Gå til innhold

litt spørsmål ang utdanninger!

Tomstian

Anbefalte innlegg

hei. Jeg har søkt Eiendomsmegling på BI som mitt førstevalg. Men etter å ha lest litt rundt på forumer og sjekka skattelister.no så har jeg på inntrykk av at det er mye jobbing for lite penger unntatt de som virkelig gjør jobben bra. Har derfor i desperasjon spurt BI om jeg kan velge ØKAD sjøl om jeg har levert inn søknad hvor Eiendomsmegling var eneste studie jeg har søkt.

Jeg har i tillegg søkt Samfunnsøkonomi på UiO via Samordna Opptak, men jeg har alt for lite poeng til å komme inn, dessverre. dette er jeg klar over, men jeg ble anbefalt å søke allikevel, man veit aldri :) jeg har heller ikke lyst til å flytte til Bergen eller Tromsø hvor studiet også tilbys.

På andrevalg har jeg Internasjonale studier på HiL. Dette er et studie som interesserer meg veldig, men jeg er usikker på hva slags jobb og lønn jeg i etterkant kan få?

håper på gode svar på alt jeg lurer på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lønn burde aldri være eneste motivasjon ved valg av yrke.

Uansett så ville jeg nok heller gått for Økad ja. Skulle ikke være noe problem for BI å bytte der. Da får du en bra base for videre utdannelse.

naturligvis er ikke lønn alt, men ingen vil være "fattige"? om jeg får snudd på søknaden min så blir ØKAD svært aktuelt.

ble litt skremt av eiendomsmegling etter å ha lest grundig om jobb/lønn.

Lenke til kommentar

en annen ting: jeg hører om nyutdanna eiendomsmeglere som har fått jobber, og jobber veldig mye og effektivt, men som absolutt ikke har noen salg i starten. Eller svært lite salg i det hele tatt. Hvordan overlever disse på sikt? virker som eiendomsmegling har en stor fallhøyde, og naturligvis den andre veien også.

Lenke til kommentar

Eiendomsmarkedet går opp og ned, og lønningene til meglerne følger naturligvis den konturen.

ØKAD er en bredere utdannelse enn meglerutdannelsen, ja. Men den er mer krevende, og det er langt fra sikkert at du tjener noe bedre enn hva du ville tjent som megler.

Som jayplay sier, ikke tenk penger.

edit: leif

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...