Gå til innhold

Strømforsnyning til bil

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte på en ting. Bilbatteriet er på 12V. Ønsker man -12V setter man bare +12V-polen på batteriet til chassiet (jordingsreferanse eller hva det kalles).

I en strømforsyning blir det brukt spenningstablisator, husker ikke i klartekst hvordan skjemaet for en sånn en var, men det er kort sagt en transistor som sørger for at den justerer spenningen slik at utspenning alltid = det man vil ha (resten av spenningen legger seg over transistoren).

Hvis man da tenker litt videre på dette så kunne man vel alltids lagd alle spenningene man trenger for å drive en pc, 3,3-5 og 12V (evt -12,-5V) ved hjelp av en slags "spenningsstabilisator"? Tenk da... bare koblet en komponent i serie med PCen.

Er jeg helt på viddene eller? Klokken nærmer seg midnatt og jeg er sliten...

Lenke til kommentar

Hvor mange volt kjører CPUen din på...(1.65V)

hvor mye Ampere trekker da en CPU på 60-90W

GPU på 30-70W 2.1V (?)

HDD 5-10W

En del Ampere her...

Sedberg: den lille tingen du holder i hånda er kanskje en LM78L05. Denne tåler noen hundre mA :wink:

Lenke til kommentar

Spenningsregulatorer blir brukt i lineære strømforsyninger - den vanlige typen med en svær transformator. Ulempen er at den avgir mye varmeeffekt, jo høyere forskjell mellom inn- og ut-spenning, jo mere effekttap.

Fordelen med switchmode strømforsyning er at man unngår slike tap. Spenningen reguleres med pulsbreddemodulasjon.

Lenke til kommentar
Sedberg: den lille tingen du holder i hånda er kanskje en LM78L05. Denne tåler noen hundre mA :wink:

Nope. Den tåler 2A. Fremdeles for lite men.. hehe.. har sett kraftigere. Men om man skal opp i 10A området så tror jeg ikke enkle regulatorer er så fornuftige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...