoriske emner:

 

- Finansregnskap med analyse

- Kostnads- og inntektsanalyse

- Finansiering og investering

- Organisasjon og ledelse

- Markedsføring

- Matematikk med anvendelse i økonomi

- Statistikk med anvendelse i økonomi

- Samfunnsvitenskapelig metode

- Innføring i mikroøkonomi

- Makroøkonomi

- Rettslære 1

 

Hvilke(et) av disse emnene sies å være tyngst?

Jeg ser litt i en bok som har tittelen Kostnads- og innteksanalyse. Stoffet i den er relativt krevende i forhold til VGS pensum

 

Jeg har bare hatt 1. årsfagene, og jeg personlig syns kostnads- og inntektsanalyse var mest krevende. Men det var likevel ikke det jeg vil karakterisere som særlig vanskelig, det bare krevde litt mer arbeid enn de andre fagene (så er det et 10-poengs fag også da, så det bør jo være sånn). Jobber man jevnt og trutt og tar en titt på eksamensoppgavene tidlig i semesteret er det fullstendig overkommelig, selv om oppgaveboka er rævdårlig, for å si det rett ut.

 

I motsetning til GrandMa syns jeg mikroøkonomi var nesten fantastisk (den grad et emne kan være fantastisk), så vi har alle ulike forutsetninger og erfaringer...;) Jeg digget det faget!

Endret av Cie
Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i at Karl Robertsen var en gøyal lærer, men jeg synes rett og slett pensum ble for kompleks. ;) Når de begynte å gnage på monopol og sånn på eksamen, trodde jeg at jeg skulle flate ut på gulvet der.

 

Gikk det bra for deg på eksamenen?

 

Hehe, tror aldri jeg har vært så stressa i hele mitt liv som jeg var under den eksamenen, det var litt intenst ja, og jeg tror ganske mange slet. Men det endte godt til slutt for min del... ;) Men jeg syns pensum var OK jeg, og fant selve stoffet interessant hele veien. Og interesse hjelper jo mye på forståelsen, så jeg var heldig der. :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg følte det gikk veldig bra på 2 og veldig dårlig på 2. Litt med hjelp av en taktikk om å ikke lese til eksamen (litt personlige hindringer). Den taktikken fungerer overraskende dårlig!

 

;)

 

Haha, ja, men da kan du jo hvertfall fastslå at den taktikken fungerer dårlig, så vet du det. Er jo greit å ha prøvd det, om ikke annet, så er du en erfaring rikere og slipper forhåpentligvis å prøve den taktikken en annen gang av ren nysgjerrighet... :D Førsteåret er uansett det greieste året å gjøre seg sånne erfaringer. ;)

Lenke til kommentar

Tja. Kommer ann på hvor mye tid du vil ha til sosialt liv i tillegg. Det er egentlig så mye å gjøre utenom eksamenstiden hvis du sitter et par timer etter forelesning hver dag.

 

Du skal lett greie å jobbe 8 timer hver dag, men du kommer til å være helt spade. ;)

 

Hvor mye tid bruker du totalt sånn ca hver dag med skoletid og hjemmearbeid?

Lenke til kommentar

Til GrandMa og Cie.

 

Vurderer sterkt UiA etter gjennomført førstegangstjeneste. I likhet med sikkert mange andre studenter bor jeg langt unna universitetet og kjenner ingen som skal eller studerer der. Så lurer på hvordan det sosiale miljøet er. Er det lett å knytte bekjentskap å få nye venner(er selvfølgelig forskjellig fra person til person, men ser på meg selv som en sosial og morsom type). Slik at man kan ha et bra sosialt liv i tillegg til selve studeringen? Er det f eks mange organisasjoner og klubber man kan melde seg inn i? Hadde vært kos med litt fotball for eksempel.

Lenke til kommentar

Til GrandMa og Cie.

 

Vurderer sterkt UiA etter gjennomført førstegangstjeneste. I likhet med sikkert mange andre studenter bor jeg langt unna universitetet og kjenner ingen som skal eller studerer der. Så lurer på hvordan det sosiale miljøet er. Er det lett å knytte bekjentskap å få nye venner(er selvfølgelig forskjellig fra person til person, men ser på meg selv som en sosial og morsom type). Slik at man kan ha et bra sosialt liv i tillegg til selve studeringen? Er det f eks mange organisasjoner og klubber man kan melde seg inn i? Hadde vært kos med litt fotball for eksempel.

 

Jeg kjente ikke en sjel i Kr.sand da jeg flyttet hit, men har nå fått flere kjempegode venner der. Jeg har bodd i flere byer i Norge, og syns absolutt ikke det er noe problem å bli kjent med folk her i byen. Det sosiale miljøet er kjempebra, ikke for stort og ikke for lite (men joda, har møtt noen Oslo-folk som synes det blir litt for lite, så vi er jo alle forskjellige).

 

Så ja, du kan helt klart ha et bra sosialt liv i tillegg til studiene! Vet at mange skryter av UiA når det kommer til det sosiale miljøet, og det var en av grunnene til at jeg valgte UiA selv.

 

Det er en del organisasjoner og klubber ja, men disse kjenner ikke jeg så godt til, da jeg verken liker å synge eller å drive på med lagsport...;) Det er det eneste jeg har å klage på, at det ikke er så mange alternativer til oss som verken er musikalske eller sportslige. Vi har treningssenteret Spicheren rett ved UiA og jeg ser at bl.a. fotball er satt opp der. Så jeg er ganske sikker på at du får slengt deg med der, når det kommer til håndball og innebandy er det hvertfall bare å møte opp så det samme gjelder sikkert fotball. ;)

Lenke til kommentar

Hvor mye tid bruker du totalt sånn ca hver dag med skoletid og hjemmearbeid?

 

Nå er jeg langt i fra noen mønsterelev, men det var en liten periode hvor jeg jobbet 8 timer hver eneste dag samtidig som jeg jobbet mye med skole.

 

Kom på skolen 08.00 og var der sikkert i 6 timer hvorpå jeg jobbet fra 15.00 til 23.00.

 

Kommer: Cie svarte egentlig svært godt så jeg skal bare henvise til ham. ;)

Lenke til kommentar

Hvor mye tid bruker du totalt sånn ca hver dag med skoletid og hjemmearbeid?

 

Nå er jeg langt i fra noen mønsterelev, men det var en liten periode hvor jeg jobbet 8 timer hver eneste dag samtidig som jeg jobbet mye med skole.

 

Kom på skolen 08.00 og var der sikkert i 6 timer hvorpå jeg jobbet fra 15.00 til 23.00.

 

Kommer: Cie svarte egentlig svært godt så jeg skal bare henvise til ham. ;)

 

Okei da så, 8 timer dagen i lengden blir nok dog litt slitsomt da :p

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Greit å sammenligne nivået for å vite hva man kan forvente seg.

Fordi på universitet kan man fint ha 600-700 siders pensum på et 10 poengsfag. Det vil si at du skal kunne disse sidene på 12 uker. Da har man ikke kapittelprøver slik som på vgs. Her skal man kunne alt. Pensumet er mye større og vanskeligere. Eks er matten. Økonomimatte kan en si er S1 + S2 og litt til på 12 uker. For de som ikke har hatt all verdens matte fra før får ofte en hard start.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Greit å sammenligne nivået for å vite hva man kan forvente seg.

Fordi på universitet kan man fint ha 600-700 siders pensum på et 10 poengsfag. Det vil si at du skal kunne disse sidene på 12 uker. Da har man ikke kapittelprøver slik som på vgs. Her skal man kunne alt. Pensumet er mye større og vanskeligere. Eks er matten. Økonomimatte kan en si er S1 + S2 og litt til på 12 uker. For de som ikke har hatt all verdens matte fra før får ofte en hard start.

Motsigende at du nettopp sammenlignet de to nå i mine øyne:-p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, I appreciate it ;)

 

En annen ting jeg ser er at man kan ta "Økonomi og administrasjon - bachelor" hvor poenggrensen var en god del lavere(38-41 poeng) enn hvis man velger "Økonomi og administrasjon - siviløkonom - 5-årig master "(46 poeng), er det helt det samme om man går rett på 5 årig master som om man tar bachelor for så en 2-årig master?

 

Jeg har 47 i førstegangsvitnemålskvoten. Så satser på å komme inn på den 5-årige, men siden det er "bare" 100 plasser og mange søkere blir man litt bekymret.

 

Edit: Så at GrandMa lurte på akkurat det samme når han var i min situasjon https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1073620 så fikk vell svaret jeg var ute etter ;)

Endret av kommer
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Greit å sammenligne nivået for å vite hva man kan forvente seg.

Fordi på universitet kan man fint ha 600-700 siders pensum på et 10 poengsfag. Det vil si at du skal kunne disse sidene på 12 uker. Da har man ikke kapittelprøver slik som på vgs. Her skal man kunne alt. Pensumet er mye større og vanskeligere. Eks er matten. Økonomimatte kan en si er S1 + S2 og litt til på 12 uker. For de som ikke har hatt all verdens matte fra før får ofte en hard start.

Motsigende at du nettopp sammenlignet de to nå i mine øyne:-p

 

På hvilken måte er dette selvmotsigende? Jeg tok et eksempel, matte. Såklart om du har hatt R1 + R2 på vgs og fått en god karakter 4+ så vil ikke matte på universitet for økonomer være noe problem. Noe nytt, men en del er kjent. Forskjellen er at her går man igjennom et kapittel på en forelesning, og et kapittel kan være på 100 sider +. Har selv sett folk som har tatt påbygg og valgt de letteste fagene på vgs og har klart å trumfe seg inn på Økonomi og administrasjon ved hjelp av alderspoeng og erfaring som sliter.

Takk for svar, I appreciate it ;)

 

En annen ting jeg ser er at man kan ta "Økonomi og administrasjon - bachelor" hvor poenggrensen var en god del lavere(38-41 poeng) enn hvis man velger "Økonomi og administrasjon - siviløkonom - 5-årig master "(46 poeng), er det helt det samme om man går rett på 5 årig master som om man tar bachelor for så en 2-årig master?

 

Jeg har 47 i førstegangsvitnemålskvoten. Så satser på å komme inn på den 5-årige, men siden det er "bare" 100 plasser og mange søkere blir man litt bekymret.

 

Edit: Så at GrandMa lurte på akkurat det samme når han var i min situasjon https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1073620 så fikk vell svaret jeg var ute etter ;)

Bachelor + Master i økonomi og administrasjon fører til siviløkonom ja. Tror forskjellen ligger i at den som tar 3 + 2 (bachelor + master) må skrive både bacheloroppgave og masteroppgave Jeg har selv valgt bachelor + master slik at jeg kan ta bacheloren hjemme og dra utenlands å ta masteren. Endret av Teac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...