Gå til innhold

OL2010:17/2 langrenn, klassisk sprint

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som en sa til meg, sporet blir tregere og tregere. Finalesporet var mye tregere enn kvart/semi heatene.

Tja, skjønner nå ikke helt hvorfor sporet skulle bli så mye tregere av gåingen, men det er vel sola som spiller inn på sporene her..

Det er fullt vanlig at finaletiden er langt dårligere enn kvartfinaletiden. Det sier seg selv at du mister kraft og energi for hvert heat som går.

Sant, men er vel heller usannsynlig at de har dopa seg når de går 2 sek saktere enn tidligere heat..

Men fikk et gull i hvertfall :D

Lenke til kommentar
Nja... Liker ikke unnskyldninger for at man ikke er god nok. Var det bare Ola som gikk det heatet da?

Northug og Ola. Semifinale

Og jo, det der er en god unnskyldning. De som går første heat får hvile 10-15 minutter, de som går 2. får hvilt seg i max 1-3 min før finalen starter. Sier seg selv da at de som går første heat har en soleklar fordel.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Nja... Liker ikke unnskyldninger for at man ikke er god nok. Var det bare Ola som gikk det heatet da?

Northug og Ola. Semifinale

Og nei, det der er en god unnskyldning. De som går første heat får hvile 10-15 minutter, de som går 2. får hvilt seg i max 1-3 min før finalen starter. Sier seg selv da at de som går første heat har en soleklar fordel.

Ikke overdrive nå. Det er MYE mer enn 1-3 minutt fra herrenes siste semifinal til finalen.

Damene går jo i seg selv i over 3 minutter. Så starten, og så en masse styr rundt vinneren osv. Ble hvertfall 10 minutt. Det andre heatet får 5 minutt mer.

Men er godt mulig første heatet får akkurat nok, mens andre får for lite. Petter var da sterk til tross for å ha blitt hindret, og mtp at russerne kunne kjøre to ilag.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Ikke overdrive nå. Det er MYE mer enn 1-3 minutt fra herrenes siste semifinal til finalen.

Damene går jo i seg selv i over 3 minutter. Så starten, og så en masse styr rundt vinneren osv. Ble hvertfall 10 minutt. Det andre heatet får 5 minutt mer.

Men er godt mulig første heatet får akkurat nok, mens andre får for lite. Petter var da sterk til tross for å ha blitt hindret, og mtp at russerne kunne kjøre to ilag.

Glemte jeg at finalen for kvinner var mellom, så det blir: Første heat får hvile 20-25 minutter, andre heat får hvile 5-10 minutter. Happy ? My point still stands.

Petter hadde jo ikke nubbsjangs til å følge russerne, og noe særlig hindret ble han ikke. Ja han måtte endre retning, men tapte ikke mye fart på det.

En ting som taler veldig for at første heat har en klar fordel er det faktum at Poltaranin fulgte så godt som han gjorde.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Som en sa til meg, sporet blir tregere og tregere. Finalesporet var mye tregere enn kvart/semi heatene.

Tja, skjønner nå ikke helt hvorfor sporet skulle bli så mye tregere av gåingen, men det er vel sola som spiller inn på sporene her..

Det blir løsere, ergo treigere.

Du må følge med når Alsgaard snakker, iant. ;)

Lenke til kommentar

Vizla: Hvordan får du den ene delen (kvinnefinalen) til å være så mye kortere enn den andre (herresemien)?

Ja, de får litt lengre pause. Men det er marginal forskjell. Er snakk om noen minutter i forskjell, og den forskjellen ligger KUN i det andre semifinaleheatet... Ola fikk vel litt lengre pause før semifinalen, så burde gå opp i opp. Det skal være tid til restitusjon. Hvis ikke burde Ola tatt opp dette leeeenge før OL for det har vært slik som dette hele denne sesongen hvertfall.

Komme nå under OL når han blir rammet blir litt pinglete synest eg.

Lenke til kommentar

Det blir løsere, ergo treigere.

Du må følge med når Alsgaard snakker, iant. ;)

Jau-jau.. Blitt seint gitt, blir nok dårlig med halfpipe i natt på meg :sleep:

Lenke til kommentar
Petter hadde jo ikke nubbsjangs til å følge russerne, og noe særlig hindret ble han ikke. Ja han måtte endre retning, men tapte ikke mye fart på det.

Petter tapte mye på den bremsen der. Mistet MYE fart ut fra svingen som han ikke fikk tatt med seg videre. Og russerne kunne gå i tospann i tet, mens de bak måtte gå for seg selv. DET er en enorm faktor. Hadde han sluppet å bremse er eg rimelig sikker på at han hadde vært i rygg nede på flaten. For så fort gikk faktisk ikke russerne.

Vi må kunne innse at nordmennene ikke alltid er best og ikke skylde på ditt og datt ved HVER eneste anledning det ikke går veien. Forrige gang var det utelukkende skiene, denne gangen for kort tid? Blir for dumt.

Skjønner at Ola er skuffet, da han var suveren i fjor, mens når det gjelder så er han faktisk ikke like god. Det at Petter tar Ola såpass grundig som han gjør er ikke akkurat styrketegn. Og de hadde akkurat like lang restitusjon. Så hva er unnskyldningen til Ola vs Petter da?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Vizla: Hvordan får du den ene delen (kvinnefinalen) til å være så mye kortere enn den andre (herresemien)?

Ja, de får litt lengre pause. Men det er marginal forskjell. Er snakk om noen minutter i forskjell, og den forskjellen ligger KUN i det andre semifinaleheatet... Ola fikk vel litt lengre pause før semifinalen, så burde gå opp i opp. Det skal være tid til restitusjon. Hvis ikke burde Ola tatt opp dette leeeenge før OL for det har vært slik som dette hele denne sesongen hvertfall.

Komme nå under OL når han blir rammet blir litt pinglete synest eg.

- Russerne hadde dobbelt så lang tid som oss før finalen. Det hadde en del å si. Jeg prøvde å henge etter opp den første bakken, men måtte gi etter. Jeg hadde ikke noe å gi. Mot slutten var jeg helt sluttkjørt. Skuffende at jeg ikke var med da det dro seg til, sier Ola Vigen Hattestad til VG Nett.

Lenke til kommentar

Blir jo 5 minutter ekstra hvile. Syntes i det hele tatt at de norske virket veldig slitne i finaleheatet. Ikke i nærheten av samme trykket i første bakken. Sånn var det ikke i de andre heatene. Om man skal prøve å analysere litt så kan jeg ikke se noen annen grunn til at de skulle gå så kraftig i fra annet enn at de norske rett og slett ikke tok angrepet alvorlig, at russerne gikk mer økonomisk i heatene før eller at det rett og slett russerne har større kapasitet.

Edit: Svar til malingsspannet.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...