JohnnyAllstar Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hei Leier i dag en leilighet som jeg pga. kjøp av bolig nå ønsker å si opp. Leiekontrakten frestår som en tidsbestemt kontrakt med fra og til dato (fom. 1/7-09 – 1/8-10), og det står ingenting om gjensidig oppsigelse av leieforholdet iløpet av leietiden. Etter litt søking her på forumet har jeg funnet frem til og lest lignende tråder fra tidligere, og har skjønt at det er kap.9 i husleieloven som er aktuell her (Kap9. husleieloven). Leiligheten er en del av en bygård med 9 leiligheter, så utleier bor ikke selv på eiendommen. Ved kontraktsinngåelse nevnte utleier muntlig at leiligheten ble kjøpt mtp. at deres sønn på sikt skulle flytte inn i den når han ble gammel nok til det. Utleier sa ikke noe om når dette eventuelt skulle skje, og det er heller ikke skriftlig opplyst om dette som vedlegg til kontrakt. Det er heller ikke andre vedlegg til kontrakten som opplyser om saklig grunn for at leieforholdet er tidsbestemt under 3 år. Er det da slik å forstå at leiekontrakten kan ansees som tidsubestemt med 3.mnd oppsigelse, og jeg kan si opp kontrakten og vise til husleieloven dersom utleier mot formodning skulle slå seg vrang? Takker på forhånd for svar. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Er det da slik å forstå at leiekontrakten kan ansees som tidsubestemt med 3.mnd oppsigelse, og jeg kan si opp kontrakten og vise til husleieloven dersom utleier mot formodning skulle slå seg vrang? Ut fra opplysningene du kommer med, så virker det sånn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå