Mannen med ljåen Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Tråden er tidligere kjent som "Høyt oljeforbruk, nyere biler". Nå nettopp leste jeg noe i VG som jeg ikke visste. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=587319 - Jeg tror dette kan ha en sammenheng med at folk er litt bortskjemte fra tidligere biler. Gamle biler bruker nemlig ikke så mye olje som moderne biler. Mens man tidligere kanskje var vant med at bilen ikke brukte olje mellom servicene, er det ikke uvanlig at moderne motorer kan bruke mer olje, inntil en halv liters oljeforbruk per tusen kilometer er ikke uvanlig, sier Bergerud. Vatt de føkk? Trodde det var de gamle motorene som drakk olje, ikke de nye. Er nye motorer så presset på drivstofforbruk nå i disse miljøtider, at de kompenserer ved å drikke olje? Hvordan kan nyere motorer bruke MER olje? Jeg trodde vraket mitt fra 1996 var et svin, men den var visst miljøvennlig likevel Endret 16. februar 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
gxi Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) At man må fylle på mellom service har vel mer med at moderne motorer skal ha oljeskift hver 30 000km/2 år, istedet for hver 10 000/1-2 ganger i året eller rundt der før. Jeg skjønner ikke at folk klarer å kjøre bilene sine tom for olje.. det må da komme en drøss med varsler før det skjer, spesielt i form av varsler i instrumentpanelet. Virker som at det eneste som holder nå om dagen er at bilen rett og slett stopper og nekter å gå dersom den finner noe feil. Endret 15. februar 2010 av gxi 1 Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Tror det har noe med hvordan man bruker bilen de første 50k Alle nye motorer bruker olje, men det blir mindre etter vært som den blir brukt Endret 15. februar 2010 av david_almli Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Du mener at disse bilene har høyere forbruk fordi de nylig rullet ut av fabrikken, og ikke at det er en ny og moderne design som bruker mer olje? Da misforstod jeg artikkelen. Takk for oppklaringen. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Bruker mere olje til motoren har "slitt seg til" slik at pakninger og stempelringer fungerer optimalt, det er derfor nye motorer skal kjøres inn. Mange bytter bil lenge før motoren er tillstrekkelig innkjørt. Endret 15. februar 2010 av david_almli Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Du mener at disse bilene har høyere forbruk fordi de nylig rullet ut av fabrikken, og ikke at det er en ny og moderne design som bruker mer olje? Da misforstod jeg artikkelen. Takk for oppklaringen. Nei, tror ikke det er det de mener i artikkelen. Moderne motorer, også når de er (inn)kjørt korrekt, kan bruke mye mer olje enn hva man gjerne er vant med på "gamlebilen". Har hørt om flere tilfeller av dette på nyere VAG, uten at jeg skal påstå problemet er relatert til et spesielt merke. Min egen erfaring er at såkalte elektroniske oljemålere (som viser nivå i dashbordet), eller tilsvarende løsninger som flere merker har, mildt sagt er upålitelige. En ting som duger, er å "fløtte rævva di" fram til motorrommet og finne peilepinnen Og ta 1 oljeskift mellom fabrikantens intervaller... Lenke til kommentar
CFM Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Gammelt smuss og skitt fungerer også som pakninger som tetter igjen ytterligere. Det er nettopp derfor man skal være svært forsiktig med å flushe en gammel motor. Endret 15. februar 2010 av W202 Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Beste motorene er de som har blitt kjørt optimalt, ikke døkjørt å heller ikke "rævkjørt" Rævkjørte motorer er ikke brukbart og døkjørte motorer tåler ikke å bli rævkjørt ein gang i blant. Tror ingen tenker koffert når de leser dette:P Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Beste motorene er de som har blitt kjørt optimalt, ikke døkjørt å heller ikke "rævkjørt"Rævkjørte motorer er ikke brukbart og døkjørte motorer tåler ikke å bli rævkjørt ein gang i blant. Tror ingen tenker koffert når de leser dette:P Koffert? Høh. Hva er forskjellen når du skriver "rævkjørt" og rævkjørt? Men sånn litt seriøst: Dørgane enig. Her i Gnore, med norske fartsgrenser og tilhørende putle-putle-kjørestil, er det fryktelig mange daukjørte motorer. Ikke uten grunn at det advares mot å ta din halvgamle norsk-kjørte bil en tur på Autobahn. Selv den "beste" motor kan gå føyken etter få timer med litt turtall og varme. En annen ting er at de fleste nye motorer går så fint og er så godt støydempet, selv når det er beinkaldt, at folk glemmer/driter i å ta det rolig før motoren er varm. Nye motorer, med tilhørende lavere toleranser og lettmetall, tåler kaldtstart mindre enn en gammel B20 av støpejern og svenskt stål Sånn sett er jeg glad jeg kjører rundt i en god gammel støpejernsdiesel. Den gir tydelig beskjed i form av klakkelyder om jeg prøver å gasse mer enn den liker før den er gjennomvarm... 1 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Er det ikke slik at støpejernet utvider seg mer ved temperaturendringer enn legeringene som brukes i nye motorer? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Noe av den uttalelsen tror jeg kommer fra det faktum at mange av dagens biler har fått Diesel- motor. Disse kan som kjent bruke litt mer olje enn en bensinmotor. Skifte olje hver 30. 000 er nok uaktuelt for min del uansett, olje skiftes alltid på rundt 15. 000 hvis det ikke står mindre intervall i serviceboka. Skeptisk til longlife, er jo tross alt olje. Edit: Trodde regelmessig oljesjekk var normalt, ihvertfall hvis man skal ut på langtur. Endret 15. februar 2010 av KVTL Lenke til kommentar
gxi Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Er vanlig at bilprodusentene oppgir to verdier avhengig av om bilen går mye langt eller mye på korte turer, hvor sistnevnte er halvparten i antall km enn førstnevnte. Min bil er utstyrt med system som automatisk profilerer kjøringen og justerer visningen for "antall km til neste service" etter det. Jeg ser ikke noen grunn for å gå etter intervaller fra mineraloljetiden for en moderne motor med longlife helsyntetisk olje. Endret 15. februar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Er det ikke slik at støpejernet utvider seg mer ved temperaturendringer enn legeringene som brukes i nye motorer? Det kjenner ikke jeg til, men det jeg har opplevd og hørt er at støpejernsmotorer tåler mer "rævkjøring"/feilbruk/ekstreme temperaturer enn tilsvarende maskiner i mer "moderne" materialer. Og tiltrekking av topp på en umuliumsmotor er langt mer krevende og "farlig" enn en av støpejern. Men de måtte vel slutte med støpejern tilslutt. Både kostbart og inni hampen tungt. Min bil er 50-70 KG tyngre enn tilsvarende med umuliumsmotor... Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Min erfaring er at fordi det er mye dieselmotorerer med turbo i nye biler, andelen av dieselmotorer ligger jo forholdsvis stabilt på 70% av det totale personbilsalget. En dieselmotor med turbo vil bruke mer olje enn en konvensjonell bensinmotor. En annen ting er som Gxi sier, at serviceintervallene økes vil også føre til at man kanskje må etterfylle olje mellom servicer. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Og så har det vel litt med at mange i dag ikke har noe forhold til biler utover transport fra a til b, snakket med en som drev verksted og det var endel tilfeller at kunder rett og slett ikke forsto at biler skulle ha service, andelen totalt ikke-tekniske mennesker har økt mye de siste årene, bil som hobby er ikke like inn som det var før. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Og så har det vel litt med at mange i dag ikke har noe forhold til biler utover transport fra a til b, snakket med en som drev verksted og det var endel tilfeller at kunder rett og slett ikke forsto at biler skulle ha service, andelen totalt ikke-tekniske mennesker har økt mye de siste årene, bil som hobby er ikke like inn som det var før. Ja takk, har merket dette tydelig. Selv å bytte en lyspære blir jo for komplisert for en middels kontorrotte. Er født på 60-tallet, med en familie som tok normalt godt vare på kjøretøyene (mor vasket, far skrudde), og de fleste familier byttet eksosanlegg og bremser selv. Idag er det jo "ingen" som gjør slikt. Føler meg av og til som en særing fordi jeg tar vare på bilen min selv. Og naboene mine tror vi har en bil full av problemer fordi jeg stadig er å finne i garasjen med en fastnøkkel i hånden Lenke til kommentar
agvg Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Ja, de som før drev med biler driver i dag med PC-er Men det er det samme som over alt, ting du blir møkkete av gir ingen status. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Men det er det samme som over alt, ting du blir møkkete av gir ingen status. Men det gir en deilig følelse, å kunne klare det selv Møkk eller ei. Status eller ei. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Ja takk, har merket dette tydelig. Selv å bytte en lyspære blir jo for komplisert for en middels kontorrotte. Nå skal det jo også sies at akkurat dette er en oppgave som har blitt vanskeligere og vanskeligere med årene, og i ekstreme tilfeller trenger man verkstedhåndbok for å begripe hvor man skal begynne.. Ligger f.eks. en tråd langt tilbake i forumet om hvordan bytte lyspære i et sideblinklys, og det var en særdeles komplisert oppgave som krevde verktøy vanlige folk ofte ikke har tilgjengelig. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Ja takk, har merket dette tydelig. Selv å bytte en lyspære blir jo for komplisert for en middels kontorrotte. Nå skal det jo også sies at akkurat dette er en oppgave som har blitt vanskeligere og vanskeligere med årene, og i ekstreme tilfeller trenger man verkstedhåndbok for å begripe hvor man skal begynne.. Ligger f.eks. en tråd langt tilbake i forumet om hvordan bytte lyspære i et sideblinklys, og det var en særdeles komplisert oppgave som krevde verktøy vanlige folk ofte ikke har tilgjengelig. Det er sant, så lyspære var kanskje ikke det beste eksempelet. (OT: På min egen bil må støtfanger demonteres bare for å bytte en hvilken som helst pære i hovedlykten (utenom parklys), men så er det ikke helt standard lykt heller). Men for all del, det er nok av ting en gjennomsnittlig "Ola Dunk" kunne ha gjort selv. Som f.eks å peile olje, sjekke hva den røde varsellampen egentlig betyr, lufttrykk, etc. Hvor mange sjekker lufttrykket jevnlig? Ikke mange, om man ser rundtom på en parkeringsplass! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå