Gå til innhold

Prosjekt: Kjøkken Stereo til mamma. (Acer One, Squeezebox Boom og minnepenn?)

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har pusset opp kjøkkenet hjemme og i den aledning ønsker mamma seg en lydkilde som ikke har såkalt "bokselyd". I den aledning har jeg kommet frem til en mulig løsning på ønsket hennes.

Hun bruker en Acer One med Linux. Denne har Wlan.

Her i huset har i Wlan.

Så planen min er å skaffe en 8gb minnepenn og legge musikken over på denne. Koble denne til laptopen hennes og dele denne på nettverket. Som Squeezebox Boomèn forhåpentligvis vil finne. Jeg har en ps3 for min egendel, men hun synes det blir tungvindt å gå opp til andre etasje for å skrue denne på, forså kunne høre musikk. Derfor tenkte jeg siden hennes pc altid er tilgjenelig i stuen så må dette være en grei ide?

Minnepenn-Delt på nettverket-WLAN-Squeezebox Boom = musikk?

Men har noen erfaring med slik. For med Windows så skal de ikke være noe problem, men jeg er usikker på hvordan det blir i dette tilfellet? Nettverket vårt vil selvfølgelig bli kryptert.

Noen ideer? Vil helst hatt det på plass til helga.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, i utgangspunktet høres dette ut som grei skurring. Vanlig praksis for at spilleren på kjøkkenet skal få tilgang til musikken er å legge inn en media/uPnP-server på maskinen som skal dele. Og det er massevis av alternativer å velge mellom. F.eks. er MythTV (gratis) en grei sak.

Når dette er installert og mediafilene er lagt til vil mediaspilleren på kjøkkenet kunne koble seg på uPnP-serveren og spille av musikkfilene.

MEN: Squeezebox Boom har en stor ulempe - den støtter rett og slett ikke uPnP-servere. Helt fantastisk at dette ikke er på plass i et såpass nytt produkt.

Du må dermed bruke Logitechs egen programvare - Squeezebox Server - for å få til dette. Heldigvis finnes det versjoner for "alle" OS, inkludert Linux. Programvaren finner du på mysqueezebox.com.

Hører gjerne mer om hvordan det gikk :)

Lenke til kommentar

Det bør fungere bra det, squeezebox boom er forøvrig en hissig liten sak, ekstremt bra lyd i forhold til størrelse og pris, og oppsett av server-programvaren (squeezebox server) er superenkel. Og jeg har satt det opp både på windows og linux uten å ha noen form for problemer...

Lenke til kommentar

Heisan

Jeg lurer på en liten ting ang dette. Hvordan kan jeg dele et 16gb SD minnekort på nettverket via Acer`n? Vil bare presisere at dette er slik "Acer Linux" med stikkord brukervenlighet før alt. Jeg trenger derfor litt hjelp da jeg selv etter en liten leting i systemet ikke finner ut hvordan jeg skal dele minnebrikka. (Linux noob jeg xD)

Lenke til kommentar

Såvidt jeg skjønner ønsker du å bruker Acer One som "server" for squeezebox boom'en. Da må du legge inn Squeezebox Server på den, i oppsettet til Squeezebox Server definerer du helt enkelt hvor på pcen musikken ligger og den vil dele dette på nettverket. Om du må gjøre noe mikkmakk for å få Squeezebox Server inn på den Acer'n vet jeg ikke, men det ligger i repositoryet til mange distroer, og de har også egne repos som det går ann å sjekke ut, eller man kan kompilere det selv...

/Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...