Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ting som ikke er bra på nye biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenkte å montere dioder i parklysa på en Vectra C 2007mod.

Det var bare å glemme, så enkeslt ut fra utsiden, men det var ikke mulig å få hånden på innsiden får å få ut bæra

Stort sett kan du bare dr... i å montere diodepærer på flere nye biler, blant annet Vectra C. Det vil ikke fungere, uten at du bruker pærer som har innebygget ballast for CAN-systemet til akkurat den bilens elektronikk. Der finnes egne park-lys-pærer som passer til Vectra visstnok, men du finner ikke de på Biltema, for å si det slik :p

For å gi deg en liten indikasjon, se på lyspærene som er i baklysene. Alle er samme 21W pæren, og det er en haug av de. Elektronikken sørger for at de lyser med den styrken de skal, men det forutsetter at du bruker samme pære som bilen er bygget for. Hiver du en diodepære i parklyset på en Vectra, vil en standard diodepære ikke lyse i det hele tatt, og om du får tak i en med innebygget motstand så strømtrekket blir noenlunde likt en glødepære, vil fremdeles du få feil: Det vil flimre under vanlig bruk, og blinke en stund etter at du har slått av motor. Ergo er det ikke godkjent som lys. Forøvrig så varer lyspærene ekstremt lenge. På min 2004 modell som er kjørt knapt 130.000KM er det ennå ikke byttet en eneste pære noensinne, og spenningen er helt grei, 14 komma "noe", alt etter temperatur.

Forøvrig er det uproblematisk å bytte parklyspære på vanlige lykter på Vectra, også på AFL xenon, men du må åpne håndboken :!:

Lenke til kommentar

Can-bus er jo styrt av alle mulige styreenheter, det tar faktisk over 1 sek fra du har slått på lysbryteren til lysene lyser på noen biler (i dette tilfelle en VW Caddy)

Aner ikke hvorfor pæra vil blinke, men jeg har sett nye biler med dioder som har funket utmerket.

Tror det har noe med hvilken bil det er og hvikle pærer du setter inn.

Jallapærer fra bilextra med ballast tror jeg er noe dritt, biltema har ikke med ballast.

Har sett en del BMW med diodepærer som blinker, noen av de første BMW med can-bus.

Endret av david_almli
Lenke til kommentar
Hvorfor vil en diodepære blinke, og oppføre seg dårlig, når den er koblet til ballast?

Burde den ikke da gjøre nøyaktig som en vanlig pære?

Mnjo, en skulle tro at det burde være tilstrekkelig, men i praksis er det ikke det. Har selv strevd med å få til en fungerende løsning på blinklysene på en MC. Der er det ikke pæreovervåkning som er problemet, men et komplekst blinklysrele som er selv-kansellerende etter visse parametre, fra 80-tallet. Fant tilslutt en spesiell "motstand", bygget for biler med "grinete" elektronikk. Først da fikk jeg normal blinkefrekvens. Det ble noen knalldyre LED-blinkers, og ikke pokker om jeg gidder å stresse med det en gang til ;-)

Lenke til kommentar

Dette har ingenting med CANBUS å gjøre, selv om tydeligvis veldig mange tror det. CANBUS er et nettverk laget for å unngå at alt skal kobles til alt. Det er kun et datanettverk som overfører pakker mellom enhetene med en kapasitet på 1Mb/s. F.eks kan dette være lysbryteren som sender en pakke til lysstyringen om at lysbryteren er switchet til nærlys, eller at blinklysbryteren er slått på. Dette nettverket er veldig likt et hvilket som helst annet datanettverk, bortsett fra at det er laget for å brukes i bil, og har innebygde systemer for prioritering av pakker (f.eks er det viktigere at fjernlyset slås på umiddelbart enn at instrumentpanelet umiddelbart får oppdatert kilometertelleren, så om du slår på fjernlyset samtidig som noe annet ønsker å sende noe på nettverket får slå-på-fjernlys-pakken prioritet)

 

Det som skaper problemer for ettermontering av LED (som ikke anbefales av andre grunner) er pærefeildeteksjonssystemer. Disse kan være der uansett om det er CANBUS eller ikke, og må ikke være der heller. Slike systemer fungerer slik at når pæra blir slått på måler den i en periode strømmen som går igjennom pæra. Dersom den er for lav eller for høy, som indikerer feil type pære eller ødelagt pære (uansett tilfelle er det noe feil), så slår den av pæra og sender feilmelding til instrumentpanelet. Dersom den ikke finner noe feil kan den koble pæra utenom målekretsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sist, men ikke minst, hvorfor gidder dere å installere LED?

Pærene varer jo lengre enn bilen.

Jammen halooooo... Det er jo kult å ha lys med feil spredning :!: Men litt sånn seriøst, så er det flere fordeler med LED: Mindre varme, raskere påslag, lite strømforbruk, tar lite plass i forhold til lysstyrke. Men det er og flere bakdeler: Vanskelig å få til god spredning (mange lyspære-etterligninger er faktisk ulovlig), noen løsninger sliter faktisk med varmgang (!), og teknologien er ekstremt kompleks med høyst variabel levetid. F.eks er det i hovedlys fremdeles xenon som er mest energieffektiv.

Lenke til kommentar
LED: Mindre varme

Helt til man bruker ekstra paralellkoblede resistorer for å lure pærefeildeteksjonssystemene.. da er det ikke noe mindre varme.

 

raskere påslag

Er bare på bremselys det har noen effekt, og da med korrekt lysspredning.

 

lite strømforbruk

Se førstnevnte.

 

 

, tar lite plass i forhold til lysstyrke.

Det er feil. Det tar gjerne mer plass, fordi det krever både strømregulator og kjøling i tillegg.

 

Vanskelig å få til god spredning

For å være mer nøyaktig, vanskelig å få _korrekt_ soredning. Det som ofte skjer med sliek pærer er at de sprer lyset ujevnt i alle retninger istedet for i de retningene det er påkrevd.

 

 

(mange lyspære-etterligninger er faktisk ulovlig)

For å være mer nøyaktig: Alle er ulovlige. Kun godkjente pærer er lov å bruke, og det finnes ingen mulighet for å godkjenne en LED-"pære" etter ECE R37.

 

noen løsninger sliter faktisk med varmgang (!), og teknologien er ekstremt kompleks med høyst variabel levetid. F.eks er det i hovedlys fremdeles xenon som er mest energieffektiv.

Korrekt. Og dette er grunnen til at LED i bilsammenheng bare blir eksperimentert med pr. dags dato. Man klarer ikke å få effektiviteten noe særlig høyere enn halogenpærer når intensiteten skal være så høy.

Lenke til kommentar

Hvordan merker en disse fordelene når man bruker tusen kroner på å bytte ut et blinklys med LED?

Vil du i det hele tatt merke lavere strømforbruk når du kjører bensinbil? På el-biler har man et poeng...

Hvem bryr seg om en LED tar mindre plass? Du skal jo installere den i den originale lykta.

 

Altså, jeg spør ikke om fordelene med LED, men fordelene med å ettermontere LED.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

<snippet mye gode greier om canbus...>

Du har helt rett, det er et nettverks-system, jeg burde vært mer presis i min første post om dette. Som en presisering kan jeg nevne at datastrømmen kan ha forskjellig hastighet. På min bil er det både lav, medium og høy hastighets canbus, og disse går på separate nett. Husker ikke verdiene på hastighetene...

 

Det som også lager trøbbel for f.eks LED pærer, er at lyspærene ikke får en konstant "strøm" av strøm, men pulser. Som jeg nevnte angående baklysene på VectraC, er alle pærene av samme styrke, men lyser med forskjellig styrke avhengig av strømpulser. Slikt liker ikke LED...

Lenke til kommentar
LED: Mindre varme

Helt til man bruker ekstra paralellkoblede resistorer for å lure pærefeildeteksjonssystemene.. da er det ikke noe mindre varme.

 

Selvsagt. Og da forsvinner halve moroa IMHO.

 

raskere påslag

Er bare på bremselys det har noen effekt, og da med korrekt lysspredning.

Du glemte blinklys. Har helt klart en positiv effekt, spesielt i vanskelige lysforhold. Det raske påslaget tiltrekker mer oppmerksomhet enn en "treg" glødelampe. Så sier de kloke hoder :!:

 

lite strømforbruk

Se førstnevnte.

 

 

, tar lite plass i forhold til lysstyrke.

Det er feil. Det tar gjerne mer plass, fordi det krever både strømregulator og kjøling i tillegg.

 

Tja, det jeg har sett av løsninger til f.eks blinklys og markeringslys på MC så kan det gjøres ganske mye mindre når man bruker LED. Når jeg var i Tyskland, hos Louis, fikk jeg demonstrert de forskjellige blinklysene de hadde der (og det var flere hundre modeller, et heftig utvalg), var det utvilsomt LED som var fysisk minst, samtidig som det ga absolutt mest lys. Enkelte kostbare modeller med små halogenpærer lignet litt i effekt, men ble veldig varme.

 

Vanskelig å få til god spredning

For å være mer nøyaktig, vanskelig å få _korrekt_ soredning. Det som ofte skjer med sliek pærer er at de sprer lyset ujevnt i alle retninger istedet for i de retningene det er påkrevd.

 

 

(mange lyspære-etterligninger er faktisk ulovlig)

For å være mer nøyaktig: Alle er ulovlige. Kun godkjente pærer er lov å bruke, og det finnes ingen mulighet for å godkjenne en LED-"pære" etter ECE R37.

 

noen løsninger sliter faktisk med varmgang (!), og teknologien er ekstremt kompleks med høyst variabel levetid. F.eks er det i hovedlys fremdeles xenon som er mest energieffektiv.

Korrekt. Og dette er grunnen til at LED i bilsammenheng bare blir eksperimentert med pr. dags dato. Man klarer ikke å få effektiviteten noe særlig høyere enn halogenpærer når intensiteten skal være så høy.

 

Himmel og hav, det ble litt komplisert å sitere denne. Men men, dere skjønner vel tegningen :cry:

Lenke til kommentar

Problemet er at på indikeringspærer har man enda ikke klart å forflytte seg vekk fra vanlige glødepærer til halogenpærer. Halogenpærer kan produseres vesentlig mindre og er vesentlig mer effektivt, tenner raskere, slukker raskere, osv. enn "vanlige" glødepærer. Det finnes godkjente halogenpærer for hele serien, men de er nesten aldri brukt. Hadde man brukt halogenpærer kunne en blinklyspære potensielt nesten vært på størrelse med en 5mm LED. Bare se på størrelsen på en H1-pære.. og den er 55W, produserer 1500lm.

 

Er forresten verdt å nevne at spesifikt på bremselys har de fleste bilprodusenter brukt LED på bremselys nummer 3 siden 90-tallet nettopp pga tiden det tar å fyre dem opp.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Hvordan merker en disse fordelene når man bruker tusen kroner på å bytte ut et blinklys med LED?

 

Hva snakker du om nå, egentlig? Bytte en pære, eller en hel lykt?

 

Vil du i det hele tatt merke lavere strømforbruk når du kjører bensinbil? På el-biler har man et poeng...

Om kjøretøyets elektronikk "takler" LED uten å måtte legge til motstand, så blir det jo faktisk endel effekt du kan spare. Problemet blir å finne en bil hvor du ikke får trøbbel med noen av pærene...

 

Hvem bryr seg om en LED tar mindre plass? Du skal jo installere den i den originale lykta.

Tenkte ikke på å bytte bare pæren, men hele lykten.

 

Altså, jeg spør ikke om fordelene med LED, men fordelene med å ettermontere LED.

Som i å bytte bare pæren, eller også å bytte f.eks en hel baklykt eller blinklys?

Lenke til kommentar
eller også å bytte f.eks en hel baklykt eller blinklys?

 

Alt, egentlig.

 

Er det av miljøhensyn at du bytter ut en hel lykt for å spare noen watt?

 

Som sagt, jeg forstår det hvis du kjører el-bil. Men en dieselbil har vel nok av kraft til å drive en glødelampe.

 

Ser ikke grunnen til å kødde med noe som er originalt... Muligens kjørelysene, men ikke blinklys og slikt.

Ei pære koster 20 kroner, og holder bilens levetid

Er det fordi det er trendy?

 

Noen mente at raske LED-lys er trafikksikkert, men når spredningen er dårlig, er det vel mot sin hensikt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

OK. Men vitsen med å bytte hele lykta for å kunne benytte LED?

Er det trafikksikkerhet? Mitt inntrykk er at de som elsker å modifisere bilen sin ikke er de samme som bryr seg om sikkerhet.

 

Eller gjaldt argumentet ditt kun frontlys?

Jeg skjønner at noen ønsker kraftigere kjørelys... Men jeg sikter til blinklys og slikt. Hvorfor gidde?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
OK. Men vitsen med å bytte hele lykta for å kunne benytte LED?

Er det trafikksikkerhet? Mitt inntrykk er at de som elsker å modifisere bilen sin ikke er de samme som bryr seg om sikkerhet.

 

Eller gjaldt argumentet ditt kun frontlys?

Jeg skjønner at noen ønsker kraftigere kjørelys... Men jeg sikter til blinklys og slikt. Hvorfor gidde?

 

Kult. Tøft. Moderne. Og kun det, i 99% av tilfellene. Min høyst subjektive gjetning :p På MC vil jeg si det kan ha en viss hensikt, men da snakker jeg om å bytte lykter, så du får lykter som sprer slik de skal. På MC er det elektriske ganske ofte svakt dimensjonert (strengt tatt gjerne ikke bygget for å kjøre med fulle lys hele dagen), så å spare 20-30W kan merkes på batteriet. Samtidig kan godt konstruerte brems/bak/blinklys i LED oppfattes lettere av andre trafikanter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...